AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.654

Kia Stinger - BMW utmanare?

Sida 3 av 7
Tror inte den koreanska kvalitén är ett dugg sämre än den tyska, kanske lite bättre t.o.m. Har flera bekanta som åkt Kia och Hyundai några år och dom har faktiskt haft ett markant mycket enklare billiv än dom som åkt nyare tyskar i bekantskapskretsen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kvalitetsmässigt skulle jag inte oroa mig nämnvärt heller.

När det gäller Stinger så är det ju bara bensinsexan som är vettig. För dieselmodellen finns mycket fler, och i många avseenden, bättre konkurrenter. Men med bensinsexa finns inte så mycket annat och de är betydligt dyrare.

Självklart kommer modellen bli ovanlig. Men det är exempelvis Arteon också. Det har reggats 526st totalt varav bara 56st bensinare. Det säger en del om marknaden för modellen.

-------
//Lövet
Jag valde givetvis bensin-sexan på 370 hk. 0-100 4,9 sek, mm. Jämförelsen ovan tycker jag inte alls haltar. Givetvis får man oftast vad man betalar för, oavsett vad man köper för typ av vara. Det verkar vara en väldigt känslig tråd för vissa så jag lägger ner och avvaktar vad bilen har att ge, om köpet var bra eller dåligt. Vad gäller utseende och design kan man ju tycka väldigt olika. X4, X6, 3-serie och 6-serie GT och några till är ju inga direkt snygga BMW-modeller, medan ex. vis Gran Coupe-modellerna är väldigt snygga osv.

/Anders
Kul att någon skaffar en Stinger, de flesta som provkör verkar ju positivt överraskade.

Att bilföretagen försöker ta sig upp i näringskedjan är ju inget konstigt, ta bara Volvo. Hade någon sagt att de skulle sälja bilar för de priser de ligger på nu för 10 år sedan så hade de blivit utskrattade. Men de säljer ju som aldrig förr och man ser även en hel del bilar här på hemmaplan.

Problemet med just asiatiska bilmärken är väl att de tenderar att gå lite all in på en eller två modeller medan de europeiska mer har ett designspråk och ide på generationsbasis. Hur det blir för Kia återstår väl att se.

Hur som helst, grattis till ett annorlunda, antagligen kul och kanske lite vågat val Anders.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
GE, om man utgår från diverse forum och liknande är de långt ifrån problemfria.

Personligen tror jag dock att deras bilar generellt har lägre utrustningsgrad och framförallt har teknologi som är mer beprövad och därmed gör dem mindre problemfria från småfel av "barnsjukdomskaraktär".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verdi
Det är ju rätt löjligt. De bilar i Sverige med minst utrustning är ju ofta BMW och Mercedes eftersom priserna på utrustningen är så sjukt dyr och inte får plats i PBB-begränsningen på förmånsbilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, det jag vill få sagt är att asiatiska bilar i allmänhet oftast använder sig av väl beprövad teknologi (ibland använder de exakt samma komponenter i årtionden över flera generationer) medan "premiummärken" oftast mer eller mindre är tvingade att hela tiden presentera "spjutspetsteknologi" för att visa att man är "premium", teknologi/tekniska lösningar som tyvärr sällan är fullt utvecklad/utprovad innan den lanseras på marknaden.

Kunderna får då fungera som förlängd produktutvecklingsavdelning med många återkallelser där man inte sällan i flera omgångar byter detaljer som inte visat sig hålla måttet. I bästa fall sker det genom kampanjåterkallelser och garanti-/goodwillåtgärder men i värsta fall får kunderna stå för fiolerna när det dyker upp barnsjukdomar utanför nybilsgarantin.

Hur det är med just Stinger låter jag vara osagt...

Mvh
Johan B

Verdi
Mycket köps väl in av externa leverantörer också. Typ Bosch?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men lanserar man hela tiden bilar med "det senaste" teknikmässigt, spelar det mindre roll vem som tillverkar systemen.

