|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, ok - ingen fara :-) Då är det inte omöjligt du fick deras mer racingbetonade belägg - vilket förklarar att de bettar lite mer. TRZ och TRZ Supersport är mer gata/trackday belägg och närmast jämförbar med BMW Sportbelägg. Hi hi :-) Bromsskrik är rejsigt :-) Helrätt! :-) Fast kan isåfall förstå varför de beläggen inte sitter som standard. Lite synd, jag tycker BMW borde begära fram bromsbelägg som lite värmetåligare men samtidigt gatvänliga - just för att kunna lyfta fram bromsarna till vad de är kapabla till (och vad många förväntar sig att de ska klara av innan de behöver uppgradera). |
Kollade lite snabbt med kansliet på Falkenbergs Motorklubb och det stämmer att du måste ha vagnbok (godkänd för racing) och föraren ska såklart ha SBF licens. Lär inte bli vagnbok på ett bra tag för mig, fast kanske har man tur och Bavaria Racing lägger in ett event på Falkenberg nästa år :-) |
|
En liten återrapportering igen om någon är intresserad. Idag var det lite bankörning på Anderstorp med M2:an. Eftersom jag ville spara på Cup2-däcken så körde jag med gatdäcken som sitter originalmonterade. I en annan tråd här på forumet så konstaterade jag att TW ligger på näst intill groteska 300 på de Michelin Pilot Super Sport som sitter på M2:an vid leverans. Jag hade därför inga större förhoppningar om något grepp överhuvudtaget men förvånansvärt nog så var det i stort samma grepp som på Cuptvåorna med TW 180. Visst, det skilde säkerligen ett par sekunder i varvtid och efter 8-10 varv var det roliga slut, sen fick man in i depå och kyla ner däcken. Men ändå otroligt imponerad av däcken. Att varvtiderna trots allt skilde ett par sekunder beror faktiskt inte så mycket. på kurvgreppet utan på bromssträckan. Jag har tidigare märkt att BMW-sportbromsbelägg kanske inte riktig har det bett som vissa andra eftermarknadsbelägg har men nu med orginaldäcken så var det tvärtemot - bra bett i bromsarna men däcken räcker inte till, ABS:en fick jobba hårt. Till saken hör också att på Cup-2 kör jag 265 runt om medan orginal är 245 fram och 265 bak. Uppenbarligen så är TW bara en liten parameter i der hels för att bedöma greppet. Lustigt dock att bromgreppet var så pass mycket sämre medan kurvgreppet knappt skiljer någonting. |
|
|
Ser att BMW-CS har ett avtal med Pirelli som medger upp till 45% rabatt på Pirelli-däck hos Däckia. Länk Är väl för bra för att vara sant att man får så mycket rabatt även på R-däck? Någon som har testat? Är rena klippet isåfall med en omgång Pirelli Trofeo R. |
|
| Generellt är rabatten mot rekommenderat listpris från tillverkaren, som ingen betalar. Räkna med att priset istället hamnar någonstans i närheten av de billigare näthandlarna. Vilket ju är helt okej. | |
|
Håller med Acey, även om sådan rabatt omfattar R-däcken så brukar det bli ungefär samma pris som dackonline/dackleader. MUC: en reflektion på ditt tidigare inlägg om MPSS kontra Cup2 också. Att du har smalare framdäck på gatdäcken gör ju stor skillnad på just inbromsningen. Eftersom all vikt i bilen flyttas fram när du kliver på bromsen så ger det extremt bra tryck på framdäcken. Ett bredare framdäck som pressas ner i backen ger förstås mycket mer grepp än ett smalare dito, ju mer grepp du får av trycket desto mer bromsar det och ännu desto mer pressas framdäcket mot backen. Så effekten bör vara väldigt påtaglig med bredare och greppigare däck fram. /DJ |
|
|
Generellt brukar väl alla däckhandlare ge minst 25% rabatt på bruttopriserna - de brukar säga "du får momsen i rabatt"... Men om priserna blir desamma som näthandlare skulle jag i alla fall hellre köpa av lokala handlaren med tanke på allt vad det innebär i spin-off-effekt i form av lokala arbetstillfällen, lokal service, lokal skatt etc. etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tyvärr så brukar den den lokala handlaren inte ens ta hem R-däck på förfrågan. Har kollat ett par gånger och fått svaret att det är ingen idé - ”du kan köpa de billigare på nätet än vårt inköpspris” har jag fått som svar. Dock har jag inte kollat hos Däckia. Senaste gången som jag köpte Trofeo R fick jag inte ens tag i några i Sverige utan fick beställa ifrån Tyskland. Men jag får väl helt enkelt svänga förbi min lokala Däckia-verkstad och kolla vad priset blir. Återkommer med lite info senare. På nätet hittar jag en Däckia-butik som tar strax över 3000kr för Trofeo R i 265/35/18 alternativt 265/40/18. Länk |
|
| Har sprillans nya Apex EC-7 10x18" liggandes om någon letar efter banhjul | |
|
Det blev Cup2 igen, hur man än räknar så skiljer det minst 500kr/däck gentemot Trofeo R. Tar man sedan med livslängden i beräkningen, dubbelt upp eller mer på Cup2:orna?, så får man faktiskt stå ut med ett något sämre torrgrepp. Cup2:orna är otroligt långlivade, jag körde sju trackdays förra året och var på Knutstorp nu i veckan och det är fortfarande lite mönster kvar. Dessutom drygt 400 mil landsvägskörning. Jag har köpt på mig fyra nya 265:or men tror faktiskt att jag ska lägga in en beställning på två stycken 285:or och testa att köra 265 fram och 285 bak. Som det är nu så har jag för bra grepp fram (otroligt men sant), fram släpper det aldrig (ingen understyrning överhuvudtaget) men bak släpper det så snabbt och abrupt att man måste vara Ronnie Petersson för att hinna med. |
