|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Verdi Ja en en M bil kanske men även dessa får ju stryk när det kommer till körglädje och prestanda idag. Tycker mig inte riktigt infinna den där riktiga körglädjen i dagens vanligaste BMW som till mestadels består av 4cyl dieslar. För var det i princip mer regel än undantag att en BMW hade en rak 6-cyl under huven. Det finns inte alls längre allt är urvattnat lik konkurrenternas alternativ. Fler och fler BMW blir FWD t.ex och då ser iaf inte jag vitsen med att skulle lägga några x-tra 100-200k på en bil enbart för att det står BMW på skapelsen. Speciellt inte när konkurrenterna erbjuder garanti som sträcker sig mer än dubbelt så långt. Och BMW fri service för privat personer innebär ju i princip bara en fri service. Finns några få modeller kvar som fortfarande leverera t.ex M140i som jag alltid gillat starkt men med lite lull lull är även den uppe i Camaro SS pris som jag personligen tycker är så mkt manligare och som dessutom spöar en M4:-) Anser bara att det faktisk finns andra märken idag som leverera det som tidigare vart BMW´s envälde och territorium enligt mig. Focus RS, Leon Cupra, Golf R, AMG, Gmbh, Camaro mfl. För i ärlighetens namn till vardags spelar det mindre roll enligt mig man tar sig till och från jobb, till träningar med barnen etc. Hur ofta hinner man egentligen nöjesköra? För vart det alltid ett nöje nu upplever jag mer BMW som just ett transportmedel som alla dem andra fast till ett högre pris. Allt är förstås beroende på vad man känner det är värt att lägga på olika saker på olika tider i ens livspussel. Men du får hålla med om att BMW är inte som BMW vart för eller? |
|
|
Fast det blir ju rätt mycket nostalgi med. Det är ytterst få som hade accepterat nivån på en 15 år gammal BMW som nyköp idag. Men med komfort och tekniska prylar så glider man ju såklart längre bort från körkänsla och rent nöje. T ex så slår det mig rätt ofta att de som gnäller på att nya (nåja) M3/M4 är för stora och bekväma kanske helt enkelt bara ska köpa en M2. Det verkar extremt viktigt att det står just M3 på bakluckan och att bilen är exakt som en e46 M3 än någonting annat. Bara diskussionen om ändringen till M4/4-serie för coupen, om det är förvirrande så har man nog mest otur när man tänker. För att återknyta till just Stinger vs 440 så vet jag inte riktigt om jag är så förvånad. Stinger är ju en ny modell och 4-serien sjunger på sista versen. Tycker ändå att BMW:n är betydligt snyggare och ser mer premium ut speciellt interört även om BMWs design börjar bli lite tjatig. Stingern är lite för plottrig för min smak även om den är klart snygg och bättre i det avseendet än många asiater. Men det är ju tycke och smak. Tycker även att recensionen som länkades andas lite ursäktande kring Stingern. Att den är bra trots att allt kanske inte är på topp. Mycket i resonemanget hade antagligen renderat svidande kritik om det varit en BMW. Men å andra sidan så är den billigare, och det är antagligen jäkligt rolig bil för pengarna. Med en högre kostnad kommer högre krav även i de minsta detaljerna. Personligen lockar inte Stingern, men som jag skrivit tidigare så tror jag man får mycket bil för pengarna. Och även om värdeminskningen i procent skulle vara något värre så är det ju ändå inte lika illa i kronor räknat. Ska bli kul att höra Anders intryck av den så småningom. |
|
Verdi |
