|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> Han tyckte inte att min bil har problem med kamkedjan pga felkoder >> jag inte har fått. Har man problem med kamkedjan skall man även >> får felkoder på kamaxelgivare enligt hans tolkning av problemet. Håller med och håller inte med :-) Definiera "problem med kamkedjan"! Om definitionen är att kedjan rappat över en kugg eller är riktigt uttöjd och slapp så brukar man mycket riktigt få de felkoder jag nämner i mitt inlägg från "2017-01-11 17:26". Om definitionen är att kedjans styrskenor slagits sönder eller är halvt sönderslagna eller håller på att falla sönder så brukar man inte alltid få några felkoder. Men enligt min mening har du ändåså ett förbannat stort problem med kamkedjan! :-) Oavsett så är det bra att någon undersöker slappet/glappet på kedjan! >> Det första har gjorde var checka brosmvacuum. Låter rimligt och att han ser över både vakuumslangar och vakuumpump och inte utesluter något. Är helt i linje med vad jag beskrivit tidigare och förväntar mig av en verkstad och tekniker. Låter vettigt. Fast det verkar vara annan felkod nu, fast det kan ju bero på att DME är mest förvirrad och ibland sätter felkod på sensorn och ibland på företeelsen som sensorn ska mäta. Skulle gissa på att den felkod du fick först och den andra du fick nu är samma problem 2FD3 - Bromsundertrycksensor, signal, intermittent. 3702 - Bromsvakuum, sannolighet >> Sen tittade han på magnetventiler, aka solenoider.. Låter vettigt, är också som jag beskrivit tidigare. Ibland räcker en enklare rengöring, och då dessa är lätta att komma åt så är det en lämplig första åtgärd. Och hittar man inte mycket skräp i dessa så brukar det ofta gå att rengöra. Samt att man verifierar funktionaliteten precis som teknikern gjorde, också något jag förväntar mig av en verkstad och tekniker. Skulle det mot förmodan fortfarande strula så får man överväga att köpa nya solenoider - kan vara så att felet är intermittent. Men det hanterar om det problemet dyker upp igen. Så även det låter vettigt. Men felkoden 2E9F är inte kopplad till dessa solenoider. Den felkoden handlar om givaren i ditt oljetråg, där sitter en sensor som är en kombinerad oljenivågivare, oljetemperaturgivare samt "oljekvalitetsgivare" (låter fräckt men det ENDA den gör är att mäta kapacitancen på oljan dvs grovt förenklat hur elektriskt ledande den är). Den här felkoden har inget med solenoiderna att göra. Detta är felet som du tidigare beskrivt >> Oljenivåsensor - har jag haft felkod då och då. Men denna kod är >> intermittent, kommer och försvinner. Oftast tar det ca 10-20 min >> innan den är borta, dvs lampan slacks i displayen (Oil level sensor, >> gul lampa). Senaste veckan tändes den nästan varje dag. Kanske >> dags att byta sensor? Inte ovanligt att dessa sensorer lägger av, så passa på att byta den vid nästa oljebyte. Som jag nämnde i mitt inlägg från 2017-01-12 08:50 så fanns en oro att vi hade multipla fel, jag ville särskilja mellan oljetrycksfelkoden och oljenivåfelkoden. Eftersom vi nu fått båda dessa felkoder samtidigt och att du haft upprepade problem kring just den här oljenivåsensorn så är vi nu säkrare på att det faktiskt är ett fel på denna sensor och är mer komfortabel med att köpa en ny sådan. >> Enligt han så är det nåt fel på nr 12 i länken Håller med, det är det jag beskrivit och förklarat i mina inlägg från 2017-01-12 07:05 2017-01-16 23:11 2017-01-17 17:45 Även den är intressant att se om den har massa skräp i sig. Men den vet jag inte hur lätt den är att testa. Även här kan vi ha ett intermittent och jobbigt problem, dvs att ventilen fungerar bra ibland men kärvar ibland. Byte av den ventilen kommer nog troligtvis att lösa felkoden 