|
Läste in mig lite mer under vintern om olika däckalternativ och jag kan förstå varför du kör vidare på Cup 2, de verkar vara otroligt bra allt-i-allo däck utan att man tummar speciellt mycket på greppet på torr bana (och även bra grepp på blöt bana för att vara r-däck - jag velar fortfarande lite om det "är" ett r-däck eller inte men den frågan är väl mer akademisk). För vissa är det inga problem att gå all-in och köra på "vanliga" r-däck men som har rejäla nackdelar såfort man kommer utanför en torr bana. Men jag vet många som vill kunna köra en del normal körning på gatan också. Och de finns i 17" också (inte alla modeller som erbjuds i denna storleken)! Precis, jag hade också för mig att de är billiagare än Trofeo R (och även Michelin PS4S som väl är ett semi r-däck men får väl anses vara inom samma gruppering). Tror jag ska göra en enklare jämförelse mellan de vanligaste i 225/45R17 dimensionen för skojs skull.. |
|
Cup2 är absolut ett rdäck, ingen tvekan. Det är på inget sätt långsammare än andra rdäck på bana. Men ypperligt allround. Och man får inte glömma att Cup2 inte funkar lika bra som ett bra gatdäck i pölar osv. Man får aldrig slappna av och glömma att det är ett rdäck man har på bilen om man är ute och kör när det regnar. Jag är själv supervelig vad det ska bli för däck på M2'an i år. Ska jag köpa en uppsättning "banfälgar" eller köra på originalfälgarna? 18 eller 19? ET... det snurrar i skallen hahaha. Jag gick igenom vilka dimensioner en bunt oilka rdäck finns i 18 o 19 och var de ligger i pris. För att se prisskillnad om jag kör 18 eller 19 bland annat. Och se vilka kombinationer man kan få ihop om man ska köra staggered. Översikten ligger här Länk Någon som har original bakfälgar o sälja? |
|
|
@MagnusT, som du ser i denna tråd så kör jag med 265/35/18 runt om. Detta på Apex EC-7, 9,5 tum breda och ET-35. Att jag valde 18' beror helt enkelt på att 19' däck är väsentligt mycket dyrare än 18' så man spar in fälgkostnaden relativt snabbt. Var dock väldigt observant om du väljer 18' att bromsarna verkligen får plats. Jag tänkte själv testa att köra en staggered-setup med 265/35 fram och 285/30 bak. Det funkar troligen även med 295/30 bak men då skulle jag nog helst ha haft 10' fälgar. I början när däcken var nya och fina så upplevde jag inga problem att köra 265 runt om, bakänden kom ut lite snyggt och mjukt och väldigt lätthanterat. Men nu på senare tid har jag råkat ut för en del riktigt otäcka släpp (och snurrat), enda förklaringen jag har är att beteendet är förändrat tack vare slitna däck. Tänkte i viket fall prova en omgång med bredare däck bak för att se hur bilen beter sig då. |
|
| Kan man ändra det beteendet med andra krängare tro? | |
|
@_panco_, jag bytte krängare (både fram och bak) och fjädrar det första jag gjorde. Och jag märkte som sagt inte av det opålitliga beteendet i början och det enda som är ändrat på bilen sedan dess är just att däcken är slitna. Jag får väl helt enkelt testa med fetare däck bak innan jag börjar pilla på något annat. |
|
|
MUC: Jag vet inte när och under vilka förutsättningar du provat nu när du upplevt orolig bakvagn. Men nu när jag precis börjat säsongen och kört i rätt kalla temperaturer så har jag svårt att få temp i bakdäcken. Fram är mycket enklare att bygga temp. Därav blir det lurigare i bakvagnen. Jag är rätt säker på att det löser sig med vädret i mitt fall. /DJ |
|
|
DJ, däcken har varit varma o goa. Problemet är inte att bakvagnen är orolig utan att det släpper helt utan någon förvarning. Vid två tillfällen (med tio minuters mellanrum) släppte bakänden hux-flux, värt att notera att jag vid dessa tillfällen hade systemen i (sport+ läge) men det han reagera lika lite som jag. |
|
Håller med dig till fullo MagnusT, måste köra med förstånd och inte storma fram hur som helst i vårt typiska svenska sommarväder :-) Visst har de jämförbart grepp som andra r-däck, likväl har de ändåså lyckats få testerna att klassificera Cup2 med ett treadwear på 180 vilket gör däcket tillåtet i diverse tävlingsklasser (där "vanliga" r-däck inte får användas då de har för lågt treadwear). Aha, nice däckprisbildöversikt MagnusT - hade jag missat helt! |
|
MUC: Vad kör du med för däck? Jag kommer köra 10x18 ET30 med Direzzor 265 runt om, hade egentligen önskat 295 bak men osäker på vad som får plats och får pröva mig fram. Skulle vilja haft Trofeo men inte helt säker det får plats i bak med ET30. |
|
|
Peo, jag kör som sagt Michelin sport cup 2 265/35/18 runt om. Har du ET30 på fälgarna så är det ytterst tveksamt om 295 Trofeo får plats bak. Enligt Turnermotorsport går det att klämma in 305/35/18 bak med ET44 fälgar: Länk Men detta antar jag är "normala" 305-däck och med ET44, dina fälgar bygger mycket mer mot utsidan. Och med tanke på Trofeos egentliga bredda så nja. Jag körde själv Trofeo R på min förra bil och de var 10-15mm bredare än motsvarande Michelin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.