|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har under ett par månader fått felmeddelandet increased battery discharge, och det har blivit värre nu när temperaturen har sjunkit. Kör med en ctek 5.0 laddare och meddelandet försvinner i en dag eller två. Nu är bilen väldigt svårstartad och måste stå på laddning hela tiden. Har felsökt med Carly nu och fått fram felkoder: 0093AB - Glue-relay MPM failure 004A34 - Cylinder 4 Glow plug control 009E5E - Error Schnellheizfeld pillow 00A559 - Terminal Shutdown 00A431 - SCA contact failure vet någon vad dessa betyder? Det sitter ett Bosch S3013 I just nu men tänkte köpa ett S5013 imorgon, kan det hjälpa? | |
| Byta batteri? | |
|
Du har inte någon extra el inkopplad? T.ex. extraljus eller slutsteg? Märkte att jag fick detta fel då jag hade en dålig jordpunkt. Det blev väl ett spänningsfall där med ökad förbrukning som resultat. Jag har dock även fått det felet när batteriet har varit dåligt laddat. |
|
|
Har köpt ett Bosch s5 batteri och increased battery discharge har försvunnit men felmeddelandena är kvar. Någon som vet vad de betyder och vad som måste göras? :) |
|
| Är felen aktiva? | |
|
Vad menar du med aktiva?.. 😅 |
|
| Dom kan visas som historiska felkoder. Om du rensar kommer dom tillbaka? Typ att dom fanns för tio körcykler sen och att felet inte finns nu. | |
| Jaha! Jo då är dom aktiva för jag har testat att rensa men de kommer tillbaka om jag läser av igen. | |
| Lyser några varningslampor? Märker du nåt fel? | |
|
Inga varningslampor alls. Bilen är fortfarande svårstartad när det är riktigt kallt ute och ingen rumpvärme i förarstolen. Så svaret på 9E5E är ju troligtvist att stolsvärmen är trasig. Men de andra felkoderna? |
|
| Verkar vara nåt fel på glödning i cylinder fyra | |
|
Tycker felkoderna pekar rätt tydligt på att du har problem med glödstift! Det ger ju också svårstartad motor och i vissa nyare motorer högre förbrukning i vissa driftsbetingelser där glödstiften används av motorn för att underlätta förbränningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dessa tre då? 0093AB - Glue-relay MPM failure 00A559 - Terminal Shutdown 00A431 - SCA contact failure Och någon som har en aning om vad det kan kosta att byta stolsvärmen? Får värme på ryggen men inte på sittdynan. Har komfortstolar. Mvh Theodor |
|
| Det kostar en REJÄL slant o få rumpvärmen fixad tyvärr. Stolen ska monteras ut klädsel av etc etc. Inget en timmas jobb direkt. | |
| Glue-relay låter som glödrelä med dålig översättning. Angående detta rekommenderas byte av glödrelä + samtliga glödstift. Går ett stift så kommer de andra så småningom i min erfarenhet. | |
|
Är det nya batteriet "registrerat" i bilen? Gör en googling angående felkoderna - finns en del info om detta hos t ex. Bimmer-post har jag för mig. Har för mig att det var någon givare i motorn som knasade och satte dessa felkoder - helt ologiskt egentligen men verkar vara förekommande... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Incr battery discharge brukar komma när batteriet behöver bytas, som du redan har konstaterat, och detta trots att man använder laddare. Värmen i sittdynan brukar inte gå sönder av sig själv utan det är värmetrådarna som förstörs/går av när du eller någon ställer sig på ett knä i förarsätet. T ex vid städning av bilen, om man lämnar in den för rekond eller på service, etc... Koderna visar att du har problem med ett glödstift. Kanske flera koder hänger samman med detta? Och eller hänger samman med att du hade dåligt batteri? Min erfarenhet är att man inte alls behöver koda eller "registrera" att man bytt batteri. Detta kan nog vara ett påhitt för att övertyga kunden att det är bäst lägga pengarna hos auktoriserad återförsäljare (onödigt mycket pengar!). På min E61 bytte jag själv batteriet, blev av med många problem och felkoder. Utan att koda/registrera nya batteriet körde jag i fyra år utan det minsta lilla problem. Om man inte kodar/registrerar batteribyte så det enda man kan märka är att om man står med bilen avstängd så stänger den automatiskt ner stereon lite onödigt tidigt för att spara ström. Men för mig var detta inte anledning nog för att kosta på en dyr registrering av batteribyte... Så vitt jag har kunnat ta reda på så har inte kodning/registrering något alls med laddning eller något viktigt att göra, utan i princip enbart med batterispar när man står med motorn avstängd. |
|
|
Samma här med dåligt batteri kom knepiga felkoder, ungefär som för Theio. Men efter ett nytt batteri var monterat så försvann felkoderna. Min grabb hade glödrelät samt glödstift nr 2 som fel för ett tag sedan med svårstartad motor som följd. Men efter en långresa var det borta, och därmed felkoderna. Så ett nytt batteri från Voltpower.se borde göra susen, jag köpte ett Running Bull 92 ah AGM. Jag tror problemet är att man inte underhållsladdar batteriet, så det gör nu lite då och då :-) Lycka till! |
|
|
Det nya batteriet är registrerat med Carly och enligt appen gick det utan problem. Ang rumpvärmen så vet jag att jag inte har knäat sönder vid tex städning eller något för jag har varit extra försiktigt då jag förstörde förra bilens rumpvärme på det sättet... ;) ungefär hur många tusen pratar vi om att få det fixat? Men då ska jag kolla upp ang glödstiften och de felkoderna! Och jag har googlat ang 00A559 - Terminal Shutdown och 00A431 - SCA contact failure men utan resultat.. Någon som har en aning? :) |
|
|
Det kanske blir off-topic, men Koda in batteriet!! Jag körde min 530i E60 i elva år och 30.000 mil. Första åtta åren med originalbatteri. Därefter bytte jag till ett likadant UTAN att jag kodade in det. Det nya höll i tre år under samma körbetingelser. Sedan behövde det bytas. Så jag tror den korta livslängden på batteri två berodde på att jag inte kodade in batteriet. Med tanke på batteripriset är det väl värt att lägga några kronor på att få det inkodat. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag fick underhållsladda mitt nya batteri nån vecka innan det blev liksom "fullt" så de raderade koderna inte kom tillbaka. Jag har en Ctek "Batterysensor" på batteriet och ser varje morgon hur det står till, bra grej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.