|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mmmm, jag ska ut den här säsongen på r-däck så jag började kolla runt lite angående det där. Nu har jag fokuserat på Kumho-däck, men det bör gälla de flesta r-däck. Hur var det nu, PSC2 är väl ett semi r-däck eller hur var det nu (dvs har högre treadwear än ett typiskt r-däck som V70A eller R888/R888R)? Runt 80-90 grader C brukar de flesta tycka är ett bra temperaturområde att hålla sig på. Beroende på förhållanden kanske man trillar ned på 60-70 grader ibland. Går man över 100 grader C så börjar det nog bli lite för varmt... Sen får man nog tänka på att peak-temperaturen är lite högre än vad man mäter precis efter man kommit in i depån (trotsa att man mäter direkt och med probe). Hur mätte du temperaturen, med IR eller probe? |
|
Ja Cup2 är väl egentligen inget R-däck om man bara ser till TW, har höga 180. Tror att gamla Cup1 låg på 80 i TW. Kan bara tänka mig hur skivorna sett ut med ännu klistrigare däck. Jag har RDC-sensorer så då kan jag se däcktempen inne i bilens display kontinuerligt, de låg på 8grader när jag körde hemifrån imorse och det blev alltså drygt 10ggr högre vid lite inspirerad körning. |
|
Aha ok, hade för mig att de låg i det där treadwear-området. Men vill minnas att det ändåså är ganska bra grepp i dessa ändåså, verkar vara bra för lite "tyngre" bilar - i den här världen allt som är tyngre än 1250 kg :-) Ok, nu är treadwear ett väldigt grovt mått så man får ta det med en nypa salt. Men det ger vissa indikationer iallafall. Tror min Kumho V70A ligger på treadwear 50, och det är ändåså K91 (hårdaste gummiblandningen). Och i ärlighetens namn så ger ett lågt treadwear inte automatiskt bättre grepp, det finns enormt mycket mer bakom gardinerna... Vänta nu... RDC-sensorerna... Hur tusan kan de mäta temperaturen däckets gummit ett par millimeter ned i ytan? Nu blev jag nyfiken här vilken teknik som faktiskt används! Eller är det så att det sitter en IR-mätare riktad mot däckets yta och mäter? Eller hur går det till!?! Lite kuriosa från ett antal år tillbaka när man började intressera sig för däckstryck: Jag hade kalltryck på 2.2/2.1 (fram/bak) när jag startade i Malmö och när jag kom fram till Sturup (lugn vanlig gatkörning på främst 70/90/110-väg i 3 mil) så hade jag ett tryck på 2.5/2.35 - blev lite förvånad över den tryckökningen från vanlig landsvägskörning. |
| Nja så avancerat är det inte, det är väl helt enkelt lufttemperaturen i däcket som mäts. | |
|
Magnus: Jag har inte testat M2:an än, men enligt Michelin så är det i det intervallet som däcken funkar bäst. Jag märker en stor skillnad om trycket går upp från 2,3 till 2,5. Caymanen gick bäst med 2,2 fram och 2,2 bak. Cup2:orna är ändå ganska snälla när det gäller trycket, så länge man inte går ut för hårt på lågt tryck. Testade Dunlop Sport Maxx Race och de var otroligt känsliga för varmtryck och blev tydligt mer halkiga redan vid + 0,2 bar från optimalt tryck. I perfekta förhållanden finns det såklart däck som ger bättre grepp, men Cup 2 har funkat otroligt bra i +5 grader på Mantorp, hällregn på Portimao eller 35+ på Ringen. Om man dessutom kör bilen till och från banmöten så håller de dessutom upp bra med betydligt mindre slitage på vanlig väg / transportsträcka än Trofeo R gör exempelvis. R29 är riktigt bra belägg, även om jag de saknar lite bett när man går på broms jämfört med de lite mer aggressiva beläggen. |
|
| Har ngn hunnit prova AP-racing 9660 fram på sin M2'a ? Jag har beställt OK, men behöver hitta lämpliga skivor som passar på Apex EC-7 18 tummarna. Och OK-hållare. | |
