|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte om KIA kostar riktigt lika mycket som BMW, Sportage börjar på 204.000kr och BMW X2 går loss på 325.000kr. Mellanskillnaden är så stor att man kan köpa en helt ny Kia Picanto till ungarna, och ändå få pengar över. En maxad Sportage kostar strax över 320.000, det får man inte ens en helt nollad X2 för. Jämför man med VW Tiguan skiljer det ändå 60.000kr i listpris. Sen är BMW förstås en mycket trevligare bil på alla sätt och vis, men de är också dyrare. |
|
|
Tiguan kostar 279' till privatpersoner för bensin och 341' för diesel Länk och en motsvarande sådan Sportage är inte billigare: Den är faktiskt dyrare med 299' i kampanjpris: Länk Att det finns framhjulsdrivna snikversioner av Sportage ändrar inte så mkt, man måste ju jämföra åtminstone någorlunda jämförbara varianter. BMWs faktiska prissättning har jag inte koll på men jag vet att man kastar 320xD och 520xD efter företagsförare i alla fall så det skulle inte förvåna om man gör samma med X modellerna. edit: X1 diesel säljer man till privatpersoner för 341' Länk Jag kan verkligen genuint inte förstå varför man skulle vilja sätta sig i en Kia om de inte är billigare. Man får ju inte lika mycket för pengarna. |
|
|
Ja, det går absolut att resonera kring det, vill man ha automat och fyrhjulsdrift känns ju en Tiguan vettig men många kanske nöjer sig med en enklare variant, för att komma billigare undan. Sen skiljer det en del i utrustning också, vill man ha samma utrustning som i Kian blir Tiguanen genast dyrare. Även storebror Sorento ligger rimligt i pris, den är nästan lika stor som en X5 men kostar väl i princip hälften. Men det går absolut att hitta erbjudanden, specifika modeller, matcha utrustning osv så att priserna överlappar. Ibland är Kia och andra koreanska bilar säkert minst lika dyra som tyska, ibland inte. Min poäng var dock att de generellt är ganska aggressivt prissatta, Cee´d kostar ganska exakt 100.000kr mindre än BMW 1-serie osv. |
|
|
Håller med dig att Kian kan vara ett sätt att komma riktigt billigt undan för en enkel variant men att de dyrare modellerna skulle ha mer utrustning för samma pengar stämmer inte riktigt om man jämför: Tiguan Executive Edition 279' Lättmetallfälgar 18 tum Kingston Aktiv farthållare Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, eluppvärmd, 3 ekrad Bagagelucka, elmanövrerad LED-strålkastare Parkeringsvärmare med ventilationsfunktion, fjärrstyrd, med timerfunktion Sportage GT 299' Kia Sportage GT Line Utrustad med bl.a: - LED-dimljus i iskubsformat - Sportläderklädsel - 19” aluminiumfälgar - Bi-xenonljus - Elmanövrerade förar- och passagerarstolar - Dödavinkelvarning - JBL® ljudsystem inkl. baslåda - Elmanövrerad baklucka med handsfree funktion - 8” navigationssystem (7 års fria kartuppdateringar) - Nyckelfritt system med startknapp - Parkeringssensorer även fram Kian har alltså ett tum större fälgar, keyless, navi, elstolar och dödavinkelvarnare men saknar istället parkeringsvärmare, elvärmd ratt och aktiv farthållare så summan av utrustningsskillnaden är maximalt de där 20 tusen den faktiskt kostar extra. Om ens det? Till detta ska läggas den mycket sämre känslan invändigt vilket var min ursprunliga poäng ;-) (Dieseln blir dock något billigare om man gör samma jämförelse eftersom den kostar 314.9' istället för 341') |
|
| Hur är rabatterna på dessa bilar? Är det fast eller förhandlingsbart, och hur många procent går det isf får ner priset? | |
| Troligen litet. VW erbjudandet kan inte kombineras med ramavtal exempelvis. | |
|
