|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Och vad kostade det kalaset? | |
|
Om du/ni vill veta mera; Funderat på att använda sökfunktionen på detta forum? Eller läs denna länk: Länk |
|
| Det gick på garanti. Men har för mig att dem pratade om ca 12000:- | |
|
Hej Ulf530. Tack för länken. Jag har sök och läst på. Många pratar om problemet med dragkroken före F10/F11 som hade problem med ett kugghjul som pajjade. Har inte hittat någon som har samma problem som jag på F11. Sedan tvivlar jag på att BMW kommer att göra någon felsökning värd namnet utan vill byta hela rasket på en gång och att jag tar det på försäkringen. Det är störande att utrustning som dom tar 12500:- för att montera inte håller för att använda 10-20 gånger. Ett byte går säkert på 12000-15000 kr. Svinigt att dom i så fall inte tar ansvar för det. |
|
|
Ja, tyvärr är det stor brist på riktiga mekaniker som kan reparera något, eller som ens klarar av att felsöka. På originalverkstäderna verkar man i dag bara klara av att byta ut kompletta enheter, under förutsättning att man får en felkod... Självfallet är det i de allra flesta fall bara ett enkelt fel, eller någon liten skitsak som är trasig. En gång råkade jag ut för att man skulle byta ut en stor del av styrningen för över 20 000 kr. Då blev jag irriterad och begärde att jag skulle få alla trasiga delar och en detaljerad redovisning efter utförd reparation. Då hade jag sådan tur så att de plötsligt hittade felet på en liten elmotor som skötte rattlåset. Hela reparationen gick då på 1 000 kr i stället för 20 000. Märkligt att inte fler har haft samma fel som du, det brukar ju nästan alltid vara samma saker som går sönder. Jag förstår fullt ut att en fristående återförsäljare i Sverige inte kan ta garanti eller Good Will på äldre bilar där garantin har gått ut. Men om BMW fortfarande använder samma underleverantör (det är ju inte BMW som tillverkar dragkroken!) så borde de kunna förhandla fram en bra deal med underleverantören och erbjuda slutkunden t ex 50%, eller något liknande. Men det finns ju tyvärr ingen person på BMW, eller hos återförsäljaren, som har någon drivkraft/lust/intresse/incitament för att orka ordna med detta. |
|
| Goodwill är något som återförsäljaren tar genom BMW Sverige många gånger. Återförsäljaren står alltså inte för kalaset. | |
|
gaspo; tror du att det finns någon på BMW Sverige som skulle klara av att göra en deal med BMW-fabrikens underleverantör av dragkrokar? (Det skulle ju dessutom kunna vara en för detta leverantör i dag...). Jag har full förståelse för att det är omöjligt att få garanti eller good will på detta. "Någon" hos återförsäljaren skulle behöva engagera sig för att få någon på BMW Sverige att vilja förmå någon på BMW-fabriken att utverka en deal hos någon hos tillverkaren av dragkroken. På de flesta ställen går det inte att hitta denna "någon", inte ens om det är bara en enda någon. Att finna en hel rad med olika "någon" i olika företag och i olika länder är självfallet utsiktslöst. Var man än vänder sig så tror jag att det saknas en människa av kött och blod som har någon drivkraft/lust/intresse/incitament för att orka ordna med detta. Precis på samma sätt oavsett vilket bilmärke man har valt att köpa. |
|
| ULF:OJ! Det lät väl komplicerat. Det har väll hänt innan att BMW har gått in o kört goodwill i enstaka fall på enstaka saker? Som dom inte har förhandlat fram med underleverantör som kanske inte ens existerar längre? Återförsäljaren ansöker om goodwill hos BMW. Kan ju inte annat än o vara värt o försöka. Men,men vad vet jag. Tråkigt med kroken i vilket fall. | |
|
Nu ska jag inte måla fan på väggen. Kanske en omkodning av kroken räcker? Misstänker att det sitter ett hallelement på drivaxeln som för ut kroken. Elektroniken räknar antalet varv innan stopp för att på så sätt veta om kroken är fullt ute. Om kodningen av någon anledning blivit knas (kanske vid uppdatering av mjukvara?) så stämmer inte antalet varv och man får ett fel. Eller så är hallelementet trasigt vilket inte heller är kul för plånboken. |
|
|
Ja, det kan ha hänt i enstaka fall, men är extremt sällsynt. "Någon" måste ändå fixa det... I de fall man har kunnat få good will så har det nog i de allra flesta fall gällt något fel som fått beslut om generell good will från centralt håll. En bra och intresserad återförsäljare har ganska många möjligheter att hjälpa kunden. Tyvärr dock mycket svårt att hitta en människa av kött och blod som har någon drivkraft/lust/intresse/incitament för att orka ordna med detta... |
