|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.399 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har två bra rekommendationer, fast de är i Malmö :-) Nej, syftet med att begära offert var mer av ren nyfikenhet. Det låter som att nuvarande auktoriserade BMW-återförsäljare ljuger för dig. Därför skulle jag vilja kontrollera dessa uppgifter genom att få in samma offert skriftligt från två eller flera andra auktoriserade BMW-verkstäder. Om även de uppger en liknande summa så är det något som är allvarligt fel i den svenska bil- och serviceindustrin. |
|
Då ska jag se till att få in några fler offerter på det jobbet :) |
|
| Det priset du fått på ca 12000 är inom det prisspannet BMW tar för byte av olja å tråg. Själv beställde jag tråg samt egen olja för runt 2500kr (se trådet Gaspo hänvisar till) och bytte genom bil och motorteknik i Huddinge. Det tog 2500kr för jobbet. Så totalt ca 5000kr. | |
|
Tackar! Låter som ett betydligt bättre alternativ, men de verkar sakna auktorisation. Får se hur jag löser detta. |
|
| Varför göra hos auktoriserad? Du har ingen nybilsgaranti kvar. o inte gör auktoriserad ett bättre jobb än icke. Du tjänar tusentals kronor på att inte göra det hos BMW. | |
|
Kanske bara är nojig, men tänker mig att en potentiell köpare väljer att ifrågasätta en sån här sak. Felet är ju registrerat hos BMW, men i så fall åtgärdat nån annanstans – vill gärna köra med öppna kort då jag säljer mina bilar. Lite grann som att folk ifrågasätter om man servat hos en icke-auktoriserad. Kanske överreagerar och det är ju rätt stora pengar som diffar mellan de olika alternativen. |
|
|
"Servat hos aukt. BMW-verkstad" behöver ju inte betyda att den är "lagad hos BMW-verkstad". Jag tror att du överdriver betydelsen av att byta växellådans oljetrågspackning hos en auktoriserad BMW-verkstad å det grövsta. Den som köper en begagnad bil i prisklassen 150 000 kr (eller när du nu säljer den) förväntar sig knappast en bil i nyskick. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon skulle ifrågasätta att du lagat bilen hos en verkstad som inte är auktoriserad men i stället är ganska välrenommerade på BMW. |
|
|
Förvisso, men tänkte sälja nu i vår, och då handlar det om nånstans runt 220'-230' och då tenderar folk att vara lite mera känsliga för historiken.. |
|
| Jag kör också alltid med öppna kort vad det än är jag säljer. Men du gör ju självklart vad du känner för o vad din plånbok känner av. Men att någon skulle ifrågasätta att det inte är gjort på BMW? Huvudsaken är att det är gjort. Men återigen du gör som du själv vill :-). Återigen pinsamt av BMW att inte köra goodwill. Ja,ja iaf Lycka till! Återigen | |
|
Ja, det är onekligen pinsamt av BMW. Och jag ska nog kanske tona ner ångesten över att det kanske görs av en fristående verkstad :) |
|
| 220k är nog högt i vår om du inte har m-paket och xdrive även om du byter trågpackning hos BMW. | |
|
Ja, kanske är att hoppas på för mycket. Har dock annan attraktiv utrustning såsom exempelvis Nav Proff och H/K som förhoppningsvis underlättar. Samt automat förstås. |
|
|
Snacka med GW Engineering i Bagarmossen. Erkänt duktiga och de bytte tråg och olja i min 540i för 5000kr jämnt. Ditt tråg är kanske lite dyrare men så mycket kan det ju inte skilja. När du ska sälja bilen är detta ingenting du ska skriva om överhuvudtaget. Det höjer inte värdet på din bil att den gått sönder en gång och du lagat den på BMW. ------- //Lövet |
|
|
Tackar för ytterligare ett bra tips! Nej, självklart kommer jag inte att stoltsera i en eventuell annons med att bilen varit sönder en gång och därefter reparerad av självaste BMW ;) Men på en direkt fråga, och då en potentiell köpare eventuellt stämmer av historik med BMW inbillar jag mig att det ser bättre ut. Personligen har jag stämt av historik med både BMW och Merca vid mina senaste bilköp, där det flera gånger varit intressant information som kommit fram, exempelvis lagningar/skador som bilarna varit ute för. |
|
| Som många andra skriver. Bara den saken att du bytt tråg och olja är ett plus. Sen att det måste vara hos auktoriserad verkstad är inget jag bryr mig om dock inför eventuella köp. Däremot kanske jag nog skulle kolla upp verkstaden inför ett köp om den är välrenommerad eller om det är en verkstad med dåligt rykte. | |
| Säger som många andra att du bytt olja ser jag som ett plus för det är nog ytterst få 10k+ mil bilar det är gjort på, om du nojar så mycket över historiken spar kvittot från fristående verkstad så är väl saken biff? | |
|
Jag tror inte på att det är både tråg och packbox som är dåliga. Varför behöver det vara en auktoriserad som skall göra bytet bmw-slangen? |
|
|
Nu e det ju inte så att den lådan varit sönder! :-). Utan det har konstaterat läckage från tråget,och packning utgående axel. Lämna in hos icke auktoriserad få det åtgärdat! Du har sedan kvitto på att det är åtgärdat inget mer med det. Måste finnas flertalet mindre verkstäder som är kunniga på BMW med bra rykte i Sthlm. Här i Gbg har vi iaf några stycken. Tråget ligger på drygt 2,500:- BMW ATF 3+ oljan drygt 700:- litern!!!!!. BMW priser! Oljan tillverkas av ZF och heter då ZF Lifeguard Fluid 8 finns att få tag på från drygt 350:-l på tex oljemagasinet. original filtret tillverkas av Filtran åt ZF och BMW. Här har du ett kitt till din bil. Exakt samma delar som original fast det står inte BMW på dom:Länk Priskillnad?. Pålitlig säljare. Själv köpt av han. |
|
|
Epilog. Efter noggrannare undersökning var det endast tråget som läckte. Och dessvärre hamnade kostnaden hos försäkringskollektivet, då jag tog det som motorskada (Bavaria i Solna fick göra jobnet). Väljer att betrakta det som ett rimligt pris för ett oljebyte ;) |
|
| Kul med återkoppling. O skönt att det löste sig för dig. Men fortfarande helt förundrad av att inte BMW stod för kalaset. Men det e klart BMW slutar aldrig att förvåna mig nuförtiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.