30C1, men är inte säker. Vet på tok för lite vilka kriterier som DME använder sig av för att sätta denna felkod. Kollar DME endast på vilken spänning det ligger på drivaren mot denna solenoid? Strömförbrukningen? Eller gör den faktiskt en jämförelse mellan att den begär ett visst oljetryck och sedan läser av via en oljetrycksgivare att detta oljetryck faktiskt uppnåddes? Isåfall så kan det ju vara oljetryckssensorn som strular och lurar DME, dvs solenoiden gör sitt jobb men en helt annan sensor rapporterar fel. Där hade man nog gärna velat koppla in diagnostikverktyget och kolla på vilka värden som rapporteras. Oavsett så är det felkod 30C1 som behandlas här. Men oavsett alla felkoder - en fråga kvarstår! Var f-n är alla de förbannade spån och plastpartiklar någonstans då!?! Var tog de vägen då!?!? Enligt utsago skulle motorn vara FULL av detta! Så var är dessa då!?! Och HUR såg oljefiltret egentligen ut!?! Jag menar, jag hade inte brytt mig om lite vakuum och nivåsensorer om någon hade berättat att det FULLT av plastpartiklar i hela motorn! För det kommer oftast bara från ett ställe - styrskenorna från kamkedjan. Och håller de på att smulas sönder så är du på kanten till ett episkt generalras! |
|
Hej "Definiera "problem med kamkedjan"! Om definitionen är att kedjan rappat över en kugg eller är riktigt uttöjd och slapp så brukar man mycket riktigt få de felkoder jag nämner i mitt inlägg från "2017-01-11 17:26". - Han tyckte det också. Varför har man inte fått felkoder på kamaxelgivare om kedjan är sträckt? Därför ringde han en bmw verkstad och pratade med en mekaniker som inte kunde svara på frågan. Det ända som mekaniker förklarade var att om man har "mina" felkoder så är det troligen kedjan som är sträckt.Lite luddig svar tyckte vi. Så nästa steg blir det en genomgång av motor för att hitta "spån" och smuts. Kan man tvätta motor invändigt? Göra den ren och sen hälla i ny motorolja plus ny oljefilter. "Men enligt min mening har du ändåså ett förbannat stort problem med kamkedjan! :-)" - kan du specifiera lite mer? Sensor nr12 (felkoden 30C1) kommer han att titta på, göra den ren och testa funktionalitete, precis som han gjorde med solenoider. Låter vettigt. "Var f-n är alla de förbannade spån och plastpartiklar någonstans då!?!!" - absolut ingen aning. Därför måste man gå igenom motor och "tvätta ur" all skit om det är en bra metod. Jag tycker det. "För det kommer oftast bara från ett ställe - styrskenorna från kamkedjan. Och håller de på att smulas sönder så är du på kanten till ett episkt generalras!" - det är det jag är rädd för. Håller de på och smulas sönder pga sträck kedja då är det kedjebyte garanterat med alla delar som BMW rekomenderar (se mitt inlägg 2017-01-16 07:12) Hur som helst blev det en annan tid hos mekaniker istället. Nästa vecka skall jag lämna in bilen. |
|
|
Hej Jag skrev ett brev till BMW Sverige och frågade de om felkoder samt skall man byta kamkedjan eller skall den hålla motorns livslängd? Detta är deras svar: "Hej A..... Tack för att du har tagit dig tid att skriva till oss. Vi vill börja med att beklaga att du fått problem med din BMW. Naturligtvis är tillförlitligheten och livslängden för våra fordon av yttersta vikt för oss. Men trots alla förebyggande åtgärder som görs kan det uppstå fel i komponenter under bilens livslängd. Påverkande faktorer är t ex bilens körsträcka, underhåll samt miljömässiga omständigheter runt omkring. BMW har 2 års nybilsgaranti. Med dessa mil och ålder som din bil har så är skadan på din bil inget som tillverkaren och importören kan stå till svars för såhär pass lång tid efter det att garantitiden löpt ut. Det är våra auktoriserade BMW verkstäder som behandlar dessa ärenden i sin helhet, då det är dom som känner dig som kund och har bilen framför sig. Så för att du ska få bästa möjliga hjälp framåt med reparationen av din bil så ber vi dig att ha dialog med BMW Borås som är våra experter. Önskar dig en fortsatt trevlig dag" En klassiker där man hänvisar till nybilsgaranti. Allt annat är oviktigt. BMW´s rykte? Skiter dem i. |