Även asiatiska bilar misslyckas när det gäller nyare teknik - t ex. har mina föräldrar en Toyota hybrid med en del "lull-lull" där bland annat vägfilsvarningssystemet (det som varnar när man börjar köra utanför sin fil) har strulat från dag ett - bilen har varit inne på flera åtgärder och nu har de nog gett upp då verkstaden konstaterat att "systemet är nog inte bättre än så här och Toyota har inga fler åtgärder att vidta i nuläget - men om ni köper en Lexus eller Rav4, så har de ett annat system som fungerar...". :(

Sedan är jag personligen helt övertygad om att asiatiska bilar i allmänhet och Toyota i synnerhet har ett oförskämt bra kvalitetsrykte - deras ägare/förare består i stor utsträckning av personer som kör lugnt och servar bilen minutiöst minst enligt de redan korta serviceintervallen.
Dessutom har de troligen betydligt kortare årlig körsträcka än de som kör t x. Audi, BMW och Mercedes...statistiken blir då missvisande till premiummärkenas nackdel.

Mvh
Johan B

Bilprovningen för statistik på köra mil/år, det skiljer nästan ingenting mellan japanska / tyska bilar. I vart fall inte mellan Toyota och de tyska märkena.

Jag tror tvärtom vad gäller servicen, japanska bilar ägs av människor som kanske inte är så intresserade av bilar och ofta inte är speciellt engagerade i service och underhåll. Sen finns det väl i princip bara undantagsvis statistik som pekar mot annat än att japanska bilar är väldigt, väldigt bra oavsett var i världen man tittar.

Sen saknar de nog en del av den senaste tekniken, och en hel del förfining, men det är väl också lite det valet man gör när man köper en japansk eller koreansk bil.

Har kört runt i en Toyota medan jag väntade på leverans och den har känts väldigt "skottsäker". Men jag är också övertygad om att många delar funnits i lager hos Toyota sen 1985, bland annat misstänker jag att blinkersspaken utvecklades samtidigt som Volvo 240.

Det är absolut inget fel i det, bilen funkar bra och gör vad den ska. Men det blir ju helt felaktigt att jämföra kvalitet utan att jämföra vad man får och hur modern tekniken är. Strippa en BMW eller Mercedes och låt dem använda sina mest pålitliga delar från sin modellhistorik så lär de inte gå sönder så ofta heller. Men det är ju många inte intresserade av.

Jag tror snarare att de som kör t ex Toyota mest är intresserade av att ta sig från A till B så smärtfritt som möjligt. Ny teknik och inspirerad körning är inte intressant för stora delar av kundkretsen. Vilket väl bara är bra, det finns bilmodeller för alla smaker och behov...
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Jag har provkört Stinger och tycker den är riktigt grym. Det är oavsett vad man tycker mkt bil för pengen jämfört med vad du får hos konkurrenterna. Storleksmässigt är den väl mer att jämföra med en 6-serie gran coupe och med samma utrustning i en 640i x-drive får du i princip två stinger till priset av en BMW.

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag tror en Kia Stinger som ny är en ganska prisvärd bil. Det jag undrar på är hur den känns efter t ex 3år och 6000 mil. En BMW, Audi eller Mercedes kan fortfarande kännas som nya efter denna tid medan billigare asiatiska märken ofta åldras sämre men det återstår att se.
Personligen tycker jag att få eller ingen biltillverkare har gått så mycket framåt på alla plan som just Kia de senaste åren.
M3
1.024
M34ever

Efter 3år och 6000mil har du åtminstone ytterligare 4års garanti

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är ju så klart toppen om man är orolig för kvaliteten, men det är inte det jag syftar på. Det är känslan i hela bilen och där kvittar den längre garantin.
Auto, motor och sport testade Stinger GT (3) mot Audi S5 (2), BMW 440i (4) och VW Arteon GTR (1) i det senaste numret.

Finns att läsa på Readly
Verdi
Jag måste ha missat nåt men Arteon GTR verkar ha en 4-cylindrig motor på 280 hästar?

Måste varit en duktig VAG-fanboy som gjort det testet. :)
Stämmer bra, men nu var 0-100 -prestanda troligtvis ingen gren som dom la större vikt vid.

Ska se om jag kan få upp hela testet.
M3
1.024
M34ever

0-100km/t på 5,6sek är ju inte direkt dålig däremot borde den kanske jämföras med A5 SB 2,0 TFSI och 330i x-drive Gran coupe istället men imponerande att den ändå vinner ett testet.

Verdi
dd88, Nej antagligen inte motorgång eller körglädje heller... :)

M34ever, Beror väl på hur deras betygssystem ser ut och vad de har premierat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.