|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, tomgången vandrar. Bara efter motorn varit under belastning (tex kommer till ett rödljus, eller stannar bilen dvs när kopplingen blir intryckt) men en dipp på gasen för att öka varvtalet så återgår den till normal tomgång. Vart ska jag börja leta? Nya insugsbälgar etc är monterade. Tomgångsmotorn? Osäker på när problemet uppkom men jag upptäckte de efter generatorbyte. Videolänk till fenomenet: Tobbe | |
|
Hej, låter som tjuvluft någonstans..... kolla alla gummibälgar... Hade det varit en mercedes så hade jag kollat vacuumslangarna och letat efter sprickor. Izzy |
|
| Kolla tempgivaren insug. | |
|
Vart sitter den Tempgivaren? Jag har kollat läckage tidigare när jag hade felkod på bank 1 för snål blandning. Bytte då en lambda innan kat och felkoden försvann. Men har inga felkoder nu |
|
|
Insugets temp.givare sitter mellan cylinder 3 och 4 insugsrör - du får lossa täcklocket över spridarna för att se den. El-kontakten låses med en liten låstunga som man trycker in och sedan drar rakt upp. Själva givaren är nertryckt och hålls på plats av o-ringen som tätar. Kan sitta hårt om den inte är lossad på många år/mil! Blås rent från grus och smuts i hålet innan du lossar givaren - det finns garanterat rätt mycket "bås" där, som du helst inte vill skall ramla ner i insuget när givaren lossnar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok ska kika på den imorn. Hade ju loss en kylar slang för att komma åt generatorn. Kan luft i kylsystemet påverka? Lättaste sättet o lufta? |
|
|
Hade en 735a ( e32) som hade liknande tomgångsproblem. Den hade en tomgångsgivare mellan MAF-sensorn och motorn. Det visade sig i det fallet vara pga sprickor i bälgen på insugssidan efter MAF-sensorn. MAF-sensorn får tokspel om luften kan sugas in i en spricka bakom den....då har MAF-sensorn ingen aning om hur mycket luft som kommer in i motorn eg. och jag skulle gissa att den stryper/släpper på bränsletillförseln pga detta. Det värsta är att sprickan kan öppnas och stängas beroende på undertrycket i insugsslangen ändrar sig. Har aldrig råkat ut för en trasig MAF-sensor. Izzy |
|
| Dem insugs bälgarna är nya :) | |
|
Ytterligare test gjorda. När tomgången börjar hoppa har jag provat att stänga av klimatanläggningen helt. Då blir tomgången normal, orsaker? Luft i kylsystemet? Hade ju som sagt av en slang vid generator byte |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ser ju ut som den kopplar i och ur tomgångshöjningen för AC. Och om den stabiliseras vid typ 650rpm utan AC så kan ju problemet ligga där. Att du råkat få in luft i kylsystemet ska inte påverka alls. En generator har ju ett frihjulsnav som ska göra inkopplingen av generatorn mjuk funkar inte den så kanske den kan påverka tomgången om du inte hade problemet med den gamla generatorn ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska köra utan AC'n igång påväg hem och efter jobbet. Återkommer. Jadu, kan inte svara nåt gällande generatorn. Bilen stod en vecka innan jag bytte den, men att tomgången var såhär vill jag inte minnas iaf. Kan vanos påverka? Bilen har gått 24k trots allt. |
|
|
24000 mil. Då är den ju precis inkörd. Izzy |
|
| Haha allt över 20k tkr jag är långmilare ;D | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan ju även vara så att insugningsbälgen med anslutningar börja bli dåliga, en mindre spricka kan ställa till det. Det är ju ett vanligt fel på M54 att de spricker. Och har du rotat runt där vid byta av generatorn så kan det ju ha ett sammanhang. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Som sagt, knappt röra dessa bälgar då jag skruva bort hela bälgen med luftburken komplett. Bälgen byttes för ca 3-4 månader sen. Men slangar runt omkring kan de vara absolut | |
| Kört ca 4 mil nu efter jobbet och hem, luftade kylsystemet tidigare idag. Blev ingen skillnad, men som nån sa här så ska inte de påverka. Påvägen hem rasta jag ur han på 1, 2, 3ans växel upp till 6k varv. Efter det och ca 30 min körning har jag inte haft några problem med tomgången?! Tillfällighet javisst. | |
|
Vad vinner man på att varva den till 6k varv? Den kommer knappast självreparera sig. Om du har tjuvluft så syns det på dina fueltrimvärden på tomgång, du borde även ha en felkod P0171 samt P0174 om det drabbar båda bankerna. Är det ett stort läkage så kan den vara lätt att hitta med ett röktest. Det kan utföras själv med en ciggar tejp och slang om man inte har tillgång till annat. |
|
| Inga felkoder som sagt, letade tjuvluft förut när jag hade felkod p0171. Då visade de sig vara en lambda som va dålig och den byttes och felkoden försvann =) men de va ca 6 mån sen. Ska jag kolla fueltrim värdena nu igen då? Jag har nya stift som legat i bilen ca 1 år, ska jag byta dem?! Vet inte riktigt vart jag ska börja hehe. | |
| Har inte hittat tjuvluft. Men däremot har jag upptäckt att jag kan få samma fenomen med tomgången när jag är stillastående och vrider på ratten fram och tillbaka till ändlägen ganska snabbt. Servon? | |
| Och motorn dör till slut om jag fortsätter o vrida på ratten | |
|
Kärvande tomgångsventil? Bästa vore att se livedata med INPA. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.