AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.637

Mäta fryspunkt kylarvätska?

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nu kommer säker den dummaste frågan någonsin på forumet :-(. Men spelar det roll om kylarvätskan är varm elller kall vid mätning av fryspunkt?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Huvudsaken ær att den ær flytande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror väl lite på vilken typ av mätare du använder.

Jag har för mig att det finns en temperaturkorrigeringsskala på den gamla "hederliga" typen av mätare där du suger upp en mängd vätska och där "mätkroppens" läge i vätskan (hur djupt den sjunker) avläses på skalan i densamma.

Är det en modern spektrometer där du tar en droppe vätska på en glasyta och kikar genom okularet, spelar temperaturen ingen roll.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har en gammal hederlig. Får väll testa både varm o kall då kanske?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Annars kan du göra det enkelt för dig och svänga förbi närmaste bemannade bensinstation - de brukar kunna låna ut en mätare av "optisk" typ där du droppar en droppe.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va o köpte en på ok simpel skit. Där e det olika färger på flötet beroende på kall eller varm.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, temperaturen påverkar mätningen om du har en mätare som är densitetsbaserad (för de mätare som är brytningsindexbaserade spelar temperaturen ingen roll). Precis som Johan B beskrivit.

Men vissa av dessa densitetsbaserade (där man suger upp kylarvätskan och tittar på ett flöte) har automatisk temperaturkompensation. Vissa har det inte, som tex den som Gaspo köpte.

Observera! Det finns vissa mätare som kan mäta både etylenbaserad glykol och propylenbaserad glykol och har därför två helt olika skalor för detta! Var alltid observant att man tittar på rätt och inte blandar ihop detta med eventuella olika temperaturskalor!

Oh, var mååånga år sedan jag använde en glykolmätare - blev nyfiken - måste nog ta mig en titt på min imorrn :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kollade på optiska mätare o det står klarar eylenglykol G11/12. Men det är ju G48 BMW original!?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem, gaspo!

G11/G12/G48 och dess bastarder handlar i första hand om hur dess rostskydd är uppbyggt (om det är icke-organiskt, organisk eller en hybrid mellan dessa).

Alla ovan nämnda specifikationer använder sig av etylenbaserad glykol i grunden. Det är vilka additivpaket som de lägger till ovanpå detta som skapar alla de olika specifikationerna.

Men känner inte igen G11/G12 såhär direkt ur huvudet. VW? Jo, det är nog! Kommer ihåg snack om G11, G12, G12+ och G12++ och fan och hans moster... Jag tror dessa är typiskt G30/G40-baserade vilket gör det till glykol av typen OAT (Organic Acid Technology).

Propylenbaserad glykol är numera mycket ovanlig, främst pga alla dess nackdelar vilket gör den olämplig i en modern motor där de numera inte ens har serviceintervall på kylarvätskan!

Enda nackdelen egentligen med etylenbaserad glykol (jämfört med propylenbaserad glykol) är att den vansinnigt giftig! Du kan lätt ta död på en människa med en mindre dos (om du kommer in på sjukhus tillräckligt snabbt så får du förenklat sett en massiv grogg injicerad i dig för att lura kroppen att bryta ned alkoholen istället för etylenen - det är själva nedbrytningen av etylenen som ger biprodukter som är farliga). Och med en ännu mindre dos så kan man ta död på djur och små barn - så man ska vara lite försiktig med detta.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för råden grabbar. O alltid lika härligt med dessa utförliga svar från dig slangen :-). Jo etylenbaserade vet jag är giftig som attans. 2dl förtäring räcker tydligen för o ta död på en hund och några matskedar för en katt.

Blev skitnojig nu då jag hade massa glykol på händerna då det var rejält söligt när jag bytte termostat. Men det är väll förtäringen som är farlig?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lyckades torka mig runt munnen med handen med glykol på händerna också. Smacka lagom gott!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Smakar bittert eller beskt, eller hur?

Nja, de mängderna är inga problem alls. Och yes, det farliga är om det kommer in i kroppen och börjar brytas ned av kroppens organ. Ok, är väl aldrig bra att få för mycket kemikalier på huden - men här ser jag inga problem.

Dränerade nyligen motor och kylare på kylarvätska. Och när man ska dränera blocket blir det alltid en vattenplasklek av gigantiska proportioner :-)

Men det är faktiskt inte den etylenbaserade glykolen som smakar så. Dess naturliga smak är väldigt söt, vilket är ett problem då den är väldigt giftig (du kan ju tänka dig hur det blir när ett djur eller barn känner den söta smaken - de slutar ju inte slicka/dricka precis).