|
| Tycker det rent allmänt är svårt att hitta någon på BMW som är särskilt intresserad när det kommer till problem. Sälja,o göra vanliga service arbeten görs det mer än gärna. Men sedan....... | |
|
Menar du biltillverkaren/fabriken BMW i Tyskland? Eller generalagenten BMW Sverige AB? Eller något de många olika fristående bolag som är återförsäljare och serviceverkstad för BMW? Ja, det brukar vara svårt oavsett var man vänder sig. Men min erfarenhet är nog att det är ingen större skillnad oavsett vilket bilmärke man har valt (?). Möjligen tycker jag nog att flera av de fristående bolag som är återförsäljare för BMW är mera intresserade och håller en allmänt högre nivå än många andra bolag som representerar andra märken... |
|
|
Menar BMW Sverige! Biliagroup,wölkes detta i Göteborg. Håller definitivt inte med dig om att BMW fristående verkstäder skulle hålla högre nivå än andra märken. Du har din erfarenhet jag min. Ett ex man ringer o frågar om hur mycket ett jobb på byte av kamkedjor skulle kosta. Äh typ 35-40k. Vadå typ jag vill ha en offert på exakt vad som byts o timmar som krävs. Jaha då måste jag räkna på det o det är ett himla jobb får man till svars. Herregud!! Detta bara ett exempel. |
|
|
Nä, nu förstår jag inte riktigt... Generalagenten i Sverige, BMW Sverige AB, ägs väl av BMW AG, Tyskland (?). Men de svarar väl inte på frågor om hur dyrt ett jobb är på en verkstad som ägs av ett helt annat bolag? Wölkes är väl ett fristående separat aktiebolag, helt utan ägarintresse från BMW? Det enda som sammanlänkar Wölkes AB med BMW är väl att man är återförsäljare för märket BMW? Om du bara ringer en random person som jobbar på ett företag så kan du ju få i princip vilket svar som helst. Vill du ha en riktigt offert, en riktig offert bör ju alltid vara skriven, så måste du självfallet göra en skriftlig förfrågan som är ställd till rätt person. Detta gäller oavsett bilmärke, och/eller oavsett om det gäller en bil eller något annat. Om du då inte skulle få rätt svar så kan du ju självfallet välja att fråga ett annat bolag, eller hur..? BMW:s återförsäljarkår är en rätt brokig samling av olika fristående bolag, där många av dem har en rätt brokig samling anställda människor. Precis lika som för vilket bilmärke som helst! Jag har försökt att aktivt göra ett eget val mellan ett antal olika återförsäljare och hos den återförsäljaren jag valde så har jag valt ut en personlig säljare och jag har även sett till att få en personlig kontakt med deras VD. Jag har alltså lagt med viss möda på detta och jag har fått det att fungera alldeles utmärkt för mig. Jag har försökt att göra lika även gällande andra märken, men det har oftast varit mycket svårare att lyckas. Min erfarenhet är att BMW:s återförsäljare ofta håller en högre nivå (men inte alla!). |
|
|
Oj! Jag ber så mycket om ursäkt att jag skrev missuppfattande. Självfallet ringer jag inte BMW Sverige AB om pris som jag MYCKET väl vet ägs av BMW AG Tyskland. Vet mycket väl ägandeförhållanden i Wölkes,även biliagroup vart vill du komma? Det är dessa jag ringt. Vad menar du med random person. Tror du jag ringt företaget som sköter städningen på dessa företag? Jag har ringt servicerådgivare i verkstaden. Som jag frågat om pris o detta är så jobbigt att räkna på. Precis som jag skrivit i mitt inlägg. O dessa har varit svåra att ha o göra med. Det ska väll inte vara så svårt att man kan ringa o fråga efter en offert? Glömde att jag inte ringt mechanum där har dom alltid varit trevliga o tillmötesgående. Utan att man behöver lägga ner viss möda för att få hjälp. Att fristående BMW auktoriserade återförsäljare skulle generellt hålla högre standard som du skriver är din åsikt! Jag har en annan. |
|
| Kom ihåg att denna tråden handlar om draget. Ni får skapa en annan tråd för att föra den andra diskussionen. :) | |
| Sorry! | |
|
Hade samma problem med min tidigare f11 (my13) Kroken gick ut för att sedan gå in. Jag sparkade till den en gång och då försvann problemet så att den låste sig. Träffade av en händelse en BMW-mek isamband med att kroken krånglade och han sa att det kan vara problem med en givare. Så jag tror inte att du behöver byta ut hela dragkroken |
|
| Homeros, sparkade till i helt utfällt läge eller? | |
|
Ja, jag sparkade till den rejält i utfällt läge och då var det som att den fastnade i det läget. Efter det så fick jag aldrig tillbaks problemet så länge jag hade den bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.