|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
För 7-8 år sedan köper min granne nr1 en 330 E46 -03. Andre grannens kommentar " va f-n skall han med den till som bara kört Volvo) Grannen med kommentar körde Passat då. Numera har grannen nr1 köpt ytterligare en BMW X3 plus att deras två ynglingar strax över tjugo köpt varsin BMW modell nyare. Och grannen med kommentaren kände sig väl tvingad att byta bort sin Passat till en Ådi. Han har inte sagt ett smack om dessa bilar sen dess. Stort leende. |
|
|
Tänker lite på en "hemsk" tråd jag startade ett tag sen som fick ganska dåligt genomslag: Länk Där tar jag bl.a. upp det komiska i att de s.k. BMW-hatarna som fanns förr i tiden, numer själv kör BMW. Det kanske är undermedvetet jag nu valt att åka Audi och Volvo? Hmm |
|
|
@TP_ Indeed, gamla Volvo ägarna som hatade BMW är den nya generationen BMW ägare, alla dessa dreglar när dom ser en Alpina/M då dom är vana vid en 520d Touring som står på varannan uppfart, oftast vit med en curlad unge i barnstol. |
|
|
lanab, curlad unge , ha ha. Finns väl ingen annan sort idag😀 Bästa jag läst på länge 👍 |
|
| lanab; helt rätt, så är det. Och de som fortsätter som köra nyare Volvos har drabbats av total hybris, i och med försäljningsframgångarna får man anta....D4:orna är vilda där ute! | |
|
I Djursholm kör man Volvo. Det är ovärdigt att markera rikedom, det skall förstås att man är bemedlat på mer subtila / icke-vulgära sätt. Det är bara arbetarklassen som bor i radhus som känner ett behov av att sticka ut med statushöjande "premium" bil. |
|
Verdi |
Den delen av överklassen som fortfarande tänker så är nog på utdöende. Men jag har faktiskt tänkt att det är mer överklassigt att köra XC70 än M550d. Tur man inte är överklass säger jag då. :-) |
|
"I Djursholm kör man Volvo. Det är ovärdigt att markera rikedom, det skall förstås att man är bemedlat på mer subtila / icke-vulgära sätt. Det är bara arbetarklassen som bor i radhus som känner ett behov av att sticka ut med statushöjande "premium" bil." Hahahahaha |
|
|
Eller så är det radhus folket med premium bil som lever efter sin plånbok och ej över sina tillgångar i Djursholm? Vi tillhör nog fotfolket allihopa.... Crille |
|
|
TP_ :) Ironi är svårt i text.. |
|
|
Tacka vet jag Trabant. Det finns inget mer prestigelöst än så. Länge leve Trabant, länge leve DDR. |
|
| Cliff: Kanske, men det där satt perfekt! | |
| Trabant är ju värsta hipsterbilen? | |
Verdi |
Lite kul läsning om Trabant-fabriken. Länk "Trabant-karossen byggs alltså av bomull blandad med fenolharts, som sedan bakas i sex minuter under tryck i värmepressar. Inte direkt rationellt men väl rostfritt. Bomullen kommer från Sovjet och har så korta fibrer att den inte kan användas för att göra kläder. Rostfritt i Trabant-fallet är dessvärre i dag en förbannelse, för bilarna skrotas ju aldrig och de kan därför förpesta luften hur länge som helst med sina rykande tvåtaktsmotorer." |
|
"Riktiga" BMW är fortfarande udda och exklusiva. Dvs de med sex eller fler cylindrar och massor med utrustning och som därmed ligger i prisintervallet 600000 och uppåt. Det är 18d och 20d som säljs i drivor. Och de är ju bra bilar så inget fel med det. De har ju samma pris som alla andra bilar också. |
|
|
Hehe "riktiga" BMW har som minst sex cylindrar?:) Nog fanns det trevliga och fyrcylindriga "riktiga" BMW på tex 70-talet. |
|
|
Dessutom var det ju de 4-cylindriga bilarna som räddade BMW från undergången... Det som var då var ju att BMW:s "neue klasse" var så astronomiskt mycket bättre än vad andra bilar var då (jag menar standardbilar nu). Nu tog jag i :o) Dessutom var de ju inte så mycket dyrare men bra mycket bättre i prestanda och väghållning. Bortse från rostproblematiken... |
|
|
Bästa BMW jag haft är 535 E34 Roligaste 318Is E30 16v Tystast 525 E34 170 hk Smidigaste motorn E34 525 170 hk Den absolut tillförlitligaste 323 E36. Saknar dess spinnande motor, höga utväxling, sköna plyschstolar men inte rosten... |
|
|
Anledningen till ovanstående inlägg är. BMW.s fyror var både bra, roliga och slitstarka på modellerna tom E30. Minns med mumma 2002, 1800ti, 2000 tiLux och även 2002 Turbo. BMW.s sexor var ett under av harmoni tills de misslyckades med 320i 170 hk. Och detta var hösten 2000 modellår 2001. Men däremot 523/528 sköna och lena. Som en "riktig" BMW-sexa. Men det var ju längesedan. Man kanske har glömt... Men inte när jag fick provköra en 2002 -74 nåt. Det var grejer med den tidens mått! |
|
|
Visst, men just nu 2017 finns inga av dessa fyrcylindriga bilar att köpa. ;) Så, stor motor och massor med utrustning ska det va! 7-serien, S-klass och A8 är väl fortfarande udda och exklusiva? Såna ser man knappt några alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.