AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.516

Trasig bakrutetorkare. Sitter fast som berget!

Sida 1 av 2
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Då bakre bakrutetorkaren inte fungerar längre har jag beställt ny drivaxel (nr 9 Länk enligt denna guide: Länk!

Guiden är rätt bra och har kommit till steg 7 men lyckas bara inte få loss armen från glaset steg åtta hur mycket jag än sliter å drar. Är det någon som har erfarenhet av en drivaxel som sitter så hårt?

Har lyckats hitta denna tråd men någon som har exakt samma problem men det verkar som om personen aldrig lyckades till slut...

Länk
Uppskattar alla förslag!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jodå. Har fått kapa bort dom i bitar med försiktighet så man inte skadar glaset.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Ich med klippa menar du då klippa sönder drixaxeln? Är det enkelt sen att få ut armen sen ut rutan?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Vilket fett rekommenderas till axeln? Jag har litiumfett och marin-axelfett hemma.
Min motor blev bytt för ca 4 år sedan, tänkte att det var dags att smörja delarna nu.
He
40
Henrik74
530xiT -08
Vet inte om det ser likadant ut, men på E61 vill jag minnas att vi tog bort vindrutetorkaren, sprejade på WD-40 och lät verka, kopplade bort axeln från motorn på insidan, sen var det kvar en plåt som stack ut åt sidan från axeln som man kunde greppa med en tång och applicera kraft i rotationsriktningen. Sen var vi två så den andre kunde knacka mycket _försiktigt_ på änden av axeln som stack ut på utsidan med en hammare.

Det hade ärgat kraftigt så vi fick slipa båda i hålet och axeln med fint sandpapper, sen smörjde vi med vapenfett som vi hade tillgängligt, men det finns säkert mer ändamålsenliga smörjmedel att använda.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Stålet i centrum av microbrytaren för komfortluckan reagerar (kemiskt) med tid i vad jag tror är aluminium i splinsen på axeln. Eller tvärtom. Hursom, det blir som en svetsfog. Omöjlig att dra av. Jag använde en Dremel och sågade försiktigt ett tvärsnitt genom hela skräpet för att sen kunna ta en mejsel och spräcka isär det i snittet. Allt gick bra utan att skada glaset, men man får vara försiktig. Tog tid och tålamod.

/Anders
He
40
Henrik74
530xiT -08
Jag var lite trött när jag läste först vad som var problemet.

Själv knackade jag loss torkararmen hyfsat enkelt (den hade ärgat fast, men inte så extremt). Det var axeln som det var mest pyssel med. Den hade nypt fast rejält i sitt hål. Tittade i den länkade guiden nu och det ser ganska exakt lika ut på E61.
He
40
Henrik74
530xiT -08
Glöm föregående, nu fattar jag att det faktiskt var axeln du skulle ha ut :-/
He
40
Henrik74
530xiT -08
och att du skulle plocka ur allt, inte bara axeln. Ber om ursäkt för off topic.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Sitter å njuter av livet i Malaga just nu.... återkommer snart igen! 😋. Men tack alla förslag än så länge... även de fellästa 😋
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ha det så gött. Här hemma (08 iaf) är det halv storm och snö.
Men du, den där j**a torkaren väntar på dig tills du kommer hem ska du se, och sitter lika fast. Muahahaha! :-)
(Var tvungen att vara lite avundsjuk) ;-)

Anders
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jag använde litiumfett pga. den klarar -30, marinfettet saknade köldegenskapsinfo, klarar upp till +120.
Jag använde mig av ett skruvstäd med 2st hylsor på ena sidan till att pressa ur axeln.
Enkelt jobb, tog ca 40min.
Hela den delen byttes på min för 4-5 år sen på Bmw.
Enkelt att känna om det behöver göras, öppna bakrutan och rör torkararmen för hand så känner ni om den går trögt!
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Fortfarande i Malaga.... men.

1) Kanske bättre bara lämna in hos verkstad? Vad borde det kosta?
2) Om man gör själv mwn råkar ta sönder bakrutan. Är det
nått som försäkringem täcker? Har halv hos IF.
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då jag lämnade in min E46touring på BMW för byte av delen i rutan undrade dåvarande lokala BMWverkstaden om jag hade glasförsäkring ifall de skulle råka ha sönder rutan - lite märkligt av en verkstad att fråga tyckte jag. Hade glasförsäkring men de lyckades byta utan att rutan tog skada. Vet inte om försäkringen skulle gälla om verkstad eller om man själv har sönder rutan av misstag. Är det otillbörligt framkallande av försäkringsfall om man av misstag har sönder sin ruta då man försöker laga torkaren - skulle inte ta gift på att glasförsäkringen skulle gälla då man ju skapat skadan själv, dock utan avsikt...

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Tog bort min bakrute torkare, pga den lilla piggen som överför kraften från motorn i bakluckan inte fjädrade, väldigt bra ifall torkare kommer ur läge när glasluckan är öppen, å sen stängs.

Tog iallafall isär torkar axeln som till synes gick lätt, men innuti va det rostigt å Inget fett kvar.
Försökte få bort hela fästet till torkaren, men den satt som berget så den fick sitta, behövde inte ta bort fästet då jag fick ur torkaraxeln ändå, dock inte utan lite milt våld.

Nu funkar den fjädrande lilla pinnen samt så är torkaraxeln rengjord å uppsmörjd.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Så nu tillbaka från Malaga. 17 grader 7 dagar gråmuligt sista två. Resten av medelhavet under is å snö!

Har köpt en gummihammare å testat å slå. Har försökt med en kil att bända ut. Gav upp. Köpte en Bosch multiverktyg å tänkte kapa av delen. Fråga.

En granne som jobbar med bygge såg vad jag skulle göra å sa att om delar a är av metall kommer brinnande metallflagnor skada lacken å eventuellt glaset å att jag skulle i princip täcka halva bilen. Kan detta stämma? Han sa att detta gällde stål men delarna är väl av aluminium?

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Storabjörnen. Du verkar ha gjort detta. Kom det massa flagnor när du skar av delen med dremeln?
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Uppdstering. Använde vinkelslip och ja de sprutade massa metallspån.
Så här långt har jag nu kommit:

1. Länk

2. Länk

3. Länk

Metallen från axeln har smällt/rostat samman med omkopplaren.

Då jag inte kan slipe ned mer av rädsla att försöra nått blir nästa steg att börja borra ut axeln.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Ja jag har gjort detta, men jag gick in med dremeln från sidan istället för uppifrån, skar upp en skåra som jag sen kunde spräcka upp med en mejsel. Japp, självklart mycket slipspån.

Hoppas bildlänken funkar: Länk

(Möjligt att man kommer till Dropbox inloggningssida men längst ned står det "continue to view", så klicka där i så fall)

/Anders

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Haha! Just det! Ja nu vet man till nästa gång man behöver fixa detta...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, ha ha, mycket skitjobb har jag gjort i mina dar, men detta kvalar faktiskt in på en hyfsat hög placering trots att man kan jobba stående och i bra ljus. Men fy bubblan vilket pill och joxande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.