|
>> kan du specifiera lite mer? :-) Följande uttalande gjordes >> Han tyckte inte att min bil har problem med kamkedjan >> pga felkoder jag inte har fått Vad jag sedan skrev var att man visst kan ha problem med kamkedjan utan att få några felkoder. Jag delade upp problem med kamkejda i två kategorier: Kategori 1 : Kedjan har redan hoppat en kugg eller är rejält uttöjd. I detta scenario är det som mekanikern säger mycket vanligt att man får de felkoder som jag och mekanikern pekar ut. Kategori 2 : Du kan ha delvis eller helt söndertrasade styrskenor. Timingen är fortfarande som den ska, men det är bara en tidsfråga innan du får ett större haveri. Men här är det ovanligare med felkoder. Och i samma stycke som hörde till kategori 2 så skrev jag följande "Men enligt min mening har du ändåså ett förbannat stort problem med kamkedjan". Har du ett kategori 2 problem har du enligt mig också problem med kamkedjan. Eftersom jag skrev det i samma stycke som beskrivningen av kategori 2 så ansåg jag det var tydligt att det uttalandet hörde tillsammans med beskrivningen av kategori 2. Men det låter som du är på rätt väg! Men jag vill fortfarande se de där mytomspunna spånen och plastdelarna - de har lyst med sin frånvaro! :-) Men är det INGEN som tittat i oljefiltret ännu!?! Tar ju bara 3 sekunder och det är ju det ABSOLUT första stället man börjar kolla. Mekanikern på den auktoriserade BMW-verkstaden hade enligt utsago hittat främmande föremål i vissa solenoider. - Vilka solenoider? - Rengjorde han dessa, eller var det samma mängd främmande föremål som din nya mekaniker såg när han inspekterade solenoiderna? - På vilka fler platser hade mekanikern på den auktoriserade BMW-verkstaden hittat främmande föremål hittats och i vilka mängder? - På vilka platser hade mekanikern på den auktoriserade BMW-verkstaden INTE letat efter främmande föremål? Jag menar, detta är ju kritisk information. Denna info är ju en del av felsökningen som du BETALAT för. Man har två val, antingen hänger man som en gam för att få denna typ av info - eller så bara lämnar man in bilen och låter de fixa bilen. Ett mellanting är mycket svårt att hantera. Nej, är det plastpartiklar och metallpartiklar är det svårt att skölja ut. Problemet är ju att de sätter sig i alla små hål överallt i motorns och dess komponenter. Hur mycket och var dessa partiklar sitter beror vilken komponent eller del som går sönder och börjar sprida dessa delar i motorn. Som jag nämnt innan så om något går sönder och trillar ned i oljetråget kommer det att fastna i oljepipckupen och sen i oljefiltret då dessa är fullflödesoljefilter. Men ingen verkar ha visat något större intresse av att titta i oljefiltret, den viktigaste delen att syna av alla för att se vad för problem man har om man misstänker att det flyter omkring främmande föremål i motorn. :-) |
|