M34ever, Nu tror jag bestämt surgubben "det var bättre förr" tittar fram. ;-) Jag har inte kört BMW så himla länge. Sen 2009 bara. Det enda jag kan uttala mig bestämt om är att F30 är en mycket bättre bil än en E90. Dock krävs variabel sportstyrning i mitt tycke. Helst även adaptivt chassi. Jag tycker även nya G30 är mycket roligare att köra än gamla F10 så där går det åt rätt håll. De få ggr jag kört nåt annat och jag provat t ex C-klassen så har jag längtat tillbaka till BMW:n. Min Volvo XC70 var ett riktigt as på vägen. Noll körkänsla. Dock billig, rymlig, bekväm och praktisk. :) ps. Camaro? Jahapp. 2 liter milen och 2 dörrar... Funkar sådär för oss. En M140i är ju dock en praktisk liten kärra som fungerar som andrabil. |
|
Nimgaard Ja klart det är mkt nostalgi, Har man tidigare ägd e21 323i, E24 635csi, E28 M535i, Alpina B6 3,5, E34 M5 3,8 mängder med e30 325i, e36or mfl då blir det lätt så:-) Vad jag menar är bara att jag personligen kanske inte riktigt värdesätter den där "känslan" i reglagen man ändå aldrig skruvar på. Tycker med åldern kanske inte det lika viktigt idag som det vart självklart förut:-) För vart det bara körglädje och BMW som livsstil som gällde anser tyvärr mig själv som ett utdöende släkte om inte man gillar att skruva äldre BMW eller vill/kan lägga en hiskeligt massa pengar för en M-bil. Det finns ju inga instegsmodeller med någon vidare körglädje längre alls. 40i är minsta valet om man vill ha en sexa idag. Tycker dock att dem 4 cyl bensin går riktigt bra t.ex 28i/30i |
|
|
Verdi Ja så är det är gammal och bitter:-) Nähä du en Camaro drar inga två liter milen har personligen haft en drös jänkare och dem är förvånansvärd snåla och billiga i drift. Har kört dem till vardags och jämfört med tidigare bilar från Tyskland som jag också haft t.ex en E55 AMG eller X5 4,6is är dem rena spargrisen i jämförelse skall du veta:-) Länk |
|
| Men är det några andra än ovanligt Chevrolet-glada Motortrend som föredrar Camaro SS över M4? | |
|
Ja dem prismedvetna som vågar stå ut från mängden. Är väl lite samma med Mustang även att den inte riktigt lirar i samma klass enligt mig. Men jag ser iaf fler Mustang än M4or |
|
Verdi |
Jag tycker Mustangen ser lite mesig ut. Dodge Challenger är ju rätt fräck. Ännu större och starkare motor än i Camaron. Fast det är väl ingen sportbil direkt väl? |
| M34ever: Jag tänker snarare på någon motorjournalist som föredrar en Camaro SS framför M4. Att det finns konsumenter som köper en viss bil är väl snarare en fråga om tycke och smak, finns massvis med bilar i segmentet och var och en bör hitta sitt. | |
|
Ja jag tror det finns fler än jag och en journalist. Om man gör en oberoende jämförelse då torde ju Camaron vinna relativt enkelt då den precis som en stinger i princip är fullutrustad och rent av kör ifrån M4an. Du får ju troligtvis till och med ZL1 om man jämför kostnaderna och då ser ju en M4 rätt blek ut i jämförelse. Men handlar testet om om prestige och rätt känsla i reglage ja då kanske M4an vinner ronden? |
|
|
Men vart finns dessa tester som visar att den kör ifrån M4an? Hittar inget på fastest laps, finns ett gäng jänkare på youtube som kör milen men det säger ju ingenting. Edit: hittade den på fastest lap, verkar ligga i nivå med M4 om man jämför varvtider Länk |
|
|
Jag tänkte på denna ganska kul:-) Har kört båda och Camaron är ju bara så mkt fetare enligt mig. |
|
|
Nu har jag visserligen inte kört Camaron, men kikade lite på den då jag tycker det är som du säger en fet bil. Men just den jämförelsen som görs där är precis varför jag köpte en. Visst, den låter bättre och den ser maffigare ut. Men BMW:n tycker jag är snyggare, och interiört så tycker jag Camaron (och i stort sett alla amerikanska bilar) är ljusår från BMW och då är ändå BMW rätt daterade jämfört med t ex de nya Mercorna. Ljudet är väl det enda, men ärligt talat är det ju inte så svårt att hiva ner en 6.2L V8 som med dagens mått mätt har katastrofal prestanda och få bra ljud. Hade det varit ett alternativ så hade nog BMW gjort det med, men det