|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
Verdi |
Kul och spännande! Har själv varit lite sugen men den passar inte oss riktigt. Blir skatten 17 tusen per år sen? Herregud. |
| 17' per år? Nä på riktigt? Du menar inte över 3 år? | |
| Grelle: Med 244g CO2/km borde det bli dryga 15k per år, de första tre åren. | |
|
...och 400.000kr i värdeminskning på samma tid? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Går de över till att mäta enligt WLTP istället för NEDC så kommer koldioxidutsläppen på papperet att skena också vilket ger en ännu större effekt av straffskatten. ps. 15 178:-/år verkar skatten bli. Det är väl inte hela världen rent ekonomiskt men psykologisk jobbigt. |
| Å fy fan! Jag har inte själv funderat över Bonus/Malus då jag tänker mig att nästa bil blir PHEV och nu är det nog säkrast att jag håller mig till det. | |
Verdi |
Dock har Kian extremt högt utsläpp. En Mercedes E400 bensinare klarar sig med 176 g/km och en skatt på runt 7000:-/mån. |
|
84 tusen om året. Jävlar ;-) ------- //Lövet |
|
|
Lövet, varför ska den tappa 400 tkr? Det är ingen BMW M5 eller 6-serie GC mm. /Anders |
|
|
Det var naturligtvis delvis skämtsamt för att relativisera fordonsskatten men något annat än att värdefallet på en högspecad korean blir annat än massivt är osannolikt. Om den kostar runt 500 tror jag inte den har mer än drygt 200k i inbyte efter 36 mån. ------- //Lövet |
|
| Jag tror också att värdefallet kan bli högt, framförallt på grund av förbrukningen. Bilen är ju miljömässigt frånåkt redan från början. Detta gäller tyvärr även Opel Insignia som annars fått riktigt bra kritik. | |
|
En Stinger 2.2 CRDi Diesel GT Line kostar ca. 430-440´. Det är endast marginellt billigare är en bra utrustad E 220 d 4MATIC eller 520d xDrive. Värmare som ett givet tillval i tyskarna vekar inte gå att få i Stinger, utan får väl i så fall eftermonteras, om det går, för 25-30´. Dragkrok verkar heller inte finnas och får väl också eftermonteras, om det går. Över tid är jag helt övertygad att Stinger kommer bli minst lika dyr eller dyrare att äga än Merca eller BMW. Nu har jag inte provkört Stinger utan endast provsuttit, men enligt min mening så konkurrerar den med just Insignia, Arteon, Passat etc. Betala 500´ för en Kia tycker jag är hysteriskt, även om den har en skaplig motor. MVH Christofer |
|
Verdi |
Grejen med Stingern är ju bensinsexan på 370 hästar. Inte dieseln. Tror nog många är sugna på en sån om några år för det är ju en snygg och välutrustad bil i övrigt också. Jag tycker Kia är på god väg att stiga i graderna. Märker att många fördomar lever kvar. Men kunde Audi så kan väl Kia? |
|
Kunde Audi. Du menar på 70-talet? Håller med om att Stinger är välutrustad i grundutförande, men när det sedan inte går att få utrustning som de flesta andra märkena erbjuder och som många vill ha, så är inte det värt så mycket. Att Stinger är så speciellt snygg håller jag inte med om, som många andra asiatiska modeller så har den märkliga linjer som inte harmoniserar alls. Men utseende är förstås subjektivt och igen idé att diskutera. MVH Christofer |
|
Verdi |
Designern är tysk och har bland annat ritat Audi TT förut. |
|
Vi får se hur det blir med andrahandsvärdet. Jag känner mig inte speciellt orolig och kommer med all sannolikhet heller inte ha bilen så många år om jag känner mig rädd. Jag tycker att det är ett intressant läge att testa ett annat märke, ungefär som jag gjort med både XC90 och XC60 sista två åren och är supernöjd med dessa och betydligt bättre totalekonomi än motsvarande BMW-modeller, för ingen kan väl säga att BMW just nu har ett bra andrahandsvärde? Jag är ex. vis toktorsk på vår andrabil 118d X-drive -17 som jag ändå köpte med företagarrabatten men törs inte tänka på hur många procent jag tappat på 15 månader och drygt 1000 mil. Bygger man ex. vis en 440i X-drive Gran Coupe så hamnar man runt 700 tkr brutto och det är en mindre bil. Går man upp till nästa steg 640i GC som istället är lite större, så börjar priserna på 850 tkr för en rätt ren bil och se vad man kan hamna i värdeminskning på en sån eller motsvarande...Länk /Anders |
|
|
Verdi: Jaha, en bilmodell ser ut som den gör oavsett vem som ritat den. Sen är det inte chefsdesignern som bestämmer hur modellen skall se ut, det är designteamet som lägger fram förslag till "de som bestämmer". Vad det gäller asiatisk bildesign på senare år så är det generellt bara Mazda som producerar snygga modeller, de flesta andra ser färdigkrockade och eller som någon käkat upp och skitit ut den. Enligt min mening... Synen på design skiljer sig uppenbarligen mycket i Asien jämtemot Europa. MVH Christofer |
|
|
Med känsla: Att jämföra Kia med de "finare" tyska modellerna och mest önsketänkande. Men säger för sakens skull inte att de är bättre. Stinger håller definitivt inte högre klass än Arteon, den säljs med 240 diesel eller 280 bensin, erbjuder mer teknik och ligger i samma prisklass eller lägre. Den erbjuds dock inte med någon sexa, det ligger tyvärr inte i tiden. MVH Christofer |
|
|
Håller med Verdi, som "prestandabil" (bensinmodellen) med förhållandevis lågt pris kan den nog ha sin plats, men det börjar halta om man väljer en relativt törstig och förhållandevis effektsvag diesel med hög skatt (efter Bonus Malus)... Dessutom har väl både Kia och Hyundai varit i blåsväder förut med betydligt högre förbrukning än i verkligheten (större diskrepans än andra tillverkare). Vilken motor valde du? Design kan man alltid ha åsikter om men där är det ju personliga preferenser så diskussion om detta är ju ofta inte så givande. Kvaliteten på Kia och Hyundai har väl tidigare varit "sådär" och framförallt har det varit en väldigt tjurig generalagent som sällan tar good-will-fall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra sammanfattat Johan. Vill man ha en sedan med hygglig effekt och utrustningsnivå (inte värmare och dragkrok) till ett rimligt pris och inte väger in fler kriterier så är säkert Stinger ett vettigt köp. Men just därför kommer modellen bli sällsynt. Stinger kan möjligen mest ses som imagehöjare för Kia. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.