Hej Nu har bilen varit inne hos mekaniker. Det första han gjorde var att kolla megnetventiler (solenoinder) på framsida och då såg vi väldigt lite spån på den. Förvånade och glada konstaterade vi att vi måste kolla även hydraulventilen. Den är svårare att demontera eftersom man måste gå bakom generator. Jobbet måste göras, så han demonterade generator tog loss hydraulventilen och rengjorde den med bromsspray (underbar produkt tycker jag), blåste ut all vätska tills den blev skinande ren. Sen kontrollerade han funktionen via en multimeter (tror den heter så) och med en "plus - minus" laddare. Hydraul ventilen fungerade. Den var inte "bränd". Han gjorde rent, testade och monterade tillbaka den sensor som visar "oli level senor" felkod. Den sitter längst ner på motor. Så allt monterades tillbaka på sina platser. Då var det dags för oljebyte. Enligt han all smuts, spån och skit finns i motorolja när motor är varm. Därför ville han inte använda en invändig motortvätt. Rätt eller fel, vad tycker ni? Hur som helst, bytta han olja, oljefilter, pluggen, o-ringar och bricka till pluggen. Jag startade bilen och motor betedde sig väldigt lung och hade jämn gång. Bra tyckte jag. Sen var det dags för felkodsradering. Måste tillägga att sen han rengorde megnetventiler och raderade felkoder första gången, de koderna kom aldrig tillbaka. Så var det även denna gång. Felkoder var borta, även de kopplade till oljenivåsensor. Nu är allt grönt. Så jag provkörde bilen och den gick väldigt bra, hade jämn motorgång och inga felkoder. Underbart. Slutsatsen var att det var mycket skit (spån) i motor och det som behövdes göra är rengöra alla komponenter som är känsliga för sånt. Självklart måste man byta motorolja i den processen (det var ändå dags att byta olja enligt boken). Ang kamkedjan - fortfarande oklart om dessa spån beror på kedjan. Mekaniker tyckte att det kan vara en "längre" kedja som har nött sönder kedjekanaler (gjorde i plast) och kommit till metalldelen. Det han inte får bekräftat från bilen är kamaxelgivarna som borde larma om kedjan är sträckt. Nu är det en sak kvar: Vakuumpumpen. Den kommer att bytas idag. Fortsättning följer... |
|
|
Hej Nu är vakuumpumpen bytt och bromsar fungerar. Inga felkoder. Allt grönt. Verkar som att problemet är löst nu. Återstår att se om det finns spån om några veckor. |
|
Intressant! Dock så var det lite otydligt beskrivet på vissa ställen så det var lite svårt att förstå ibland vad ni bytte och vad ni rengjorde. VANOS-solenoiderna rengjordes och endast lite skräp hittades där, det var solklart. Vad jag sedan kunde förstå så rengjorde ni även ventilen som styr oljetrycket, dvs detalj #12 i skissen nedan - stämmer det? Ni rengjorde bara - stämmer det? Länk Sedan måste jag börja gissa. Provade ni att rengöra även oljenivåsensorn, dvs detalj #6 i skissen nedan - stämmer det? Har ni tur så hjälper det, annars är det bara köpa en ny. Det knöliga är ju att man måste dränera den nya fräscha oljan, men det är egentligen inget problem - utan bara se till att samla upp oljan i ett helt rent fat (och se till att det är rent runtomkring dräneringshålet) och häll sedan tillbaka oljan. Länk >> Enligt han all smuts, spån och skit finns i motorolja när motor är varm. >> Därför ville han inte använda en invändig motortvätt. Rätt eller fel, >> vad tycker ni? Angående att all smuts, spån och skit finns i motoroljan är både rätt och fel. Oljan är mycket riktigt designad för att hålla olika typer av mycket små kontamineringar suspenderade. Men är kontamineringarna större än typ 20um i diameter kommer de obönhörligen att fastna i oljefiltret (det är halva diametern av ett typiskt människohårstrå). Men oljan är inte designad för att hålla större plastbitar, toalettrengörare, tamponger, skor och andra större föremål "inuti" oljan. För partiklar större än dessa 20um kommer två saker att hända, antingen hamnar de i oljefiltret eller så fastnar de någonannanstans i motorn (tex vid extremt små öppningar som finns i solenoider, ventillyftare, lager, etc etc etc). En invändig motortvätt kommer mycket riktigt inte att hjälpa om det cirkulerar massa plastbitar och annat större skräp (precis som jag förtydligade i tidigare inlägg). Invändig motortvätt är mest något man bör