|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter noga övervägande efter en sportig sedan så har valet kommer till M5. Kikade för flera år sedan på E39- modellen och idag känns det som att just denna vagn stigit rejält i pris mot för 2-3 år sedan? Är enbart ute efter vårdade vagnar med bra historik. Vad är det huvudsakliga man bör kika på? Tanken är att köra 5-700 mil per år och inte använda bilen som någon fullständig bruksbil. Avställning på vinter. Eftersom priserna stigit så pass mkt på välvårdade E39 så har jag även börjat titta på E60 modellen. V10 med automat lockar. Behöver tips och råd för hur jag bör tänka gällande hur bra bilen kommer att hålla värdet samt vad jag bör se upp med. Koppling verkar på E60 bytas mellan 10-12 000 mil. Mvh Henrik | |
|
e39 m5 är ju en bland bmw:s bästa historiskt och fortsätter nog öka mer för varje år sålänge vi har bensinstationer. e60 m5 kommer nog dit lite senare, men har problem som oftast är betydligt dyrare. Dock en moderna bil överlag än e39 också. e39 är billigare att leva med och v8:an, kombinerat med bakhjulsdrift och 6 växlad manuell låda gör bilen på gränsen till magisk. Dock är utbudet av välvårdade e39 m5:or extremt dåligt, bra exemplar säljs direkt, även flera utländska köpare visar intresse mot mig emallanåt. Lättare hitta en fin e60 m5, men antagligen kommer den bli lite mer kostsam i längden än en fin välvårdad e39 som har tagits hand om på rätt sätt. Det finns många ovårdade och dåligt sköta exemplar bland e39:or också, så ta gärna med dig någon som kan dom väldigt bra om det blir aktuellt. |
|
|
Saker man alltid får byta på M5 E39, förr eller senare: Koppling inkl svänghjul,kylare,bränslepump, kamaxelgivare och LMM. Är dessa nybytta så bör man vara safe. Rost: Fågelbadet vid tankluckan, dörrarnas kitskarvar samt backlucka/huv Saker som det brukar "fuskas" med: Bromsskivorna, mät tjockleken. Under 30.4mm så är de slut enligt BMW. Jag säger att man kan rulla på ner mot 28mm om man svarvar om de vid ca 30.4mm. "Bruksiga" bilar i rimligt skick hittar man nog för mellan 80'-130'. Dyker det upp en för 80´så är det snabba bud som gäller. Jag funderar starkt på att sälja min ena. Den kommer vara dyr där priset mer eller mindre är "fast", men skicket är oxå därefter, inget fuskande här inte. |
|
|
Dawwe, det är säkert inte "dyr", för de som förstår vad omsorgsfull ägare betyder! Nu har jag hittat en pärla, och nöjer mig med den, men skulle ja vara på jakt, skulle en av dina utlösa dreggel-reflexen i munnen....mums.. :) |
|
|
Tack igen för samtliga svar. Dawwe, du får gärna mejla mig lite info på din M5:a om du funderar på att sälja den. henrik.nyqvist@hotmail.com Återigen. Har sökt på sidan, googlat etc men har inte hittat hur serviceintervall ser ut och vilka större servicar som görs på E39 och E60 av M5 vid vissa intervall. Är själv pedant och byter olja ofta om det är en entusiastbil men just när det gäller större inspektioner. Koppling på M5 E60? Hur funkar det på en automat. Ser ofta i annonser att dessa är bytta runt 10-12000 mil. Återigen. Tack för all input. |
|
| Koppling på e39 m5 beror nästintill enbart på föraren. Finns bilar som har original koppling vid 20k mil, men det är mer ett undantag. | |
|
Det är ingen automat på e60. sök på smg lll. EB |
|
|
Någon som vet något om denna? Väldigt påkostad om inget annat. Länk |
|
| Den bilen är nästan ett fynd, om allt är som det skall. 400´ är grymt påkostat, min är bara påkostad ca 150' i min ägo (service ej medräknat). Åk o kika! | |
|
Henkan: Min bil är en Individual tillverkad 2000-03-30. Nylackerad i originalkulör in & utvändig (allt plockades bort, även bakrutan). Praktiskt taget allt nytt i hjulupphängning/bussnings väg. Massa ny "kringutrustning" som kylare, vattenpump osv. Hyfsat bra utrustad. Allt fungerar. Det som inte är original är att det sitter Ferrita avgas (tyst dessvärre) samt att fälgarna (har 8 st Style 65) är mörkare än OEM, lackerade i "gun metallic". Bra resp helt nya däck på samtliga! Håller just nu på att sätta ihop bilen efter lack, har "lite" kvar att göra så att säg men det går sakta framåt. Vid inköp: Länk (gula oken + fälgarna är ett minne blott!) Efter ett "40 timmars mekaniskt verkstadsjobb": Länk Återmontering pågår: Länk Länk Länk Colour SONDERLACKIERUNG (490) Upholstery WALK NAPPA/ENGLISCHGRUEN (M1EG) Prod.date 2000-03-30 Vehicle options S168 EU2 exhaust emissions standard S265 Tyre pressure control (TPC) S352 Insulating double-glazing S358 Climate comfort windscreen S403 Glass roof, electrical S415 Sun-blind, rear S428 Warning triangle and first aid kit S465 Through-loading system S508 Park Distance Control (PDC) S609 Navigation system Professional S620 Voice control S629 Car telephone (GSM) w card reader, front S672 CD changer for 6 CDs S677 HiFi System Professional DSP S690 Cassette holder L801 National version Germany/Austria S863 Retailer Directory Europe S879 On-board vehicle literature German S915 Dummy-SALAPA S937 Dummy-SALAPA S210 Dynamic stability control S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S261 Side airbags for rear passengers S302 Alarm system S423 Floor mats, velours S430 Interior/outside mirror with auto dip S459 Seat adjuster, electric, with memory S488 Lumbar support, driver and passenger S494 Seat heating driver/passenger S500 Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S520 Fog lights S522 Xenon Light S534 Automatic air conditioning S548 Kilometer-calibrated speedometer S555 On-board computer V with remote control S710 M sports steering wheel, multifunction S785 White direction indicator lights S851 Language version German |
