AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.934

M5 e60/61 inför köp?

Sida 1 av 2
Hade bestämt mig för en mb C63 amg tills jag fick nys om deras känsliga topplocksbultar. Började då att snegla åt pojkdrömmen m5 e61.

Har läst en del om att de käkar gärna kopplingar (beroende på körning såklart) och försäkring har jag redan kollat upp. Men annat bra att veta? No som äger och har ägt, berätta gärna era historier =)

Mvh Robin
Verdi
Ursäkta en novis men är inte AMG V8:an närmast skottsäker jämfört med V10:an?
Jo efter 2011 =) har tyvärr satt sig helt för mycket i mitt huvud om historierna man läst där det oftast slutar med motorbyte. Tydligen så är inte frågan om bultarna blir kass utan mer om när. Inte roligt att ha det i huvudet när man kör runt i en bil för 300k =/
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Tror du har fel angående bultarna. Ska va dom första 63 amg motorerna det var problem med, dom som satt i e63 w211 och ml 63. Jag köpte en c63 amg för 2 månader sedan och hörde runt då och alla jag pratade med (mercedes mekaniker) sa att 2008/03 blev det andra bultar.

Jag jobbar på bmw och e60/e61 speciellt m5 är en väldigt bra verkstadsbil =)
Dobo grattis till en sjukt häftig bil! =) väldigt konstigt angående bultarna.. Har legat sömnlös i 2 dygn nu och googlat runder på det och "alla" skriver att det är årsmodellerna 08-11 / facelift som har dessa bultarna?

Hehe ja, efter att läst lite närmre om m5 verkar dom definitivt ha sina egna problem =/ saken med amgn är att OM bultarna skulle ge sig blir det ju tyvärr ingen billig historia..
Historiken är väldigt viktig!!!
Håll dig till ett svensksålt exemplar med full servicehistorik.

Det folk kommer att skriva om här är problem med, koppling/svänghjul, vevlager och vanos och för e61 är det väl kabelstammen till bagageluckan.
Någon kanske skriver att SMG III lådan suger.

Alla bilar som närmar sig 10 års ålder kräver fortsatt service för att fungera.

Nästan ingen kommer att skriva om underbart motor/avgasljud, prestanda och komfort.

Är det ekonomin som styr och du tänker ha den som vardagsbil så är inte V10an att rekommendera, men du kommer att få nya vänner i form av Shell anställda när du fyller din pärla med V-power från pumpen;)

EB
Nej det spelar ingen roll om den är svensksåld eller ej, skicket avgör. Kolla även efter fina i bilar i Tyskland, de är nog(?) dyrare där men urvalet är större. M5 E61 har potential att bli en framtida klassiker: få tillverkade (ca 1100 worldwide inkl högerstyrda?) och sista (?) M med klassisk sugmotor, dessutom V10!
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Eller gör du som jag och kapar 2 cylindrar parat med manuell låda, så sover du bättre om nätterna........
Dawwe@ Varför står det svensksåld i alla annonser där bilen ej är en import om det inte är så viktigt?

För en novis kan det vara svårt att ta reda på hur många länder en "tysk" bil importerats ifrån och reparerats i.
Många "tyska" bilar har importerats från USA och Italien. Jag skulle iaf inte vilja ha en sådan bil, men vi tycker olika.

Jag har ägt och kört min V10 i 3år nu , men bara på sommarhalvåret. Det jag har gjort med den är bara vanlig, men ganska dyr service.

sirtobbe@ finns inga garantier för det (sömnen alltså) och så finns det inga M3 e9x som kombi;)

EB
Pula: Skärp dig. Det är inte viktigt. Svensksålt är inte en garanti för något. I Tyskland är det tex olagligt att sälja en fd krockad bil utan att upplysa om detta, så är det inte i Sverige. Rent krasst kan en sv-såld M5 som krockats "rätt ny" vara lagad för flera hundratusen utan att du får reda på det, för oftast är dessa "repuppgifter" inte offentliga så att säg. Vill du verkligen ha en sån sv-såld bil, dvs köpa den i tron att "Den är ju sv-såld och ärlig"? Fördelen med svensk-sålt är att det är lättare (som svensk!) att kolla upp ägarhistoriken, besiktningar o liknande, inget annat!

En bil köpt i Tyskland kan kollas upp lika noga, om man vet hur. En bra början är att ta ett utdrag ur "garantirep databasen" o matcha mot milen i serviceboken.

Med tanke på det digra utbudet av M5 E61 (eller hur!) så vore det idiotiskt att begränsa sig till sv-sålt. Du hittar minst lika fräscha bilar i Tyskland, men ofta med en högre prislapp än vad motsvarande kostar i Sverige. Och det är , återigen, skicket som är det primära, inte i vilket land den sålts i som ny.
Tackar för svaren =)
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Får jag välja så föredrar jag också Svensksålda bilar.

Böcker på svenska, värmesitsar och lyktspolning, reg.nr som börjar på "rätt" bokstav, rätt typ av skyltar för det året bilen leverardes.