Marginalen på Executive är inte så stor men det brukar gå att få ca. 5% rabatt som privatperson. Bemärk att även 3 år nybilsgaranti och det två första servicearna ingår. Värmare, rattvärme och adaptiv farthållare (samt navi genom Car Play/Android Auto) har de flesta bra mycket mer nytta av än keyless, elstolar och döda vinkel-varnare. Håller med Andreas enligt ovan. Varför välja Kia, Hyundai, Opel etc. när de inte är speciellt billiga... MVH Christofer |
|
Verdi |
Nu har ni kommit ifrån ämnet. Stinger. Den är väldigt prisvärd. Går inte att komma ifrån. |
|
Ja vi får se om 2-3 år hur värdeminskningen ser ut... MVH Christofer |
|
Transocean |
@Verdi Beror på vem man frågar :-)Länk Länk |
|
Med känsla: Hur trivs du med Stingern? MVH Christofer |
|
|
Jag hoppade den och tog inte ut den i maj när den kom hem och de placerade den på annan kund direkt så det kostade mig inget. /Anders |
|
|
Den var inte mer intressant än så med andra ord..? MVH Christofer |
|
|
Kia Stinger är förmodligen ett helt ok transportmedel för de allra flesta men för mig finns ingen som helst "vill-ha-känsla". För mig innebär min privata bil även ett intresse och delvis en fritidssysselsättning. Mot den bakgrunden är Kia ett helt ointressant alternativ för mig, oavsett prisskillnad och andra argument (jag har ingen som helst aning om vad prisskillnaden är, trots att jag förmodligen har sett det någon gång och att det sannolikt står här ovan i tråden...). Andes M k, varför valde du att hoppa den? |
|
|
Det var några personliga saker som inte hade med bilen att göra som hände i samma veva när den var leveransklar i maj och det var lätt att annullera avtalet så det var därför. Det hade inget med bilen i sig att göra. /Anders |
|
Verdi |
Ulf kallar Stingern med 370 hästar för "transportmedel". Vad är då hans trötta klump med dieselmotor? Man kan säga mycket om F11 men "rolig att köra" är inte en av de sakerna. |
|
Verdi Håller med till fullo han har varken körd den eller orkat ta reda på fakta utan allt som det inte står BMW på är per automatik skit. Trångsynt och tråkigt |
|
|
Jag beskriver min egen känsla och mitt eget val, men det som är rätt för mig behöver självfallet inte vara rätt för andra. Ni och alla andra är självfallet fria att tycka precis vad ni vill. Men återigen konstaterar jag att vissa personer här inte vill tillåta mig att tycka vad jag vill. En sannerligen märklig inställning. Jag har flera andra bilmärken än BMW och har flera olika favoriter. (Kia och många andra hör dock inte till dessa.) Under åren har jag haft nöjet ha många olika roliga bilar, och andra mindre roliga.., man hinner en del under 40 års bilägande. T ex har jag haft nöjet prova ett hyggligt antal olika tävlingsbilar under åren. Med detta som referens har jag aldrig påstått att min dieselbil skulle vara vare sig motorstark eller särskilt körglad utan jag grundar mitt personliga tyckande på andra parametrar. Återigen, alla andra är dock fria att tycka precis vad de vill! |
|
Verdi |
Varför går du in på en tråd om Kia Stinger bara för att såga den och märket? Det är ju det som är det verkligt respektlösa. Sen försöker du få det att låta som att du är den toleranta... |
|
Om man objektivt läser inläggen ovan får man intrycket av att Ulf530:s inställning är lite högtravande, "För mig innebär min privata bil även ett intresse och delvis en fritidssysselsättning. Mot den bakgrunden är Kia ett helt ointressant alternativ för mig" Det är lite som att säga "Göteborg är säkert fint men jag vill ha mer av livet och föredrar därför Stockholm". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.