AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.571

Felsökning Webasto besinvärmare...

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ralle7: Då vattenpumpen inte går och termostaten inte öppnar skulle jag tro att paketet får del av det virkulerande vattnet men inte blocket.
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett litet svar ifrån oraklet på tekniska frågor.
Hej du!
I München är det +5 grader eller kallare 135 dagar om året.. För att det ska vara varmt o trevligt för föraren kan kupéutrymmet värmas
via den bränsledrivna värmaren, motorn klarar sig dock bra utan någon extravärmare till betydligt kallare temperaturer. Funktionen är som vanligt
i sådana här system; bränsle/luft-blandningen förbränns i en kammare och en värmeväxlare överför värmen till kylvattnet som pumpas runt av en separat
vattenpump. El-ventiler blockerar så att bara värmepaketet inne i bilen värms upp.
Tyvärr är det svårt att i ett befintligt system få värmen att räcka till för både motor och kupé.
Kapaciteten i befintlig värmare räcker inte till när det blir riktikt kallt.
MVH
Oraklet
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Asken
Skickat: den 8 oktober 2002 22:07
Till: Oraklet på tekniska frågor
Ämne: Webasto och E38/39
Hej Orakel!
Hoppas allt är väl med dig.
Jag har en liten delikat fråga.
Hur kommer det sig att det bara är bränsledriven kupevärmare och inte motor- och kupevärmare på E38/39an från fabrik?
Och hur fungerar den bränsledrivna kupevärmaren rent fysiskt? Den kan väl inte pumpa runt allt kylvatten då det är en kupevärmare. Hoppas på lite bra svar.
Med vänlig hälsning
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Hehe..OK Asken, jag ger mig. Du fixade ett tekniskt svar som jag tror på... :)

Mvh
Rallegol
39
Mästaren
X6 xDrive35d (Evolve Stage 3) -09
Ralle7: Ge inte upp sådär lätt! Jag har en originalmonterad Webasto BW50 som initialt bara värmde kupéluften. Jag tyckte att detta lät väldigt märkligt så jag lät Aros Auto i Västerås undersöka möjligheterna att få värmaren att också värma motorn. De fann att en backventil var monterad i kylsystemet i syfte att mängden cirkulerad kylvätska skulle begränsas. De plockade helt sonika bort backventilen och nu har jag en värmare som gör skäl för namnet, dvs värmer både kupén och motorn. Det fungerar suveränt.

Enligt Webastos återförsäljare i Stockholm väljer BMW denna lösning dels för att begränsa inkopplingstiden (mindre kylvatten att värma och pumpa runt), dels för att uppvärmningen av motorn konstigt nog kan ge startproblem då man lurar automatchoken att tro att motorn är varm. Jag märker själv att motorn bluddrar vid start (ca 10 sekunder)efter att jag har haft värmaren på, detta pga för mager bränsleblandning antar jag.

Jag är medveten om att jag tog upp tråden ca 2 månader för sent men jag ville bara ge Ralle7 mitt moraliska stöd mot den oftast alltför påläste och kunnige Asken *<|:-)
MVH
/JJ
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Mästaren:
Beskriv gärna var den ventilen sitter och hur man demonterar den.
Ytterligare en fråga 9 månader senare;)

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Och två månader senare är det lika intressant!...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.