|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Har du kört den? |
|
|
Den var med i test på Top-Gear för någon dag sedan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här är testet: Länk |
|
|
Det är ju anmärkningsvärt att Stinger kostar lika mycket att äga som S5 och 440. Detta trots att man, som jag tror, räknar med en alltför låg värdeminskning. MVH Christofer |
|
|
Skall du ha samma utrustningsnivå i övriga bilar som i Kian får du nog lägga på ytterligare några 100-200k på priset på konkurrenterna och då blir ägande kostnaderna ännu bättre till Kians fördel. Den kommer fullutrustad från fabrik. Dessutom tror jag många underskattar andrahandsvärdet på Kia, eftersom dem har 7års garanti står dem sig ganska bra på marknaden jämfört med dessa konkurrenter |
|
Verdi |
crille82, Kolla utrustningen på S5:an och 440:n.. De är ju helt tomma. Utrusta de till Kians nivå så får du se. :) |
|
Länk Tror dock att värdeminskningen kommer att bli rätt brutal som en del redan är inne på! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Varför skulle värdeminskningen vara mera brutal än på BMW just nu. Brutal kan prata om när jag nu ska sälja vår 118d X-drive -17, min i särklass sämsta bilaffär! Dessutom Crille. Försök sälja din A8. Jag vet vad jag fick för min trots att jag fick 34% rabatt på den som nu. DÄR kan vi också tala om brutal. BMW 4-serie känns som en riktigt daterad modell just nu tycker jag. /Anders |
|
|
En fullutrustad S5 kostar 849K Länk En 440i 649K Länk En 640i x-drive kan kosta det det dubbla Länk Tror nog Kian står sig rätt bra sett till värdeminskningen faktisk |
|
|
Nu är ju inte S5 direkt dåligt utrustad i grundutförande. Skulle utan minsta tvekan hellre köpa/köra en S5 med ingen eller lite extrautrustning istället för en Stinger. Man lovordar Stingers detaljkvalitet i testet. Jag tittade på Stinger på IAA i Frankfurt i höstas och blev inte speciellt imponerad. Men det kan ju förvisso varit förseriebilar, fast det bara var ett halvår sedan... Med känsla: Min A8 skall vi inte blanda in, men den kostade ny som en Stinger, det är också anmärkningsvärt. MVH Christofer |
|
|
Tja, den som lever får se... ;) Främsta anledningen till att jag tror att värdeminskningen blir större än för "premiummärkena" är att KIA i grunden är ett "budgetmärke" - det saknar helt enkelt "prestige" i folks ögon. Sedan må de vara hur bra som helst men det tar tid att bygga upp ett varumärke - Stinger är säkerligen en medveten strategisk satsning från KIA att försöka boosta upp varumärket på sikt. Opel har försökt göra samma sak med t ex. Speedster (egentligen en Lotus Elise i grunden med opelmotor och opellogga och byggdes av Lotus), men det vete tusan om de lyckats få så mycket högre status för det... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW, Audi och VW är tyvärr sämst just när det kommer till värdeminskning. Skall du dessutom stoppa dem fulla med utrustningen kan du börja tala om "brutal" Länk |
|
|
Vet inte hur det är med Kia, men de tyska märkena kör konsekvent med rejäla rabatter och kampanjer, listpriset säger egentligen väldigt lite... Länkad Expressen-artikel skulle egentligen kunnat visa att kampanjbilar stått sig väldigt bra i värde... MVH Christofer |
|
|
M34ever: Den där undersökningen blev totalsågad. I regel så läggs nya bilar ut till listpris på blocket och så är det upp till köparen att pruta ner (en ständigt återkommande diskussion här på forumet). Vissa märken ger bra rabatter på listpris, andra ger mer eller mindre inget alls. Självklart så ser det bättre ut för de som inte ger rabatter när man kollar på statistiken. Det andra var att urvalet som gjordes inte var precist nog, det kan dock slå åt två håll. Om "nybilsgruppen" var maxutrustade, och "begagnatgruppen" tomhylsor så ser fallet större ut, även vice versa givetvis. Sen var det mer faktorer de inte tog hänsyn till, men dessa två var till stor del grunden av sågningen. |
|
|
Jag tror säkert att en vanlig KIA kan hålla värdet bra, speciellt i kronor och ören jämfört med inköpspris. Men, en stor sedan, med en "stor" bensinsexa och sportiga ambitioner är knappast en bil som köps av vanliga Svenssons. Begagnatköparna i den här klassen söker sig betydligt oftare till en BMW, Audi eller Mercedes. Tidigare försök från Hyundai att konkurrera i den typen av "udda" segment (rwd, 2-dörrar, stor sexa) så gick det väl sådär. Jag tror helt säkert att en cee'd eller Sportage är bra köp, mer tveksam till just Stinger. |
|
|
Acey Nej inte Sverige kanske för i Sverige bryr man sig mer om vad grannen tycker än vad man egentligen får för pengen. Jag skulle bli glad om priserna på Stinger hade brutal värdeminskning då kanske man kan göra sig ett riktigt kap snart för då borde en lätt begagnad Stinger 1000mil med nybilsgaranti i ytterligare 6-års tid snart kosta som en ny 114i:-) Stinger GT fås bara med 4WD i Sverige |
|
Verdi |
En sak som dock slog mig när jag skummade testet var att Stingern har sämre lastutrymme än både S5 och 440i trots att den har större yttermått. Det trodde jag inte och det är lite av en besvikelse. |
|
M34ever: Det är inte omöjligt! :-D Apropå Top Gears test av Stinger (inte tillräckligt bra), så testades samtidigt Hyundai i30 N mot Golf GTI och fullständigt körde över Golfen. |
|
|
Acey Ja fast där tycker jag ändå en I30 N drar iväg i pris faktisk 349k är lite i överkant även den har lovordats mkt och säkert är en bättre bil än Golfen. Utvecklingen har ju verkligen gått fram fort och jag tittar iaf betydligt mer mot andra märken nu än för (som du kanske märkt:-) I ens ungdom fanns inga motsvarigheter riktigt till BMW varken kvalitetsmässigt och speciellt inte körglädjemässigt men det har ju ändrats markant idag. Kolla bara testet ovan där en 440i hamnar rejält på efterkälken. Jämför man Stingern med en 640i x-drive gran coupe blir skillnaden ännu större. Även jänkarna har kört om och förbi BMW när det kommer till körglädje och BMW lever idag högt på tjänstebilsförare framför oss entusiaster tyvärr:-( |
|
Verdi |
M34ever, Jag håller inte riktigt med faktiskt. Jag tycker fortfarande att det är en speciell känsla att köra BMW. Vet inte vilka konkurrenter du menar? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.