|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Problemet med direktinsprutningen är att det verkar som spridarna blivit slitdelar, och jag tvivlar på att de fått till riktigt lång hållbarhet ens på de nyaste indexen. Så jag skulle leta efter en som fått spridarna utbytta till nya för inte allför många mil sen. |
|
| Ja en med nya spridare är ok. Så kan man köra 5,k mil sedan sälja innan dom pajar igen. Extra oljebyte är bra men onödigt om man ska sälja eländet inom närmaste åren. | |
|
Jag har alltid bytt olja oftare än rekommenderat i mina bilar oavsett om jag ska sälja i närtid eller inte... |
|
|
Samma här. Gör alltid ett byte extra mellan service. Känns bra tycker jag och tror det skonar motorn. |
|
| Sedan kommer nästa ägare som inte bryr sig om extra oljebyten o bara prutar på bilen....gjorde misstaget med min gt. Bytte olja extra gånger. Motorn lät bättre. Men nya ägaren brydde sig inte om det :-) | |
|
Så man får räkna med nya spridare och om-programmering a 20000 SEK på 5000 mil? |
|
|
Uppdatering av ärendet. Fick veta idag att bilen körts till BMW verkstad. Fortsättning följer. Peppe |
|
| Japp. Nu närmar vi oss byte/uppgradering av spridare tändspolar och uppdatering av mjukvara. Får du allt det på garanti så grattis! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Från rätt säker källa så beror spridarproblemen på att den 95 oktaniga bensinen innehåller för mycket etanol Tyskland har tydligen inte haft detta problem.. Rekommendation kör på 98 oktan som har ca 5% etanolinblandning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Någon ny info här? Om bilhandlaren tar notan från bmw för att fixa bilen så är det en mycket bra bilhandlare. |
|
|
Hej. Har ej hört något ännu. Mvh Peppe |
|
|
"Från rätt säker källa så beror spridarproblemen på att den 95 oktaniga bensinen innehåller för mycket etanol Tyskland har tydligen inte haft detta problem.. Rekommendation kör på 98 oktan som har ca 5% etanolinblandning." Men 95 oktan innehåller inte mer än 5% etanol heller så det borde isåfall vara en annan anledning till att 98 oktan är bättre för spridarna. |
|
|
Märkligt detta med spridarna på bmw,jag har en Opel där är det inga problem med spridare däremot så har två högtryckspumpar bytts enl kvitton men nu sitter det en Continental pump som har funkat bra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Inte är det samma spridare eller högtryckspump i en Opel -03 som E60 LCI? Och detta gäller bensinare. |
|
|
Hej. Opel har ett liknande system i sina 2,2 liters fyror. Har ungefär samma problem. Dock sällsynt med spridare som krånglar. Mvh Peppe |
|
|
Jag hade de tre spridarna som jag plockade ur och ersatte på min N53 inne på testkörning. På två av dom hade kanalerna satt igen så pass att sprutbilden vart fel. Den tredje var fortfarande ok sprutbild men hade börjat sätta igen så rimligen skulle den också börja krångla framöver om jag skulle återmontera den. Tyvärr har jag inte hunnit forska i när de byttes sist så jag vet inte hur långt de hade gått. |
|
|
Hej. Ska snart få hem min bil. Nödvändiga åtgärder för en felfri gång var beskedet jag fick. Sedan fick Mekonomen bakläxa på termostaten dom satte dit. Fungerade inte så dom fick köpa original från BMW. Skönt för det var så dålig värme i bilen. Får hoppas att den funkar nu. Dom har nästan haft den i 3 veckor nu. Mvh Peppe |
|
|
Som jag skrev innan. Mekonomen är värdelösa kan bara byta olja o sånt. Hämtat bilen nu? Vad är gjort? |
|
|
Har inte fått något tydligt svar på det. Dock fungerar bilen fint nu och inga felkoder. Har inte hunnit köra så mycket ännu. Värmen i bilen blev bra. Men det har ju inget med kallstarter att göra. Känner på mig att detta inte är avslutat ännu. Trevlig helg Peppe |
|
|
Inget nytt? __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.