|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Acey, tyvärr så har min planering varit lite si och så - tanken var att Millway camperplattor skulle finnas på plats till första bandagen och att max negativ camber skulle ställs in bak. Men icke - tyvärr har jag inte hunnit med detta. Vi får väl se hur det går men jag har i alla fall fördelen att hjulen kan skiftas om till valfri position. Sen tycker jag det ska bli kul att se hur M2:an funkar på bana helt i originalutförande. |
|
| Jag förstår. Ser fram emot en rapport! | |
|
Japp skall försöka slänga ihop en liten rapport efter första banmötet. Dock fick jag redan idag en liten överraskning, däck-killen hade som vanligt fyllt på nära 3bar i Cup2:orna. Det går ju inte att köra med det på bana så jag släppte ut till 2.4 enligt min mätare för att vara förberedd. Bilens system tyckte dock att trycket låg på 2.2bar och slängde upp en varning att "det går bra att köra men fyll på luft snarast". Visade sig sen att bilens RDC-system och mackens utrustning stämde exakt, min mätare visar därmed 0.1-0.2bar för lite. Körde iväg och kom väl ett par km när en ny varning kom upp "lågt lufttryck, du kan köra vidare men i max 130km". Skit samma att den varnar tyckte jag, MEN nu gick det inte att ha sport eller sport+-läget och bilen kändes allmänt slö. Gick inte att nollställa så enda lösningen var att fylla på luft, tog 2.4 fram och 2.6 bak och då var elektroniken nöjd och släppte på sport+-läget. Jag tyckte att det var en bra ide' att ha RDC-ventiler även till R-däcken men går det inte att stänga av begränsningen av elektroniken så är det skit. Någon som vet om detta går att avaktivera? Jag vill fortfarande ha möjlighet att se trycket men ändra så elektroniken är nöjd med 2.2-2.3bar. |
|
| Muc: köp en carly obd läsare och deras app så kan du stänga av och på systemet. Du kan även koda in andra saker som är nice. | |
|
Det går utmärkt att nollställa det via Idrive när det händer men man måste stå still med bilen när man börjar nollningen, dvs när man trycker på knappen. Sen tar det en stund för systemet att bli klart men under den tiden funkar bilen fullt ut som den ska så man kan köra ut på banan direkt. Been there done that ;-) |
|
| För att förtydliga: Det går att nolla systemet även på riktigt låga däckstryck. Du får full effekt osv så fort du tryckt in nollningen. Men som sagt, du måste stå still när du trycker på knappen. | |
|
Tack för tipset Roma, verkar finnas mycket godbitar i Carly - en sak till på todo-listan! Perfekt Magnus, det blir ett evigt nollställande då antar jag eftersom däcktrycket behöver justeras flera gånger vid bankörning och trycket går upp och ner. Visst har väl du också kört Cup2 på din M2:a? Vilket däcktryck kör du med? Vet du om det är några camberstag på gång från Millway, än så länge verkar det bara finnas prylar till framänden? |
|
|
Njaee, har bara råkat ut för "larm" några enstaka ggr trots en massa gångers utpysande. Vet inte hur mycket man ska pyttsa ut för att den ska bli sur och larma men några hekton verkar funka oftast utan larm. Ja, det här med camber bak alltså. Det behövs ju hårdvara för att komma ordentligt över 2 grader och jag har inte hört från Millway om att de har något sånt ännu. Jag hade ju elakt slitage på skuldran även bak med MPSC2 förra året. Väldigt märkligt det hela. Tycker inte man ska behöva mer camber bak på en trackday-gatbil. Jag testar R888 istället i år så får vi se om slitagebilden blir annorlunda. Är mycket nyfiken på hur ditt slitage ser ut bak. |
|
|
Cup 2 funkar bäst mellan 2,1 och 2,3 varma enligt min erfarenhet. Var försiktig bara om du går ut på lågt lufttryck (1,8 eller lägre) så du inte får problem med stommarna eller kanterna. Det borde finnas ett "track mode" däcktrycksvarnaren. |
|
|
Oj, missade din andra fråga: Jag kör med 2,3 - 2,5 ungefär i varmtryck med MPSC2 |
|
| Acey: Är det däckstryck på M2'a eller Cayman? | |
|
Två bandagar avverkade, drygt 100liter soppa gick det åt på banan. Förvånansvärt törstig för att vara orginal så det är rent löjligt med denna pipett-tank. Mycket imponerad av M2:an, är faktiskt bara småjusteringar som behöver göras vad gäller väghållningen. Har aldrig varit med om maken till grepp i framvagnen, ingen understyrning överhuvudtaget. Som väntat har det tuggat lite på kanterna på däcken i och med orginal hjulvinklar. Lite lägre och hårdare fjädrar, camberjustering och lite grövre krängningshämmare (troligtvis bara bak) sen tror jag man är där. Riktiga skalstolar är också ett måste, är väl lika bra att slänga in en halvbur när man ändå håller på. Man behöver ju inte besiktiga på några år! Bra vrid i motorn och effekten räcker nästan till, tror faktiskt att det får duga - åtminstone så länge garantin finns kvar. Enda egentliga problemet var bromsarna, riktigt bra bett men det verkar som att beläggen har gått in i skivorna - de vibrerar något fruktansvärt. Alternativt har något hänt med skivorna, kolla hålens centrering, ser skumt ut Länk Tur man har garanti😀 |