|
|
E60 M5 har ingen automatlåda, det är en vanlig manuell låda fast du inte har någon kopplingspedal. Sålde min E39 M5 i somras efter ett par års ägande, det var en Lemansblå -01. Priserna hann gå upp en hel del medans jag ägde den. Jag hade försökt hitta en med utökat läder och dubbelglas, det gör mycket för lyxkänslan jämfört med en vanlig E39. 00an för 199 kan vara vettig, kul mods på den om man gillar det istället för originalstuk. Lite dåligt utrustad dock. |
|
|
Min har ju både dubbelglas och utökat skinn. men jag tycker nog att inte att avsaknaden av dessa skulle vara en deal-braker? Jag tycker att den för 199 kan vara ett kalas köp, klart bättre än min egen. Sen så vill man nog gärna veta varför det bytts så mycket. Har man bytt i förebyggande syfte på en felfritt fungerande bil så är det en sak. Påtvingade reparationer pga krångel/krock/whatever en helt annan, enligt mig. Som sagt åk o titta på den, 199 är nästa gratis för den bilen om allt är som det skall? PS: Såg i dagarna en M5 E39 hos "min verkstad", "nyckelrepad", inte en panel var missad. Varför gör man så? I mina ögon rätt uppenbart vem som gjort detta då precis varenda panel var/är repad, kraftigt! Varför den stod hos min verkstad är dock oklart, gissar på krångel av något slag då den såg rätt bruksig ut? |
|
| Dawwe, jag hade en 540ia m-sport som bruksbil samtidigt som jag hade min M5 och för min del så var dubbelglas och det utökade lädret något som verkligen kändes exklusivt jämfört med 540ia som inte hade den utrustningen. Inredningen är mycket snyggare med det utökade lädret och alcantaradetaljerna. Kan hålla med med om att det inte är den dealbraker men det är något man verkligen uppskattar om man har det. | |
| Tog den långa vägen och renoverade upp en M5 E39 från scratch, kommer aldrig få tillbaka pengarna - men har en bil för livet :-) | |
|
Ang. den för 199k: Utan att veta något tycker jag att "90 % av bilens delar är nya både invändigt & utvändigt" låter som ren bs - det vore billigare att köpa en ny M5 F10 då. Men jag kan ha fel (Inte egentligen, men det låter bra..) ;) |
|
|
Precis. Att kosta på en bil 400k och sedan sälja den för 199k är ju för bra för att vara sant och det är det ju oftast. Att den skulle vara renoverad av en aukt bmw verkstad i Sverige måste vara BS. En kostnad på ca 1000kr/tim. Dessa bilar renoveras hemma i garaget om vintrarna av ägarna själva. I bästa fall lackas dom av proffs. Köp en fin oskruvad e60 istället. Bättre på allt!!! och då menar jag allt, inkl kostnader;) EB |
|
|
Pula: Varför skulle en (kunnig) ägare göra en sämre renovering än random verkstad? Jag har gjort det som går att göra utan lyft själv, men likförbannat "åkte" jag på ett ca 40-timmars jobb hos "min" verkstad? Lackeringen gjordes av "proffs", eller ja de lackar åt stora märkeshandlare främst, bland annat Audi/VW/Seat osv. Kan man lacka själv är det att föredra, INGEN gör ett noggrannare arbete än en entusiastisk och kunnig ägare. En seriös hellack "nyckelfärdigt" kostar hos de jag lackade ca 65'. Nu gjorde/gör jag all demo själv, slipper på så vis oroa mig för ev "monteringsskador" o liknande. Och som en bonus så var priset betydligt mycket lägre för lackeringen! Underskatta inte en seriös kunnig ägares renovering, många gånger bätter o noggrannare genomfört än hos random verkstad. 400k kommer inte ge "90% nya delar", man menar nog 90% nya slitdelar? |
|
|
Kanske kom åt en 0:a för mycket när annons skrevs. Håller med Sani och Pula. Renovera en E39 för 400k låter bara komiskt i mina ögon. Kanske satt dit LMM i 24 karat guld ;) |
|
| det är fullt möjligt kan jag intyga dock .... | |
| Jag tror det är han som kontaktade mig via mail (annonsen) när jag letade efter en e39a i somras och berättade då att han renoverat den för 400k eller någonstans där ikring iallafall. Nog tror jag man kommer upp i dom summorna om man ska byta nästan allt på bilen :) | |
|
Dawwe@ Jag tvivlar inte ett dugg på att du är duktig renoverare och precis som du säger så är ingen noggrannare än bilägaren själv. Vad jag menar är att det måste vara otroligt ovanligt att någon lämnar in en e39 för totalrenovering på en aukt svensk BMW verkstad. 0% chans, typ. Strunt samma, hoppas du hittar nått som är vettigt för dig Henkan11. Plockade fram ett gammalt klipp som är värt att se om man är intresserad av en M5 e39;) Länk EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.