|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
På M2:an så är det fram 245/35/19, 9X19 ET29 och bak 265/35/19, 10X19 Et40 som standard. Tänkte jag skulle försöka köra med Apex-fälgar som jag har liggande, fram 18X8.5 ET45 och däck 245/40/18 (Pirelli Trofeo R) och bak 18×9.5 ET62 med däck 265/40/18. Rullomkretsen stämmer väldigt bra men det blir ganska feta spacers, 15mm fram och drygt 20mm spacers bak. Funkar det med så feta spacers eller skall man helt enkelt försöka hitta ett par mer lämpliga fälgar, med lägre ET? | |
|
Det funkar nog med feta spacers, bara kontrollera hjulbultarna lite extra före körning. Det är många som kör bana med mycket spacer. Sen är frågan om bromsarna får plats. Borde ju gå men jag har för mig att Schmiedmann testade just apex på en M4a med stålbromsar och fick gå upp till 19" på den. Personligen hade jag nog försökt få ditt lite bredare däck och fälg fram men det kan man ju ta efterhand också. /DJ |
|
|
Ja alternativt kan man köra med standardfälgarna och därmed få in bredare däck både fram och bak. Men helst vill jag köra med 18' för det är en häpnadsväckande prisskillnad på 18' vs 19'. Väljer man 19' kan man nog köra med 265/35 fram och 285/35 bak men då börjar det bli dyrt - åtminstone om man ska köra med Trofeo som har livslängd som suddgummi😬 |
|
|
Jag minns inte säkert men jag har för mig att någon testat med bredare framdäck på originalfälgar och att det tar i på insidan. Så även med 19" original kanske du behöver lite spacer. Du tänkte väl köra KW också? Coilovers brukar bygga lägre ner än original fjäderben. Så då ökar riskerat det tar i. Samtidigt så kan du ju få betydligt mer camber med ställbara topplager så då får du plats med mer däck också. /DJ |
|
| Ja det blir nog KW eller Öhlins eller kanske t.o.m BMW:s eget kit. Men inte direkt, tänkte först köra några banmöten för att se hur bilen funkar med standardprylarna. Men riktiga däck behövs såklart direkt. Kör med spacers både fram o bak på 135:an men det är mer moderata dimensioner 10mm fram och 12 bak har jag för mig. Man vill ju ha så bred spårvidd som möjligt så med mina Apex-fälgar innebär 20mm spacers bara att jag är på samma ET som orginalfälgarna på M2:an, vill man sen ha bredare spårvidd dessutom så är man uppe i runt 30mm spacers. Funkar enbart med spacers som bultas fast, extra tyngd precis där man inte vill ha det och knöligt varje gång som man vill skruva dit orginalhjulen. Börjar låta som att jag övertygar mig själv att köpa nya fälgar.... | |
| Du kan ju sätta pinnbultar så slipper du ha med flera olika typer av bultar utan kan plocka allt av och på som du vill :) | |
|
Ja jo, har det på 135:an. Men det blir groteskt långa pinnar. Har läst någonstans att man bör ha bultade spacers om de är bredare än 20mm, men det kanske inte gäller om man kör med pinnbult? |
|
|
Pinnbult kontra vanlig bult gör det förstås enklare att växla, men jag tror att man rekomenderar bultade spacer för att inte få för långa bultar. Risken med långa bultar är nog att de sträcks mer vid påfrestning och då spelar det nog ingen roll om det är pinnbult eller vanlig. Snarare är kvalitén på materialet väsentligt då. /DJ |
|
| Vilken Apex modell är det? Arc-8 klarar inte av de stora bromsarna :( | |
|
Isty: Jag har också hört det men vet du mer? Tar det i i ekrarna eller är det själva fälgbanan (heter det så?) som tar i? /DJ |
|
|
Det är Arc-8, trodde att det var grönt med 18' oavsett fälg. Då får det bli nya däck och fälgar med andra ord. Gäller bara att sälja av lite av de gamla först, fick en syrlig kommentar av frugan häromdagen när hon såg att jag hade en webbsida uppe som säljer däck. |
|
|
M4 och M2 har för stora bromsar för att köra ARC-8. Vi har testat och även de som inte har keramiska är för stora. Apex släpper dock inom kort nya fälgar som ska klara större bromsar. Det finns även BC Forged som klarar upp till 388mm på 18". Vi kör med dessa på vår M4 men fick gå upp till 19" p.g.a. de keramiska bromsarna: Länk Med vänliga hälsningar Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se www.schmiedmann.se |
|
|
Men 18' Apex EC-7 bör väl funka? Länk |
|
|
BMW-DJ: Tror det är ekrarna då Apex andra modeller skall fungera, även i 18". |
|
| EC-7 18 tum ET35 skall passa enligt tillverkaren | |
|
Ja EC-7 och PS-7 ska fungera. Det är just ARC-8 som det blir problem med. Med vänliga hälsningar Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se www.schmiedmann.se |
|
|
Det blev Apex EC-7 18*9.5, ET35 med Cup2 265/35/18 runt om. Monterade och provkörde idag, det tar inte i någonstans! Tror t.o.m att det går in 275:or utan att det tar i (fram vill säga, bak får det nog utan vidare plats 305). Det blev Cup2 eftersom jag hittade fyra st. till ett löjligt lågt pris (2181kr/st). Ingenting ändrat på bilen för övrigt (än så länge) så risken är att Cup2:orna inte blir så långlivade med original hjulvinklar och tre track days inplanerat i april. |
|
|
265-275 borde vara den bästa bredden för din fälgbredd och 285 det bredaste du ska fundera över. Bredare däckprofil än så kommer inte att ge några fördelar. 285 och däröver kommer att bli riktigt "meaty", som gäddhäng :). Jag kör 265x35 cup 2 på 18x10 Arc-8 (bak på min Z4) och de sitter perfekt, alltså åt det köttiga hållet. Härliga däck, eller hur? |
|
|
Ja jag gillar Cup2, är nog outstanding när man vägrer samman alla faktorer och inte enbart kör på bana. Finns dock två nackdelar- #1 torrgrepp, jämfört med tex Trofeo R, men det är inte så konstigt när Cup2 har ett TW på 180 och Trofeo ligger på 60. #2 är att de tar slut hux flux, var på en track day förra hösten och däcken såg super ut men helt plötsligt så kom väven fram. Livslängd är dock säkerligen 2-3 gånger mot Trofeo och priset 34-40% lägre. |
|
|
Eftersom du verkar ha endel erfarenhet av bankörning så finns det en risk att du kommer sabba framdäcken redan första bandagen om du inte får på mer camber. Jag hade försökt få på så mycket camber som går mer originalchassit och camberplattor innan första banmötet. Med rätt setup så håller Cup2:orna otroligt bra. Jag har till och med värmecyklat slut ett gäng set och bytt på grund av det och inte pga slitage. Men GT4:an är ju väldigt snäll mot bakdäcken, så det handlar om att få på tillräckligt med camber fram. |
|
|
Ja, camber är otroligt viktigt, likt rätt tryck i däcken. Gör man fel här tar däcken slut direkt, oavsett typ. Som MUC är inne på är det ett riktigt bra allround däck. Väldigt förtroendeingivande och de limmar sig fast mot asfalten. När du går över gränsen till släpp sker övergången mjukt. Känns nästan som fusk att köra på dessa till vardags. :0) Jag kör inte zätan på bana så där kan jag inte uttala mig, men jag kan tänka mig att det är en enorm skillnad mot standarddäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.