|
|
Kul med lite update på M2an. Jo dom där bromsarna har nog gått lite varmt, tror inte beläggen klarar den värmen som utvecklats. Är det originalbelägg du kört på nu? Jag hade nog försökt få till lite bromskylning. Men MagnusT verkar ju inte alls ha problem med sina, fast han kör ju pagid och sen har han lite mindre breda framdäck. /DJ |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kul nu när säsongen drar igång :-) @MUC : Vilken bana körde du på? Också intresserad av vilka belägg som användes. Använder man bromsbelägg som Ferodo DS3000, Carbotech XP8, Pagid RS mfl dröjer det ett lite längre tag iallfall innan man behöver bromskylning (men det är aldrig fel med bromskylning). Vilka Pagid-belägg är det som MagnusT använder? Finns en drös av Pagid... Alltifrån vanliga gatbelägg till all-out racing. Pagid S, RSH, RSC, RS, RST, RSL osv. Sen inom varje grupp som tex Pagid RS har du olika compounds som RS14, RS19, RS29, RS42, RS44 osv. @MUC : Har du temperaturfärg på de där bromsskivorna? Jag slängde dit det på mina skivor när jag inte hade några uppgifter eller historik att luta mig tillbaka på och ville ha en ungefärlig uppfattning om de gick svala, varma eller tokvarma Länk Om det var "vanliga" belägg (eller original från BMW vilket också går under flaggen "vanliga belägg") så vet vi att dessa generellt sett inte klarar av den värmen som bildas vid bankörning. Vill bara förtydliga - det är absolut inget fel på originalbeläggen på något sätt. Inga av de vanliga beläggen som alla bilar säljs med är gjorda för de kontinuerliga höga peak-temperaturer som uppnås på banan. De är designade efter helt andra kriterier och har sina styrkor och svagheter (precis som belägg designade för banan har sina styrkor och svagheter). |
|
Japp allt är orginal, så visst ska det på vassare belägg. Frågan är bara om skivorna är slut. Konstigt att de går så varmt, tycker att jag bromsar hyfsat distinkt numera. 135:an gick ungefär lika fort, väger ungefär lika mycket men hade mindre skivor och där var det inte något problem direkt. Tjockare gods kanske. |
|
|
Slangen: MagnusT får förstås rätta mig här, men jag är rätt säker på att han kör Pagid RS29. Jag kör själv Pagid RS19 (vilket är väldigt likt RS29) på 335an och är väldigt nöjd med dom. Gula pagider finns dessutom runt om för M2an vilket är bra. MUC, Skillnad på din 135 kontra M2: Bredare framdäck ger mer fäste och därmed högre påfrestning på bromsarna. Hålborrad skiva är sällan någon fördel, mindre gods ger sämre värmekapacitet och sprickor bildas ifrån hålen. Men den stora skillnaden måste väl ändå vara beläggen. Vad körde du för belägg på 135an? Jag vill inte måla fan på väggen men jag har haft liknande problem med skivorna tidigare och det blev aldrig bra. Kanske går att svarva men då förlorar du å andra sidan ännu mer massa som kunde tagit upp värmen. /DJ |
|
|
@BMW-slangen, det var en dags avrostning på Ljungbyhed- slalom, drifting och bankörning. Märkte redan av vibrationer när jag körde hem igår. Idag var det en heldag på Knutstorp, väldigt mycket vibrationer när skivorna är kalla och man bromsar lite lätt. Knappt märkbara vibrationer med varma skivor och full broms. Ingen temperaturförg. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tackar för feedback, alltid intressant att höra från andra! Yes, Pagid RS19 och RS29 är riktigt bra och brukar generellt sett hålla bra och samtidigt inte vara på tok för hårda mot bromsskivorna. Låter trevligt, MUC (blir snart premiär på Ljungbyhed för min del - aldrig kört där innan). Men kliar mig faktiskt lite i huvudet angående bromsskivorna, där har jag inte någon riktigt bra förklaring. Fast man är ju lite nyfiken på hur bromsbeläggens friktionsytor ser ut... |
|
BMW-DJ, ja du säg vilka belägg som jag inte har haft på 135:an. Sist hade jag Endless och visst har det väl gått åt några skivor genom åren men de brukade åtminstone hålla ett par säsonger. I min enfald trodde jag att standarbeläggen var snällare mot skivorna än vassare banbelägg. |
|
|
Är det förresten någon som har någon aning om vilka däcktemperaturer som man brukar ligga på vid track days med gatbilar? Var faktiskt riktigt spännande att inifrån bilen kunna se hur mycket däcktryck och temperatur skilde mellan en kall och lagom varmkörd bil. Framdäcken kom upp i drygt 80grader. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.