Därför tillsätter man numera tex Bitrex (handelsnamn för denatoniumbensoat som är bland det beskaste ämnet man vet om) just för att förhindra konsumption.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo det var en riktigt äcklig smak. Jag söla ju som fasen när jag bytte allt glykol på händer o tröjärmarna :-)). Sedan att man fick göra jobbet två dagar i rad var ju lagom roligt. Hade ju glykol på händer o tröjärmar i timmar. Men det borde ju inte vara farligt. Borde mer vara irriterande för hudenskull.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Snacka om att man fick tvångstankar nu!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är främst njurarna som tar stryk av etylenglykolen, så du behöver inte vara överdrivet orolig om du inte har druckit eller badat i glykolen. ;)

Men som redan nämnts är det en väldigt giftig produkt så se till att spola bort glykolspill innan något djur får för sig att lapa i sig den.
Troligen är det bitterämnen tillsatta i de flesta glykolen numer, men förr var det inte så och då var den söta smaken förrädisk då den lockade smakmässigt att dricka glykol.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack Johan!

Gjorde jobbet på lyft i verkstadsgarage. Med pappkartonger på marken/golvet för det spill som man inte hann fånga upp. Vistas ej djur i det lilla garaget. Sedan som sagt fy satan vad det smaka illa det lilla jag råka få på läpparna av all glykol jag hade på händerna.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Glömde nämna att jag var förbi macken o han läste av kylarvätskan med optiskmätare -39 skapligt ;-). Dom leksaks mätarna jag köpt hittills fungerar riktigt dåligt. Den ena:Länk. Där får du inte korrekt avläsning då flötet lutar mot kanten vid avläsning. Sedan den extrema leksak från mekonomen. Nä usch det var bortkastade pengar :-).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Blev ju så nyfiken att jag var tvungen att rota fram min gamla mätare! :-)

Men man fick kolla lite extra så man läser av rätt skala!
Länk

Övre skalan är tydligen för metanol!
Den undre är för vanlig etylenbaserad glykol.

Dessutom finns såklart både C och F.
Och det ser man bara med ett liiitet C och ett liiitet F stämplat längst upp.

Sen fick jag faktiskt läsa på och tydligen är gröna skalan för när motorn precis har varit igång och har arbetstemperatur (varför man nu skulle vilja öppna kylsystemet då). Den vita skalan är för en helt kall motor.

Som gaspo säger så känns den inte helt tokexakt. Hmmm, fick mellan -17 och -23 grader C, och jag vet att jag har en blandning som är nära 50/50. Så den är nog inte såvärst exakt. Den är nog mer till för att avgöra om : det är bara vatten, det är 25/75 blandning eller en 50/50 blandning.

Skulle jag någonsin köpa en ny så kommer jag nog satsa på en optisk faktiskt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var förbi Biltema och köpte vanlig koncentrerad etylenbaserad glykol och tänkte jag kunde göra ett referenstest.

Biltema säger att 67% vatten med 33% glykol (volym) ger frostskydd ned till -20 grader C.
Biltema säger att 50% vatten med 50% glykol (volym) ger frostskydd ned till -35 grader C.

Blandade upp groggar med rumtstemperatur och provade med min gamla "turkey baster" och den visade följande (jag läste av på den vita skalan som man ska göra för denna vätsketemperatur)
67%/33% visade -7 grader C (ska vara -20 grader C)
50%/50% visade -23 grader C (ska vara -35 grader C)

Den visar fel på typ 12-13 grader C (iallafall visar den konsekvent fel).

Så nä, den känns inte det minsta pålitligt!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Köpte denna refraktimeter:Länk. Men läste sedan lite på nätet att det ska ju tydligen vara ATC automatisk temperatur kompenserar inbyggt för o få korrekt värde. Trodde självfallet att man inte behövde mixtra med kallt o varmt med dessa refraktrometrar. Men tydligen. Står droppa några droppar på prismat o vänta sedan nån minut för att temperaturen på kylvätskeprovet ska få samma temp som mätaren. Tar man ett prov från vätskan som är typ 70 grader så tar det ju en evighet. Äh fan va besviken jag blev. Jädra skit grejer :-(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, är det verkligen ett stort problem i praktiken?

Hur lång tid tar det för en droppe kylarvätska att ändra temperatur?

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.