|
Skivorna gick på garantin. Sen kunde man köpa till vassare belägg för drygt 5'. Vet ingen specifikation på dessa men det fina är att om skivorna går åt pepparn igen så gäller garantin även med dessa belägg vilket inte är fallet om man har monterat icke BMW-stämplade belägg. |
|
|
Låter ju som jävligt schyssta garantivillkor, bara att fisbromsa en bandag när dom är halvslitna så har man nya grejer igen ;) Skämt åsido, kanske är värt att testa BMWs vassare belägg då! Fast jag hade nog försökt få tag i både eftermarknadsskivor (ej borrade) och erkänt bra banåkarbelägg typ pagid rs 29. Känns konstigt att ta en sån grej på garanti. Men jag är nog bara för snäll :) /DJ |
|
|
Nja jag tycker nog att det är ganska naturligt att skivorna går på garantin. Däremot så går självklart inte beläggen på garantin. Skulle inte förvåna mig om de vassare beläggen är Pagid (eller något liknande märke) trots att det är "BMW-original". |
|
|
Har för mig att det är en snällare variant av Pagid-beläggen, typ från den gamla blå-serien som funkar både på gata och bana. Satt monterade på M4:orna som gick på M-trainingkursen på Nurburgring. Gnisslade förvånansvärt mycket för att vara ett hybridbelägg, och inte samma bett som i R29:orna. Vad var det för fel på skivorna? |
|
Aha, såklart det sitter en lufttemperaturmätare där - nu överarbetade jag lösningen i mitt huvud :-) Nu är den temperaturen inte direkt jämförbar med en som mäter med probe direkt i gummit. Men ofta är inte den absoluta siffran den intressanta, utan att man har en "personlig" relativ måttstock som gäller för sina egna prylar och som du dessutom kan se i realtid (vilket är ett stort plus) - sen får man lära sig efterhand hur man översätter sin relativa måttstock till absoluta värden (eller vad det ungefär motsvarar). Generellt sett så är det Textar eller Jurid som man får från BMW när man köper vanliga bromsbelägg (har fått båda när jag köpt). Och eftersom TMD Friction innefattar Textar, Jurid, Mintex, Pagid mfl märken så är det inte långsökt att det är någon av deras track day vänliga bromsbelägg som används. Vet att även märken som Mintex har högprestandabromsbelägg (tror M1144 är track day, M1155 är för racing och M1166 är för racing/endurance). |
|
@Acey, standardbeläggen har kletat ut och kontaminerat skivorna (finns lite mer detaljer tidigare i tråden). Blåa Pagid lär funka perfekt för mig - bromsar ändå så lite som möjligt! Det lustiga är att BMW sätter på så mjuka standarbelägg (när de vet att många - de flesta? - kommer att köra bana med sin M2:a) eller åtminstone erbjuda vassare belägg vid leverans. Borde spara in några slantar i garantiärende för de också. @bmw-slangen, precis ibland är den enklaste lösningen så självklar att man inte ens tänker på den. Hur exakt återgivningen blir är svårt att sia om men någon smart programmerare kan säkert kompensera avvikelserna ganska bra med lite vettig programkod. Går klart att ta reda på avvikelserna i lufttemperatur och gummitemperarur genom att jämföra med en tillförlitlig IR-mätare. Men som du säger så är inte den exakta temperaturen avgörande utan det är avvikelserna som är intressanta att följa. Om du säger att 80-90grader är ett bra referensvärde så ligger jag i underkant. Kör för sakta med andra ord! |
|
|
Dom monterar gatbelägg för att ickebanåkare inte förstår att gnisslande bromsar är rejsigt ;) Det är inte säkert att du ligger i underkant på däcktemp, luften kan nog vara lite kallare än däckstomen. Man bör nog mäta med prob i däckstomen för referens och sedan dra slutsats om vad lufttempen bör vara i däcket. Eller så märker du när däcken börjar bli hala och håller dig under den tempen som visas då. /DJ |
