|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
| Hur går det nu? Funkar bilen? | |
|
Hej. Funkar ha ha. Vid flertalet kallstarter har tomgången hastigt pendlat mellan 500-2000 rpm och bilen skakar som en betong vibrator. Kanske läge att klaga. Bara så jäkla jobbigt och tråkigt att lämna och hämta bilen gång på gång. Fixa låne bil m.m. Mvh Peppe |
|
|
Men nu har den väl varit på bmw? Bytte dom bara termostat? Ring och fråga vad dom gjorde åt kass tomgång. Eller inte alls det felet dom försökte åtgärda ? Annars får be handlaren att köpa skiten åter. Låter ju helt otroligt. |
|
|
Japp dom bytte bara termostat. Tror dom är väl medvetna om felet men ingen vill betala. Känns som att jag ska övertygas om att bilen är ok. Har kollat och den sätter ännu felkod på blandnings kontroll bank 1. Mvh Peppe |
|
|
Kan rekommendera att du tar tag i det nu. När det blir varmare kommer problemen troligen lindras. Sen blir det värre igen när det blir kallare tider om du inte hunnit kränga iväg den till någon annan ynklig stackare innan dess. Visst är det vanligt med trasiga spridare på N53 och "normalt" i den meningen, men om den startade som den skulle när du provkörde så är det väl rimligt att påstå att bilen är väsentligt sämre än av du rimligen kunde anta och du hade ingen som helst möjlighet att kontrollera detta. Annat än att låna bilen och låta den stå ute en kall natt och prova att starta sen. Jag tror dock inte att du har grund än för att häva köpet än om säljaren fortfarande är villig att försöka laga bilen. Men har de fastnat stenhårt i att det inte är något fel på bilen så kanske det kan vara värt att låta den stå utanför någon renommerad BMW-verkstad över natten när det är kallt och de får starta den på morgonen och skriva ett oberoende utlåtande. Lite beroende på vad de vill ha betalt för detta. Biter inte det så är det väl ARN som är nästa steg. Förmodligen har de fått offert från BMW-verkstaden på att byta alla spridare för typ 20 tusen och de (BMW) vill nog inte ens ge sig på att byta enstaka spridare (brukar bara vara en tidsfråga innan det blir problem igen). |
|
|
Kanske bättre att få ett utlåtande från bilprovningen om BMW-verkstad innebär att det är samma verkstad som redan haft den inne med säljaren som kund (sitter på två stolar). Men min egen erfarenhet är att om man varmkört den så kan den stå över 4h i minusgrader och fortfarande gå bra att starta, så det gäller att den stått över natten utomhus i minusgrader. Annars är det ganska meningslöst att testa om det inte är riktigt jäkla illa ställt med spridare. Sen är det så klart så att det skulle kunna vara något annat än spridare, men något är ju helt uppenbart fel. |
|
|
Jag har ägt 2st N53or och ingen av dem betedde sig det minsta illa vid start i minusgrader. Alltså är det fel på din bil, det är inte normalt och handlaren måste ordna det. 3 försök max på samma fel är det sen måste de köpa tillbaka den. ------- //Lövet |
|
| Tycker handlaren ska köpa tillbaks bilen. Bättre att sälja i delar ännatt lägga 20k i rep. | |
|
fan, jag som kikar på likadan bil med felkoderna 2AAF fuel pump, plausibility 2A2B fuel mixture control 2A2C fuel mixture control 2 pendlande tomgång, samt felmeddelande under färd nån gång i veckan. låter på din tråd som att jag borde hoppa över denna :) |
|
|
Hej. Bilen är för övrigt helt underbar. Tänker byta spridare längre fram. Just nu går den bra förutom att den blir dåre ibland vid kallstart. Sätter felkod på blandnings kontroll vid kallstart på båda bankerna. Nollar man när den är varm så kommer det tillbaka vid nästa kallstart. Troligtvis läcker några spridare när den står stilla. Mvh Peppe |
|
|
@kenzoo Ja, eller pruta det som det kommer kosta dig att byta alla spridare om pris, utrustning, historik och skick är det rätta i övrigt. Dvs om säljaren går med på det och inte tror att det går att lura i någon annan stackare att det där är precis så det ska vara. Alternativt att den där problematiken redan är inbakad i priset, men i så fall gäller det att det verkligen är avdraget typ 20k för det är en chanstagning att det faktiskt kan vara mer grejer som behöver fixas. Exempelvis NOX-sensor och högtryckspump har varit dyra saker som gått sönder på många bilar. För åt andra hållet är det en chanstagning på en fungerande N53 om det inte finns dokumentation att alla spridare är bytta nyligen att det är "halvlagat" inför försäljning med enstaka spridare bytta där det med all trolighet kommer bli problem inom en nära framtid alternativt att det inte är något bytt i nära tid och problemet kanske dyker upp medans du äger bilen. Jag har haft min bil i drygt 4000 mil (drygt 14kmil totalt) och det är sista 1000 milen som det gradvis blev sämre. Ej säker när förre ägaren bytte spridare sist men de verkar vara bytta någon gång under bilens livslängd. |
|
| Enklare att köpa e60 med n52motorn. Den har inte dom här problemen om man nu älskar just e60. Precis därför jag valde en 06 och inte 07. Tycker för övrigt att känslan i den var långt från premium. | |
|
@Henrik74 Det är denna jag e intresserad av . Han skriver att priset är lagt utefter de fel som finns. Länk Lyckades få ner den till 60k över sms, men det känns att 50k är mer rätt, Då har man tagit höjd för injektorerna eller HTBP, 😫😫 Förlåt för trådkapningnen |
|
|
@kamel2 Jag har inte kört pre-LCI själv men tydligen är det avgjort bättre finish på inredning på LCI, men jag förstår resonemanget angående motorn. |
|
| Kenzoo: Bilen du är intresserad av ägs av en bekant till mig, | |
|
@Stanic : oofan :) , är du involverad något i felen ? Har fått ut lista på saker som verkstan har "åtgärdat" på den kärran. Någon som kan hjälpa till och tyda ? Länk |
|
|
@kenzoo Jag skulle anta utifrån det där att det som att man bytt är: NOx-givare vid 4016 mil Spridare vid 5178 mil (förmodligen bara enstaka) Mer spridare vid 5840 mil (förmodligen resten) Byte högtryckspump vid 6483 mil Verkar som allt är gjort på samma återförsäljare, men jag vet inte vem som har 09090. |
|
|
Nää jag är inte så insatt i bilen, Har frågade mig om tips innan han köpte den och jag nämnde allt som jag har läst här om dessa motorer men han slog till endå o efter några började "felen" komma fram |
|
|
Henrik74: Lite luddigt skrivet av dom men det verkar som att de bytt delarna |
|
|
Det här eländet påminner om saab 9-5...9-3 som säkert många minns. Trionic 5 var bra trionic 7 var satans skräp så många bytte halva motorn till förgående modell. Bland annat gick kolvar ramlager turbo sönder ofta innan.10k mil på trionic 7. Ungefär lika missölyckat som ver1 av hpfp från bmw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.