|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Gjorde precis den sista fria servicen på min f31 320d -14 med automatlåda. Mecken ropade in mig och visade mig att hela tråget(är i plast) till växellådan var nedsölat med olja. Inga synliga skador i övrigt. Bilen är äldre än två år (blir tre i slutet på januari) och har precis slagit över 7000 mil. Jag har gjort en goodwill-förfrågan då kalaset bedömdes gå på +10'. Dock bör det gå på motorskadeförsäkringen om goodwill-spåret visar sig vara stängt, men ändå surt med 5000 i självrisk. Har någon råkat ut för detta/hört talas om det? Känns lite tidigt att det ska börja sölas olja på så pass ny bil.. | |
| Det lät dyrt och inte rimligt. Ypperligt tillfälle att få ett oljebyte för din del. Köp lite egen olja och ett nytt tråg och låt mecken göra jobbet. | |
| packningen som sitter i tråget som spruckit eller gummigenomföringen för elektroniken? Men mekanikern måste väll kommit med en teori? Vad var det för service du gjorde nu? | |
|
Tack för svar. Inga teorier så här långt från vare sig mecken eller Bmw. Bilen är inbokad för undersökning inför goodwill-förfrågan, men fick en tid först i slutet på januari :( Bilen var inne för bromsvätskebyte. |
|
|
Var det mycket olja på plastkyddet undertill? Kolla dom oljenivån? Hoppas på goodwill! Annars om det skulle vara tråget som läcker så kan du byta olja o filter bar mycket billigare än för 10k+. BMW skulle ha dryga 9k för min. Finns original filter och original olja på eBay för under halva priset BMW tar. Mer om detta här i denna tråd:2013 320d F31 Diff olja. |
|
|
Det var så pass att tråget var "blött", men jag har inte lagt märke till några pölar, även om jag inte brukar parkera på samma ställe eller har letat. De kollade inte nivån, men lådan beter sig åtminstone helt normalt, så borde inte saknas några mängder. Ja, blir det inte goodwill så får jag helt enkelt spana på alternativ! |
|
|
Då detta helt klart är ett fabrikationsfel så kan du reklammera och hänvisa till konsumtköplagen som gäller i tre år. Hoppas att det löser sig! Mvh Håkan |
|
|
Ja, borde ju rimligtvis vara ett fabrikationsfel, men min erfarenhet av bilbranschen är att de gärna slingrar sig när det blir bekymmer. |
|
| Tyvärr kommer dom säkerligen slingra sig. Men för sjutton stå på dig!! Håller tummarna! Om det inte skulle gå vägen så vet du iaf att det finns alt bra mycket billigare än 10k+. Såvida det inte e själva lådan i sig som läcker. Då får dom riktigt svårt o slingra sig o då har du ju även maskinskada o luta dig emot annars. | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag måste bara passa på att fråga (då ni säkert har mer eller vet mer detaljer eller kanske offerten hade mer detaljer) hur i hela ------- ett byte av ett simpelt och extremt lättillgängligt oljetråg kan kosta 10+ KSEK?!? Vet att oljetråget har filtret inbyggt, ingjutna förstärkningar kring skruvhålen, inbyggd packning och glasfiberförstärkt plast så inte billig att tillverka - men säg 2500 SEK för ett BMW original. Var kommer de övriga 7500+ SEK ifrån!?! Upp med bilen på lyften, zip zip zip, ned med tråg, upp med tråg, zip zip zip, fyll på olja. Vad är det jag missar!?! |
|
Kan inte annat än hålla med. Nu ska sägas att 10ksek var en uppgift mecken slängde ur sig ur sig som svar på min fråga. Om det var en vild gissning eller om det ligger på den nivån återstår att se. |
|
| 10000 kr är vad BMW tar för detta. Rimligt? Nej. Lika orimligt sommatt BMW ska ha 21.000 för byte av dämpare bak och fram (ca 4000kr inläsa delar från Tyskland) eller 15.000kr för byte av bromsskivor ock klossar fram och bak (läsa delar ca 3000kr från Tyskland). Båda oem tillverkare... tråget köpte jag nyss för 1000 kr från Tyskland (originaltillverkaren) samt 700kr för oljan.... | |
| Vet inte varför det blev läsa delar. Ska vara lösa delar. | |
|
Lite uppföljning på detta. Fick precis svar av BMW och de nobbar att ta det på Goodwill. Och det kostar inte 10 000:-, utan kostnadsförslaget löd på 12 600:-. Dessutom hävdar de att även packboxen på utgående axel läcker och måste bytas, detta till det facila priset av 5 700:- INTE OK på en 2014 med 7000 mil på mätaren.. |
|
|
Pinsamt BMW! Men förvånad inte ett dugg. Vad exakt ingick i 12600:-? Sedan packboxen på utgående axel? Vart sitter denna? |
|
|
Hitta packningen:Länk. Men det låter ju otroligt att det både skulle läcka från tråget och denna packning. |
|
|
Ja, det känns onekligen väldigt osannolikt att båda skulle läcka, men det är vd Bavaria Solna kom fram till :( |
|
12 600 SEK för ett helt vanligt byte av oljetråg till en helt vanlig automatlåda? Jag skulle vilja se en bildkopia på den offerten. |
|
Jag fick dessvärre "kostnadsförslaget" presenterat endast per telefon i samband med att de delgav mig det negativa utslaget från Tyskland i eftermiddags. De ansåg att jag borde ta det som motorskada på försäkringen, men att det mest troligt skulle räknas som två separata ärenden, och följaktligen två självrisker. Stör mig enormt att de lägger denna kostnad på försäkringsbolaget, och i slutändan hela försäkringskollektivet. Antagligen vettigare att hitta en annan verkstad som kan ta sig an detta till lägre kostnad än självrisken, men vill samtidigt inte att det ska vara några tveksamheter kring bilens historik då den är så pass ny (och dyr) och jag planerar bilbyte om inte allt för länge. Så antagligen bara att bita i det sura.. |
|
Begär om en skriftlig offert på byte av oljetråg på din bil från några olika auktoriserade BMW-återförsäljare i Stockholmsområdet med omnejd. Uppgiften är tydlig och utrymme för tolkning är ju minimal. Jag tror inte på 12 600 SEK... |
|
Du kanske har nån bra auktoriserad verkstad i närområdet i åtanke? Tar tacksamt emot tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.