Jag kan enklare kolla upp verkstäder och ägare bilen har haft att göra med. Klistermärken som "endast blyfri bensin" Airbag och ABS bromsar som standard osv blir jag glad av.

Sådant kan jag snöa in på, det är "hemtrevligt"

Superlarvigt javisst, jag föredrar också skick före svensksålt och har ägt en del importerade bilar. Men jag kan inte hjälpa att min magkänsla föredrar Svensksålt;)
thekinglives
Jag skulle vilja skapa helt nya kategorier, nämligen:
Storstadsbrukad
Landsbyggdbrukad

En storstadsbrukad bil har stått i bilköer med allt slitage det innebär, den har i regel
haft inbrott eller skadegörelse, den har varit på diverse stormarknader och fått en del spår av det.
Ägarna(suck) tror jag stannar där så det inte blir pajkastning;)

En landsbyggdbrukad har sällan stått i bilkö, har mestadels gått lite längre vid varje körning, Har i högre grad startats med motorvärmare, har i högre grad varit parkerad
enskilt. Färre besök på stormarknader.

Verdi
Gotlandskörd borde väl vara bäst? Inget salt, inga storstäder, jämna och fina vägar, ingen extrem kyla...

Jag väljer den bil som bäst motsvarar mina krav/förväntningar och är "inom budget". Men som sagt skall man ha en fin-fin M5 E61 så är man dum på riktigt om man begränsar sig till sv-sålda. Hur många sv-sålda finns det, nån som vet? Gissar på under 50 bilar?
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Tack Robban! Medans grabbarna pratar vad som är bäst så kan vi hålla oss onT.

Jag är en bmw torsk helt klart men måste bara ge tummen upp för amg:s m156 motor. Vilket underbart ljud det är i denna maskin, magiskt, måste upplevas! Nu har jag en "decatted" turbocenter optimerad på ca 525-530hk men att öppna takluckan, växla ner och ge fullpung i södra länken är hårresande underbart, rekommenderas!

Har kört nästan alla bmws m modeller och tycker att c63an är förvånansvärt "hård" för att vara mb. Lite som en m3. Växellådan är ingen dkg däremot men helt ok, men jämfört med smg3 är den bättre än m5an tycker jag. Kanske för att jag bor i sthlm och då kan det vara skönt med en automat till och från.

Mer så drar den inte så jätte överdrivet, kanske pga att det är en liten bil. V10an kommer du få tanka konstant, tro mig. Detalj kvalitet typ samma. C63an är även driftsäker och lättmeckad, det är inte m5an (bytt startmotor 1 gång och det var tight). Sen har m5/m6 även problem med hydraulaggregatet till lådan, kostar runt 30 rök (på bmw). Vanligt chassi i c63an istället för edc som visserligen funkat bra på den modellen men kostsamt om den strular. Tycker skinnet i c63an slits lite väl fort men det är ju ingen buffelläder som på gamla goda tiden. Oljan ska bytas i 7g tronic lådan tror det är en servicepunkt men vet ej exakt vid vilket miltal, värt att notera.

Hade jag bestämt mig för en m5 e60 hade jag utan tvekan valt en facelift mest pga inredningen. Den innan facelift med idrive och elhissknapparna i a stolpen nä usch.

Schysst dilemma iaf, slutar med ett leende oavsett =)
Dobo: Jag är lite besviken på dig om du nu jobbar hos BMW...Elhissknappar i A-stolparna? A-stolpen är vindrutans sido-stolpe...

Iaf, att det kostar att laga en AMG/M det får man ha med i beräkningarna. O de dyraste bilarna att laga tenderar bli de som är bland de billigaste i inköp och med den minst verifierbara historiken o flest "glada ägare".
M5 E61 finns bara som facelift :)
Dawwe@ Sedan när är tyskarna de hederligaste människorna i bilbranschen;)?

dobo@ Håller med dig att SMG III lådan inte är optimal i stadstrafik och en vanlig aut låda passar bättre.

EB
Pula: Tja, det är de inte rötägg finns överallt...Jag köpte en bil i praktiken osedd (räknas bilder?) 2012. Ägaren beskrev den noga. Bilen var så gott som exakt i det skick han hade beskrivit den, han nämnde tex att ett dammskydd till en främre stötdämparen var dålig o skulle förmodligen inte gå igenom deras motsvarighet till Bilprovningen...Ja det stämde att dammskyddet hade sett sina bästa dagar, men bilen gick så klart igenom (både regbesiktningen & kontrollbesiktningen) utan anmärkning... Som sagt svensk-såld är på sin höjd en "merit" i Sverige... Jag vill nog påstå att medel-Fritz är bättre på att serva bilen en medel-Svensson?
Skick före allt!
Fördelen med svensksåld är att den är betydligt billigare att äga annars är historik A och O och skick återigen.

Jag har ägt både svensksålda och importerade och aldrig någonsin har det varit ett problem vid köp eller försäljning. En bra kontakt på BMW och försäkringsbolag är bra att ha vid kontroll av historik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.