|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Skakningar vid inbromsning. Har bytt skivor fram 2 gånger.komma sakta tillbaka. Hjälp ? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur stor runout mätte du upp på de bromsskivor du bytte fram? Eftersom det i princip aldrig är fel på bromsskivorna så brukar man alltid mäta upp bromsskivorna innan man byter, för att undvika kostsamma onödiga byten. Som ett exempel på ovanstående mätte jag på min och hade långt under gränsvärdet (0.20 mm med bromsskivan monterad på bilen) Länk Vänster Fram : 0.04 mm Höger Fram : 0.07 mm Det brukar alltid vara bussningar (främst de som får arbeta vid inbromsning som tex tryckstagsbussningen på en E34), länklager eller kulleder som orsakar dessa problem. Vilken modell och år handlar det om? |
| Precis som slangen skriver är det ytterst sällsynt med skeva skivor. Om du nu inte kört dom glödande o sedan sprutat kallt vatten på dom. Då finns ju chansen. Eller att det är sjukt dålig kvalité på skivorna. | |
|
Brukar som redan nämnts vara bussningar/stag och då främst nr. 4/5 på bilden: Länk Enklast är att köpa eftermarknadsdelar där bussningen redan är inpressad i staget, så slipper du det arbetsmomentet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Borde ju rimligtvis handla om en E90 eller kanske F30? Skakningarna på E39 525'an löstes ju här för många år sedan Länk Det spelar i och för sig ingen roll, för uppbyggnaden i framvagnen är väldigt lik ovan nämnda råd gäller ändåså (E30/E36/E46 har däremot en annan framvagnskonstruktion så då handlar det om lite andra bussningar och stag). Förutsatt att det är fram det vibrerar - för det nämndes inget om det :-) Som sagt, bussningarna är prime suspects - men det kan i vissa ovanliga fall bero på andra saker (beror lite på när/var/hur vibrationerna uppstod och hur de upplevs när man bromsar lite/hårt eller inget alls och om det är från fram eller från bak och flera andra faktorer och förhållanden). Fyll gärna på med lite bakgrundsinformation och historia som ledde upp till denna punkt, då kan vi enklare/bättre/säkrare försöka sätta en diagnos och de mest troliga orsakerna till problemet.. |
|
Se om du kan testa bromsarna på någon bromsrpovare! Hade samma problem som du och misstänkte då skeva skivor fram, körde då ner bilen på bromsprovare och då såg jag att det pulserade på bakaxeln, bytte skivor och klossar bak och vibrationerna va borta. Pulserar det inte på bromsprovaren på någon av axlarna så är det förmodligen nån bussning som är kass. |
|
| 328 Sport 2013.Problemet komma sakta,bli mer och mer | |
| Bytt skivor på Förenade bil i Helsingborg,allting var bra dom första dagarna sen kom det smyggander.Ursäkta fel stavningar Engelskman. | |
| Detta är fram det gälla. | |
| Problemet uppstå vid lätt inbromsning rund 60-70 km. | |
@colin groves : Det där är typiskt slitna bussningar - ofta är det bussningen till tryckstaget som orsakar detta dvs det staget som Johan B pekade ut (benämns ofta som "55-mph shimmer" i utländska forum). @colin groves : Hur löste du bromsvibrationerna (som var av samma typ som diskuteras här) som du hade på din E39? |
| Hej Slangen,first tack för din intresse,såld 525 strax efter inläget. Köpte Audi,men trivades aldrig med den, once BMW Always BMW.bliv lite pissed off ner detta med skakning startat med denna bil. | |
| hej alla, vill bara förklara att bilen är en 328 sport 2013, er det samma tryckstaggsbussningar som kan vara problemet med denna modellen. glömde skriver detta.MVH Colin. | |
|
Så här borde det se ut på din bil, dvs. #9/10 i stället. För att vara på säkra sidan, knappa in dina sista sju symboler i chassinummret och stega dig fram till framvagnen, så får du upp rätt delar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...och så länken: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för hjälpen Johan. | |
@colin groves : Om det bara är lite vibrationer du har så ska du vara en lycklig bilägare (oavsett märke). Det finns mycket värre och DYRARE saker som kan gå fel på en bil :-) I det här fallet är det troligt att det är bussningarna (en verkstad kan på 5-7 sekunder bedöma skicket på bussningarna) som är huvudorsaken - men vi ska inte utesluta att det finns multipla fel. Dessa bussningar är helt vanliga slitagedelar, och helt normalt att de behöver bytas. Jag skulle vilja se att denna typen av bussningar håller typ 15 000 mil (men med dagens syn att bilar är som vilken billig slit-och-släng Kina-tillverkad elpryl som helst som man använder några år och sedan slänger så kan man inte hoppas på dessa siffror längre). Förr höll de så länge - nu håller de bara 2 år så tillverkaren slipper få tillbaka bilen och därefter får försäkringsbolaget (dvs vi bilägare) betala kalaset och efter 5-8 år eller 10 000 mil så slänger man bilen... Utslitna bussningar på en 2013 tycker jag inte låter rimligt, men som jag gafflade i stycket ovanför så förvånar mig ingenting längre... Så det kan mycket väl vara det... Alla bilmärken har sina problem, att det ser ut som att BMW har många fel beror på att vi är på ett BMW-forum :-) Audi har ju sina egna problem, exempelvis har de ju haft massiva problem med sina oljepumpar men även de klassiska felen som spridare och kamkedjor. Och VW'ens katastrofala problem med kamkedjor är inte att leka med heller (i samma nivå som med BMW's N47-motor). @colin groves : Låt din favorit-verkstad ta en titt på bussningarna och eventuellt andra saker som kan orsaka dessa vibrationer. |
| Tack Slangen. | |
|
Hur långt har bilen rullat? På E46:an fick jag vibrationer vid bromsning men kunde inte se något märkbart glapp i någon bussning/led, efter jag låtit byta ut alla bussningar/leder och bärararmarna fram, försvann vibrationerna. Sannolikt var allt lite slitet och tillsammans blev glappen/rörelserna för stora och orsakade vibrationerna. Slitage påverkas givetvis av körsätt och vägstandard men även av däckbredd och fälgarnas inpressningsdjup (hävarmseffekten). Även felaktig hjulinställning kan orsaka slitage och/eller vibrationer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej igen Johan,bilen har gott 6700. mil | |
| Tycker det är gött att se så många engagerade själar i frågan :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.