AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.826

Dragkroken åker ut och sen in igen...

Sida 1 av 3
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hej,

är nybliven ägare till en 520d (F11) och har åkt på mitt första problem.

Dragkroken åker ut (ser inte ut att fastna på vägen), stannar i utfällt läge i 2-3 sekunder och sedan åker den in igen. Vet inte hur mycket kärlek den har fått av förra ägaren. Behöver den underhållas? Kan det vara mjukvaran?

Finns det någon med erfarenhet av liknande problem?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Kan det vara nåt som känner av att den är utfälld som inte funkar? Typ nån sensor? Eller kanske fel på knappen? Så den är ständigt intryckt?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Trycker du bara till kort på knappen för att fälla ut då fenomenet uppstår?

Har för mig man kan "tvinga" ut den genom att hålla inne knappen tills den är helt utfälld, kanske värt ett försök?

Mvh
Christian
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
På min förra bil, förvisso en E61 så hade jag problem med kroken, men en reset av mjukvaran löste problemet.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Ok, ska testa att hålla inne knappen.
FredrikNacka, vad krävs för reset av mjukvara? In till verkstan?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag hade problem med att bakrutevärmaren inte funkade och tog bort batteriet i ca 30 min och sen funkade värmaren.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Provade att hålla in knappen ända tills den är ute. Då stannar den ute men får samtidigt ett felmeddelande om att kroken inte är i låst läge. Ser ut som jag får ta den till verkstan
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Prova göra en norsk reset först med batteriet
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Jag gjorde det på verkstan, kostade inget men jag hade bilen inne på annan service samtidigt.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har jobbat med mjukvara på Volvo och är det en provbil som inte startar så provar man med att ta bort batteriet som ofta löser problem
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min egna sura erfarenhet av BMW elektriska krokar som inte fungerar klockrent är att det blir ett byte av hela rasket :-(

Vad jag förstår så är det samma kassa krok på femserie som sjuserie och när min helt plötsligt började varna för att kroken inte låste i utfällt läge trots att jag alls inte ens ville fälla ut kroken konstaterades det bara att elektroniken fått fnatt och att det endast var byte av hela enheten samt något till som behövdes för att kroken skulle funka igen. Det blev hiskeligt dyrt!!!! Och jag som aldrig använder eller ens behöver krokhel...

Det är inte helt okänt hos BMW att denna konstruktion inte är deras bästa (dom kommer säkert först att säga att dom ALDRIG hört talas om det så klart) så du kan försöka att inte bara acceptera deras erbjudande om byte rakt av. Försök att få vissa delar på Good Will då bilen din ändå är rätt ny!!

Om det nu inte lyckas med den norska reseten som vi hoppas.

Niklas

Fransosen
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Hoppas inte på byte. Går väl iofs som maskinskada.

Norsk reset hehe... Finns det inga risker med att koppla bort batteriet helt? Koder till radion o annat jox?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Inget händer om du inte kortsluter eller nåt. På min hände inget. Man måste ju kunna byta batteri. Men ha det borta ett tag.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Var nog tvungen att ställa om klockan. Koder till radion? Har inga koder.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Blir inga problem med radion eller så. Koppla bort det i en tio minuter en kvart så har du gjort en norsk reset :-)

I värsta fall så minns den inte radiokanaler eller stolsinställningar. Tripmätatren nollas iofs men det är ju knappast livsavgörande.

Maskinskada.... Utan att veta så hör väl inte en krok till maskin som väl oftast är motorrelaterat. Tror tyvärr inte en krok faller under den kategorin men jag hoppas verkligen jag har fel.

Niklas

Fransosen
Min dragkrok gjorde exakt likadant.
Enda skillnaden var att när den precis gått ut gick den direkt in igen utan att stanna.

Ingen smuts eller dylikt som jag kunde se.
Testade hålla i knappen samtidigt som jag väntade på att dragkroken åkte ut då jag gav den en spark med foten och efter det så fungerar den perfekt :)
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Provade att ta ut kroken och ge den ett par smällar med gummiklubban. Ändrade inte någonting. Dann3, hade du också en f11?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Testat "norsk reset"? Nyfiken ;-)
Exakt så betedde sig min dragkrok ett tag. Stannade ute men fick felmeddelande och ibland hängde den slappt. Efter byte från vinter till sommardäck funkade den bra igen. Konstigt men så var det.
se
96
sebbe74
520d Touring -13 (N47)
Nu har jag testat norsk reset. Tyvärr så är det samma problem. :(
He
10
Heimdahl
520d M touring -14
Exakt så gjorde min med. Provade med att ta bort felmeddelandena hos Bmw
verkstaden. Efter det fungerade det ett par ggr sedan samma fel.
Dem fick byta ut draget så nu fungerar det perfekt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.