funkar ju bara inte. Vill man ha en riktigt fet V8 med maffigt ljud i en fläskig förpackning så är ju Camaron ett klipp. En M4 försöker inte ens bocka av någon av de boxarna så jämförelsen blir helt galen. Oavsett om de presterar någorlunda lika så har jag svårt att se att särskilt många potentiella kunder står och velar mellan de två som "sista val". Det är två väldigt olika, lika, bilar. En av dem åker rimligtvis bort tidigt när man väljer. De är helt enkelt i varsin ände av smakspektrat. Med det sagt så hade jag kunnat tänka mig en Camaro, men inte istället för min M4. Nu blev det lite off topic från Stingern, men har lite samma känsla där. Verkar vara en skitrolig bil till ett bra pris men... inte riktigt det jag vill ha. |
|
| Inte köpte en ska det givetvis vara i första stycket. | |
Verdi |
Nu har vi kommit en bra bit från Kian. :) Mitt val är ändå Alfa Romeo Quadrifoglio. Den är snabbare än det mesta. Den är europeiskt snygg och smakfull. Hög klass både exteriört och interiört. Dessutom inte lika stötig och bullrig som en M3. Ja enligt Clarkson. :-) |
|
Glöm inte ZL1an:-) men håller med om Alfan den är nice |
|
|
Alfan är ju lite för dyr, men bäst stolar i klassen (skalstolarna) och en fantastik motor. Minus på växellådan och ja, tyvärr är det fortfarande endel frågetecken kring driftsäkerheten. Har stött på en Quadrifoglio två gånger på bana. Bägge gångerna gick den sönder. Finns några kul videos på Youtube när diverse el spökar också, särskilt rattlåset... |
|
|
Efter att ha kört BMW 520d i 5 år var det dags för något nytt och gärna en bil med bensinsexa. Testade lite olika bilar och slog till slut till på en Stinger och är än så länge riktigt nöjd med bilen. Jag tycker den är grymt snygg och att slippa dieselknattret är ingen större nackdel:-) |
|
Verdi |
acey, Synd, jag hade trott att Alfa steppat upp kvalitetsbiten också nu när de börjat göra bakhjulsdrivna bilar igen. Men det sambandet finns alltså inte. :) F11turbo, Kul! Grannen har lånat hem en vad det verkar. Full med reklam iaf. Får väl se om det blir en Stinger här i kvarteret. |
|
Besökte en Kia handlare igår när jag var tvungen att laga min glasruta. Stinger håller en rätt trevlig nivå men det som slog mig var hur oerhört långt efter deras övriga modellutbud ligger. Optima SW och Sportage framförallt som kostar lika mycket pengar som motsvarande tyska bilar. Detta är alltså bilar som Kia ska ha 350-400 tusen för men oj vad de fortfarande är långt efter. Man förstår att de kastar garantiår efter en för något annat har de ju inte. Det börjar när man tar i dörrhandtaget. Det är ett glapp på 2cm innan handtaget "tar" så känslan är att handtaget sitter löst. Tittar man vidare i inredningen är det gjutskägg kvar på hälften av knapparna och vindrutesparkarna, växelväljaren kan flyttas en hel centimeter utan att man trycker in knappen (känns som den är lös), vassa kanter (alltså riktigt vassa!) i förvaringfacken, hela dörrsidan är ett stycke hård knackig plast, knappar och reglage till utrustningen ser ut som de kommer från Biltema (ni vet såna där lösa knappar man köper till båten), stolen går inte att justera ned tillräckligt, den går inte att tilta alls om man inte köper till elstol. Det luktar plastbåt i bilen också. I samma hall finns Mazda som kommit mycket närmare och Subaru som är bättre men fortfarande för låg nivå inredningsmässigt. Tyvärr har ju Subaru förstört hela sin försäljning i Sverige genom att bara erbjuda trötta, törstiga turbolösa bensinare så om man inte är bonde förstår jag inte varför man ska köpa en Outback för 375 tusen istället för en 320xD, Passat eller A6 som alla går att få tag i för samma pengar. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.