|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag skulle egenligen skaffat andra fälgar men då jag behöver fälgar akut så fick det bli dessa då det finns på lager, troligtvis kommer jag beställa ett nytt set o köra 11” i bak med Trofeo 295/30. |
|
|
Gode Gud vilka däck dimensioner ni pratar om på en liten M2. Bilen är byggd för att släppa lite i bakvagn framför understyrning ju ;-) Jag skulle vilja säga max 265 fram och 285 bak, annars stannar ju bilen av tunga däck ;-) |
|
|
wolfbane, nja med originalhjul så är M2:an faktiskt lite,lite understyrd. Sen kanske M2:an är liten men den är tung som bly och då behövs feta däck både vid inbromsning och kurvtagning. Men håller med dig 265/285 borde absolut räcka till, kör man inte bana så är säkert dimensionen på originalhjulen den bästa/roligaste kombinationen. |
|
|
Wolfbane: M2 är väl egentligen ingen liten bil o inte är den lätt heller. Jag har rivit ur en hel del samt stoppat i en tung halvbur och stannade på 1477 kg ink ca 15 liter soppa. Dit jag vill komma med breda bakdäck är att undvika och få de oförberedda bakvagnssläppen som kan uppstå, på banor här hemma finns ju oftast plats för misstag men vid körning på Ringen kan ett hastigt släpp sluta i ekonomisk katastrof vilket jag gärna slipper! Men som gatbil/busbil åker jag orig dimensioner. |
|
|
Hoppas och tror att den lömska bakvagnen är botad nu. Pancho var inne på krängningshämmarna tidigare i tråden och det är precis vad jag har justerat nu. Bästa lösningen borde ha varit att sätta krängaren i ett mjukare läge bak (enligt de som kan sånt här) men den stod redan i mjukaste läget så åtgärden fick bli att sätta den främre hårdare istället. Sen har jag dessutom ökat spårvidden bak. Så peppar, peppar det verkar funka. Har kört på Falkenberg, Anderstorp och Ringen efter justeringarna och både fram- och bakänden greppar otroligt bra. |
|
| MUC: kör du original chassie? | |
|
Aerobat, nja lite ändrat - Millway topplagringar, H&R fjädrar och H&R krängningshämmare. |
|
| Intressant och kul du verkar fått ordning på beteendet!, undra om det skulle räcka att byta sin främre krämigare till en hårdare och justera upp den då? Det verkar även sjukt bökigt att byta den bakre | |
|
Pancho, ja den bakre krängaren är jätteknölig att byta man får lossa och lyfta upp hela bakvagnen. Men jag vet inte om det är en bra idé att bara byta den främre, jag upplevde att bilen krängde rätt mycket både fram och bak. Och ”experterna” påstår att man ska se krängarna fram o bak som en enhet, d.v.s de ska vara av samma fabrikat och anpassade till varandra. Men visst, man kan alltid testa. Dock kör jag med 265 däck runt om, vid ett par tillfällen har jag kört bana med orginalhjulen (245 fram och 265 bak) och då upplevde jag inte alls att bakdelen var lömsk. Snarare att den var lite understyrd och detta var jag när jag körde med H&R krängarna i mjukt läge både fram o bak. |
|
| Muc, blev din bil mindre hoppig/studsig i högre farter +200 när du bytte till H&R fjädrar? | |
|
blixten, ingen aning. Jag har aldrig kört så fort med orginal-chassit. Men med H&R prylarna tycker jag inte att den är speciellt studsig ens i toppfart. Rent logiskt borde dock orginal-chassit vara mindre studsigt kan man tycka, längre fjärdingsväg och lite mjukare, d.v.s. lite mer ”gungigt”. |
|
|
En liten uppdatering, inte jättemycket kört i år men det blev i alla fall Knutstorp, Kinnekulle, Rudskogen och Falkenberg. Efter Knutstorp så bytte jag belägg till Endless ME20 både fram och bak. Det är bara att konstatera att det är ett otrolig bett i dessa jämfört med BMW sportbromsbelägg som jag hade tidigare. Enorm skillnad, inte för att BMW beläggen var dåliga men Endless är minst en division upp. |
|
| Var köper du endlessbeläggen? | |
| @blixten - JRM Racing AB i Södertälje. | |
|
MUC: Gnisslar Endless beläggen lika mycket som andra bra banåkarbelägg eller är dom tysta? /DJ |
|
|
Ja gnisslar gör det, när bromsarna är kalla/ljumma så är det knäpptyst men när de blir varma så gnisslar de en hel del som alla andra banåkarbelägg. Men inte i närheten av BMW sportbromsbelägg, de var absolut de mest gnälliga belägg jag har haft. |
|
|
Jag är supernöjd med M2:an men funderar ändå på att sälja, skulle vara kul att testa att köra Porsche Gt3/4 ett tag. Frågan är om man säljer vad ska/kan man begära? Modellår 2017 med drygt 1600mil på mätaren, manuell. Den är med vilje ganska basic utrustad från fabrik, enda extra är: - Mineralgrå metallic - Automatiskt avbländbara ytterspeglar. Elektriskt infällbara. - Automatiskt avbländbar innerbackspegel. - Belysningspaket - Larm - Harman/Kardon - Svarta njurar o sidogaller. Sen finns det en hel del track day godis: - En upsättning fälgar/däck: Apex EC7, Cup2 265/35/18 runt om. Orginalfälgar/däck knappt använda följer givetvis med. - H&R fjädrar - H&R krängningshämmare (fram+bak) - HJS down-pipe - CSF Race High Perfomance Intercooler - Endless ME20 bromsbelägg - fram o bak - Eibach spacers |
|
|
Är det 10x18 Apex runt om antar jag? Jag kan vara intresserad om du säljer de separat... för vettigt pris :-) Hur har slitaget sett ut på 265 fram? MYCKET nyfiken! |
|
|
På tal om slitage, glömde: -Millway topplagringar i min lilla tillbehörslista Alltså vänster fram slits alltid mest men i och med att jag kör square setup så brukar jag flytta runt hjulen. Därmed blir det ganska jämnt slitage. Fälgarna är 9.5*18. Tack för erbjudandet Magnus, jag får se vad som händer, har bara börjat fundera på att sälja. |
|
|
Det gick snabbt, M2:an är såld. @Magnus, jag har skickat PM till dig angående fälgarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.