överväga om det motorn varit "dåligt" skött (räcker egentligen att man följer tillverkarens bytesintervaller för oljebyte för att det ska bli problem) och det har byggts upp avlagringar och dylikt. Har man tur kan en invändig motortvätt rädda en, men man vet aldrig var alla dessa partiklar hamnar någonstans eller hur igensatt det är på insidan och längs in i olika kanaler. Men om man bara har alternativen att skrota motorn eller invändig motortvätt så kan det vara värt att prova. Här är ett exempel på en BRA skött och underhållen motor Länk Här är ett exempel på en mycket DÅLIGT skött och underhållen motor (notera det tjocka lagret av avlagringar i hela topppen - tänk dig då hur små små små oljekanaler ser ut då) Länk Länk Aha, då var det vakuumpumpen som packat ihop. Ja, inte helt ovanligt det heller. Men den är enkel att testa så jag tror mekanikern var väldigt säker där att den behövde bytas. Då kommer vi tillbaka till den ultimata frågan som är som en centerpole i hela storyn - hur såg oljefiltret ut? Vad för material och hur mycket hade fastnat i oljefiltret? Av allt döma så har jag inte hört någon beskriva att det funnits fullt med plastdelar i motorn ännu. Det enda jag tycker mig höra är ovanligt mycket sludge, sot och andra avlagringar - och dessa sätter mycket riktigt igen alla de finmekaniska komponenter som använder sig av motoroljan - finns massor av dessa i en modern motor numera. Och jag är fortfarande övertygad om att dessa långa oljeintervall i kombination med "ogynnsamma körförhållanden" är en stor bidragande orsak till att detta sludge, sot och avlagringar bildas och kloggar igen de här känsliga komponenterna. Har du tur så ska dessa åtgärder räcka för att bilen ska fungera felfritt igen. Sålänge ingen kan plocka upp en liten plastbit och påvisa existensen av att det finns eller har funnits plastbitar som cirkulerat inuti motorn så finns ingen större oro för kamkedjan - men BYT den hydrauliska kamkedjespännaren oavsett! Byt den. För hitintills har INGEN kunnat påvisa en enda liten plastbit någonstans. Därför får man helt enkelt se det som fabricerade och opålitliga uppgifter och inte använda dem i sin analys. |
|
Hej Mest för att jag var glad och ville besvara dina frågor så blev det lite otydligt i mitt förra inlägg. Vakuumpumpen byttes. Det är det enda artikel som byttes och som var trasig. Köpte en begagnad på bildelsbasen för 1500kr inkl frakt. Magnetventiler (solenoider) och hydraulventil (detalj 12 i skissen) rengjordes med bromsspray och blåstes ut med tryckluft. Oljefiltret såg "som vanligt" ut. Vi tittade och letade efter spån. Jag kunde inte hitta nåt och mekaniker kunde inte heller. Stämmer, han gjorde rent även oljenivåsensor. Detalj nr 6 i skissen. Kontrollerade funktionen och den funkade. Jag måste tacka dig för alla inlägg och kunskap som du för vidare till oss andra här på forumet. När han rengjorde magnetventiler, hydraulventil och oljenivåsensor hällde han i ny olja och monterade nytt oljefilter. |
|
|
Hej Xandu, Har du lust att dela med dig av vem i Borås som hjälpte dig att fixa din bil? Har samma/liknande besvär med min 320i enligt BMW Borås.. mvh |
|
|
Absolut Det var inte Borås företag eller mekaniker som hjälpte mig. Du få åka till Limmared och Christers verkstad. Berätta om problemet så får han guida dig till den mekaniker som fixade min 520. |
|
|
Toppen, tack för det |
|
|
Inga problem pizza! Du få gärna skriva sen om problemet och hur det löstes. |
|
Mycket bra feedback och uppföljning xandu genom hela tråden, uppskattas! Du lär inte vara ensam om dessa problem, så det är intressant för många andra (därför var jag lite extra petig med detaljer)! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.