AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.648

Kia Stinger - BMW utmanare?

Sida 1 av 7
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Länk

Vad tror vi? Det är alltid bra med konkurrens men jag tror inte Kia hittar den rätta känslan....

Sen att den har fyra dörrar, är över 480 lång och kallas M4-utmanare, journalistik på låg nivå....

//Stenback
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är väl inte riktigt det som det står dock?

"en koreansk utmanare till det bästa som tyskarna har att erbjuda i mellanklassen, inte minst BMW 4-serien. "

Den kostar ju hälften så mycket som M. Referensen till M är ju att han tidigare jobbat med de bilarna: "Albert Biermann är mannen bakom bilar som BMW M3, M4, M5 och M6"

-------
//Lövet
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

My bad... läste lite snabbt ;-)

Tar bort ett M ur rubriken!

//Stenback
Tycker den ser riktigt trevlig ut. Hade gärna sett den något mindre då den är lite för stor för min smak. Prisbilden har de inte gått ut med vad jag förstår?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Is expected to cost from £30,000 when it goes on sale in 2018"

Länk

-------
//Lövet
Tack Lövet, var ett ganska rejält skutt upp till stora motorn. Kanske kollat på BMW hur man gör?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Stinger 2,0 255 hp för 30000 GBP respektive 3,3 365 hp för 43000 GBP.

Hur har Kia tänkt sig att de skall sälja den? Kom inte och påstå att den på allvar konkurrerar med M- och S-modeller.

I Storbritannien kostar en BMW F30 330 M-sport 33915 GBP och en 340 M-sport 39235 GBP. En 335d xDrive automat M-sport kostar 41435 GBP.

MVH Christofer
se
661
seb_540
328i M F30
43000 GBP.. fattar inte, då är den ju dödfödd. Runt 30k GBP för V6an, det skulle däremot vara intressant jämfört mot en 3/5 serie med 6a.
Transocean
Det var Lövet som gav er dessa priser, inte KIA :-) Och källan var en UK Internetsida som skall hjälpa dig att hitta bästa pris på din nya bil :-)
Ja man ska nog vänta på officiella priser innan man jagar upp sig... =)

Tror det kan bli en trevlig bil, Kia verkar dessutom ha jobbat på att knyta kunniga människor till sig. Sätter man bara priset någorlunda rätt så finns det nog en och annan som kan tänka sig en sån istället för en BMW.
Verdi
Crille mfl,
KIA håller på att göra en liten "klassresa". Jag tycker deras bilar ser ganska trevliga ut och vad är det som gör sydkoreanskt sämre än japanskt t ex? Dessutom konkurrerar den såklart inte mot en M5 utan snarare då 540i sedan/640i GC.

£43k är mycket pengar men en BMW 540i G30 med M-Sport börjar på £50k i England. Jag byggde en för skojs skull och hamnade på £65k med all utrustning jag ville ha. Tror den där Kia:n kan vara färdigutrustad och klar för £50k då de antagligen inte tar lika mycket betalt för utrustningen som BMW gör.

Då skiljer det ändå £15k mot en 540i G30 och £25k mot en 640i GC plus att Kian faktiskt är både starkare och (visserligen subjektivt) snyggare.

Så det är klart att det finns plats för den på marknaden.
Transocean
@Verdi

Borde man inte snarare jämföra den med en starkare 3-serie?
Verdi
Svårt att bedöma hur stor den är. Nån som har några mått? Vet att det står att den ska jämföras mot S4 och 440i GC i den länkade artikeln men även att den är större än de två. Jag tycker den ser ut att vara i 5-serie storlek. Men jag har haft fel förr. ;-)
Det jag läst mig till på något ställe var att den skulle storleksmässigt ligga mellan A5 och A7 eller A8, kommer inte ihåg.
Jag gillar mindre coupe-modeller bättre, att titta på åtminstone.
se
661
seb_540
328i M F30
den är 483cm, dvs större än E39...
Från artikeln i länken högst upp:

Längd 483 cm
Bredd 187 cm
Höjd i.u.
Hjulbas 291 cm

Vad den väger tycks ingen i hela världen veta.

Mvh,
Daniel Östlund
Transocean
Från 35 000 € (diesel) Länk Daten
Transocean
Vilken snygg bil :-)
Transocean
Kommer som el-bil eventuellt.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Kia Stinger GT kommer definitivt att vara med på min (korta) provkörningslista nästa gång det blir dags att byta bil!

Hoppas bara att Kia får ordning på sina automatlådor/drivlinor till dess - det är ingen vacker syn att jämföra förbrukningssiffror och prestanda i deras nuvarande modellprogram med det tyska gänget. Även om vissa siffror kanske mest är papperstigrar så styrs ju skatten och andrahandsvärdetl rätt hårt av CO2-värdet...
Väcker en gammal tråd. Idag var jag in och provkörde en Kia Stinger V6 och detta resulterade i en beställning. Det känns svårt att finna en mera prisvärd bil med i princip extra allt inklusive och med motor och allt annat som följer med. Fick även rätt juste rabatt och en av de enstaka som blir regade före Bonus Malus då skatten därefter blir cirka 17 tkr per år. Den var riktigt trevlig att köra, även om det förstås inte är en BMW, men den kostar också cirka 250 tkr mindre än motsvarande BMW och utrustningslista. Leverans cirka maj. (Trodde aldrig jag skulle köpa en asiat, men skam den som ändrar sig)).

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.