|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
henke lexus: Nu ger du inga referenser för ditt påstående gällande att en Trabant är snabbare men av sammanhanget känns det som att det gäller jämfört med 320d. Enligt modellguiden så är i alla fall en F30 LCI 318d (man eller aut kvittar) snabbare 0-100 km/h än en E39 525iA... Dieslarna är det förnuftiga valet, förr köpte man bensinsexan för prestandan och gångkulturen, idag är det väl gångkulturen man köper bensinsexan för. //Stenback |
|
|
Förnuftigt? Ett antal storstäder planer ju att förbjuda oljebrännare pga de ohälsosamma avgaserna... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Om en 525iA E39 är långsammare 0-100 km/h än 318d F30 så säger det nog mest om automatlådan i bilen. Uppe i fart är 525iA klart snabbare. 80-180 km/h skiljer det 8 sekunder till dess fördel. | |
| Om man nu inte vill lämna BMW som bilmärke men ändå "sticka ut" så finns det ju en hel del modeller som inte är så vanliga, tex 6- och 7-serien eller varför inte satsa på en välhållen klassiker som 840/850 CSi eller något sånt. | |
|
En trogen VPK.are kör säkert med Volvo Trabant DL. Men med en Trabant sticker man ju ut i alla fall lite... |
|
|
Kan hålla med att BMW blivit svenssonbil med åren då den ersatt Volvo många ggr och sen kör mer eller mindre 520d som tjänstebil, det blir många BMW på uppfarterna, i varje fall i Sthlm. Funderar också på köpa annat, haft BMW länge men det börjar bli urvattnat som varumärke, vill ha något udda, kanske blir en Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio istället för M5an. |
|
| Jag blev så konfunderad när det påstods att de skiljer 8s 80-180 mellan en F30 318d och en E39 525i... Konsulterade Youtube där det finns många filmer på folk som plågar sina bilar 0-200 och det verkar skilja c:a 1-2s till E39:an fördel. Upp till 180 km/h skiljer det inte något alls vad jag kan se... Rätta mig gärna om jag har fel. | |
Verdi |
lanab, Ja, köp en Alfa du och njut av imagen som krånglande rosthög. ;) Du är ju åtminstone "speciell" och inte så mycket "Svensson" som tydligen är det värsta man kan vara i vårt individualistiska tidevarv. |
|
Anders1000, En 525 E39i har ju 192hk, medan en 318d LCI har 150hk och väger 1505kg. Osäker på vad en E39 väger men är det så mycket mer än 1600kg? 525i har en uppgiven toppfart på 238 km/h, medan F30 318d har 212/215 km/h som toppfart beroende på om det är 143 eller 150hk varianten, dvs LCI eller inte (baserat på modellguiden). En toppfartsskillnad på över 20km/h är ganska stor och det tyder på att accelerationen upp dit kommer skilja en hel del. 28-34% mer effekt märks ganska tydligt i fart om man använder bilarna som de är tänkt att användas. Så att de går jämt till 180km/h känns inte rätt när man ser siffrorna. |
|
Verdi |
En 320d borde vara snabbare till 200 km/h iaf. :) |
| Verdi, den har ju 190hk så det är ju en jäkla skillnad. :) Men toppfarten är 235km/h så uppenbarligen nås en nivå då 525i drar ifrån med sina 238km/h. | |
| Nä, för den är äldre och har tappat effekt....zzz | |
|
Alltså va f-n. Nu har en granne lite längre bort (100 m) bytt bort världens bästa bil Avensis ( enl. honom själv sommaren 2014.) Detta sade han på vår sedvanliga grillfest... till en BMW 320D -13. Röd och vacker som fan tycker jag! Har ser så lycklig ut :-) Där ser man. Det gläder mig att det rättar till sig i hjärnkontoren! |
|
|
Vill man vara unik på gatan så ska man egentligen välja en Avensis. Säljer nästan ingenting, perfekt för "individualisten". Eller hur var det nu. ------- //Lövet |
|
| Anders007, konstigt område du verkar bo i. När jag gjorde som din granne och köpte min förra onämnbara 2-liters diesel-traktor blev jag helt idiotförklarad av omgivningen, fast av andra skäl. Ingen kunde förstå varför jag ville ha en så liten bil. När jag nu är inne på min andra har de gett upp och insett att det är något fel på mig. Nej, skall man smälta in är det en SUV på minst 2t som gäller. | |
|
Vill du vara lite annorlunda och självförtroende är på topp, och imagen tåler det, Dacia Duster.... Med värdeminskningen på mina bilar hade det varit billigare köpa en ny Dacia Duster varje år.... Själv är jag inte där än.. Crille |
|
| I min bok är det bara Jaguar eller kanske tom Alfa Romeo som skulle funka för att vara mer unik i en värld populerad av de stora tyskarna + volvo. | |
|
Mina grannar köper bara vita bilar, vilket i sig är rätt komiskt. Nu är även min vit (smutsvit) så den passar in i sällskapet. Länk Min nästa bil kommer troligtvis bli nya generationen Volvo XC60 (om inte kommande XC40), om jag inte minns helt fel så är förra generationen europas mest sålda suv. Ser fram emot gemenskapen. |
|
Verdi |
Jaguar tycker jag har totalt kraschat sin image. |
|
Bra tråd detta, Högt och lågt! Lägger till lite kring mataffärerna. Handlade på ICA Maxi i morse men glömde köpa några grönsaker så det blir City gross på lunchrasten. Det Ni! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.