|
|
Liten uppdatering: M2:an är nu modifierad med BMW sportbremsbeläge, Millway topplagringar, H&R fjädrar och H&R krängningshämmare (fram och bak). Om vi börjar med bromsarna så har jag aldrig varit i närheten till skrikiga belägg, och då har jag ändå provat en hel del olika fabrikat. Men, men det låter väldigt rejsigt - jag gillar det faktiskt även om omgivningen undrar vadf f-n som händer. Körde på Falkenberg Raceway igår och bromsarna är helt Ok även om jag har känt lite bättre bett med andra belägg (speciellt Endless) - men det duger nog till de flesta. Övriga modifieringar gjorde susen, de krängningar som fanns tidigare är som bortblåsta. Otroligt konsekvent bil, ingen understyrning överhuvudtaget, lite tail happy men det är hur lätt som helst att hantera. Nu kör jag i och för sig 265/35/18 runt om och jag misstänker att det blir lite annorlunda med orginal-setup (smalare däck fram). Om jag jämför med min tidigare 135i (som var totalt ombyggd) så är M2:an betydligt snabbare i kurviga partier men ganska mycket långsammare på raksträckorna - det skilde över 10km/h på raksträckan (Falkenberg) till 135:ans fördel. Men totalt sett så var M2:an drygt 1/2 sekund snabbare per varv. Är det någon på Forumet som tvekar att ta ut sin M2:a på bana - gör inte det, den går att hantera nästan hur som helst och passar både nybörjare och mer avancerade förare skulle jag nog våga påstå. |
|
|
@Muc, hur fick du möjlighet att köra på Falkenberg...är det bandagar för std bilar eller hur bokar man där!? Mvh Peter |
|
Jag tror de har något de kallar testkörningar typ varje vecka (men vissa försvinner pga andra aktiviteter). Brukar vara 3 timmar lång där halva tiden används av MC och halva tiden av bilar. Tror det krävs SBF licens på dessa testkörningar - men är inte säker. Sen kan klubbar/föreningar boka där också (BMW Sport Club tror jag hade ett event där förra året). Nu får MUC ändra mig om jag har fel här :-) Liknar det upplägg som Sturup Raceway har, de har track days ett par gånger i månaden som är 3 timmar långar. Är på sådana jag gjort mina flesta shakedowns. |
@MUC : Intressant och uppskattad feedback! Angående Endless så har ju de en "oändlig" lineup av compounds på sina bromsbelägg (som alla andra) - vilket Endless bromsbelägg tänkte du på? Gissar på att Endless TRZ Supersport för de är nog de som är närmast jämförbara med BMW Sportbelägg. |
|
@Burne, bmw-slangen har redan svarat och det är precis så. Antingen får du boka med en klubb/förening som har hyrt banan eller så kan du via Falkenbergs Motorklubb på onsdagar mellan 17-20 göra testkörningar. Tror dock inte att de släpper in gatbilar utan du måste ha en vagnbok på bilen. Kolla länken nedan och man kan alltid ringa och fråga. Länk |
|
|
@bmw-slangen, @MUC Stort tack för info! Mvh Peter |
|
|
@bmw-slangen, ja du - om sanningen skall fram så vet jag faktiskt inte vilken variant av Endless som jag körde med. Det var Manthey Racing nere vid Ringen som rekommenderade och satte på beläggen, har varken kvar bilen eller kartongen som beläggen låg i. Hittade dock fakturan men där står enbart "Endless Bremsbeläge". Så det kan mycket väl vara TRZ Supersport som du säger. Fick en rolig kommentar när jag checkade in på Falkenberg, där är som på de flesta banor bullerkrav på max 95db, "herregud vad har du gjort med bilen, du överskrider 95db enbart med bromsskriket". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.