|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Verkstaden ringde idag. Er bil är klar. Det var tändstiften som var dåliga. Jag frågar lite försynt om det verkligen bara var det felet. Frågar även om den slutat stinka bensin som en gammal Volvo 245 vid kallstart. Han övertalar mig att allt är ok. Sambon hämtar den imorgon. Ska bli spännande och se hur lång tid det tar innan motorlampan tänds. Ett som är säkert är att den ska plågas i helgen med olika driftförhållanden. Tror dom försöker smita undan billigt. Gissar på att bilen är tillbaka på verkstaden på måndag morgon. Mvh Peppe |
|
|
Ja risken är stor att felet inte är löst. Du får testa bilen som tusan. |
|
|
Om det är en skuttverkstad kanske dom inte ens har tillgång till diagnosverktyg eller kunskap att tolka informationen. Har du motorskadeförsäkring ? Kanske bättre att köra den till bmw. |
|
|
Hej. Jo det är Mekonomen. Jag har inte så mycket val eftersom det är garanti från handlaren. Sambon har hämtat bilen och den gick riktigt illa vid start. Hon sa att hela bilen skakade på tomgång. Fortsättning följer. Trevlig helg Peppe |
|
|
Lönlöst mekonomen kan inte fixa den. Dom kan bara byta tändstift olja o filter. Den här typen av fel fixar bara bmw och några andra mindre riktigt bra men mycket sällsynta verkstäder. Med lite otur blir det 6x injektor o 6x tändspole samt uppdatering av mjukvara. Luktar det bensin kan katalysatorn bli dålig också. Kan kosta 20-30k kr. Förstår att handlaren försöker komma undan. |
|
|
Hej. Har nu kört bilen ordentligt ikväll. Den går som ett skott inte en ryckning eller andra lustigheter. Jag är dock mycket tveksam. Tanten sa att den gick illa när hon hämtade bilen i morse. Ska bli kul att kallstarta bilen imorgon och kolla hur den går då. Mvh Peppe |
|
|
Om det är injektorer som läcker så kommer bilen att gå i stort sett som vanligt när den är varmkörd och som en påse skridskor när den är kall. Så var det med min E61 där en injektor läckte under natten och fyllde upp en cylinder med bensin. Hela bilen skakade och det stank bensin vid kallstart, väl varm gick den som den skulle igen. (Mekonomen bytte injektorer och programmerade in dessa utan problem) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hade en kund som gick upp varannan timme hela natten för att varmköra bilen innan han skulle åka hem från Sälen så att inte motorlampan skulle tändas. "gubbkörning" rekommenderas inte vid injektorproblem utan se till att den varvas ur för att få bort överflödig bensin. Det löser ju inte problemet det gör endast injektorbyte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. Har kollat lite på bilen idag. Startade den kall och den gick ganska skapligt. Lite orolig i gången men inget bluddrande i avgasröret. Kände lite bensin lukt i avgaserna. Ingen motorlampa men kollade ändå felkoder. Fick då 2A2B Mixture control 2EF7 Map thermostat activation. Nollade och startade om och då kom dom tillbaka. Körde den varm och nollade. Då kommer bara 2EF7 tillbaka. Tyder på fet blandning när den är kall. Det är nog ändå spridarna. Och verkstaden kan ju inte säga att den är ok när den fortfarande sätter felkod på bränsleblandning. Har någon koll på 2EF7 vad den betyder? Trevlig kväll Fortsättning följer Peppe |
|
| Ja något mer än tändstift lär det vara. | |
|
2ef7 är något med thermostaten. Ett annat fel. Inget bevis för att spridare läcker men det gör dom med tanke på tomgången när motorn är kall. |
|
|
Passa på att låta bilen stå ute någon natt när det är minusgrader och testa att starta upp den tidigt på morgonen innan det hunnit bli varmt. Av egen erfarenhet så kan symptomen i princip försvinna när motorn är typ +5 eller mer vid start och vara ganska illa när den är minusgrader vid start. |
|
|
Funkar bilen nu? |
|
|
Hej. Den står på verkstad. Har inte hört något ännu. Mvh Peppe |
|
| Ok. Intressant. Hoppas det löser sig snart. Aldrig kul att köpa bil med fel på. | |
|
Hej. Fick mail av verkstaden idag. Dom håller på att byta termostat. Detta blir nog en följetong. Kan den ge felkoden på bränsleblandning på bank1 som jag får vid kallstart? Kommer kräva att dom kallstartar och läser av felminnet innan bilen lämnar dom. Peppe |
|
|
Bra att dom byter den men det löser ett annat fel. sedan är det bara att byta spridare också:-). |
|
|
Ha ha. Jo har inte hört av dom ännu. Tydligen tog bytet lång tid. Misstänker att dom letar andra fel nu. Lika bra dom byter halva motorn. Gör inte mig något så länge jag slipper betala. Mvh Peppe |
|
|
Hmm, ursäkta trådkapet, är själv i stånd att köpa en 523 -07 å uppåt, gärna med N53 motor, då jag provkörde en sådan och den var fantastisk! Går det att på något sätt analysera att allt är OK, så att nämnda motorfel inte uppstår? Typ någon beteckning på spridarna man kan läsa, och att man vet att de är ok? Finns det en eller två soppapumpar som bör bytas? Finns det en eller två termostater som bör bytas? Mer som bör vara bytt/uppgraderat? En annan sak, finns det inget enkelt sätt att få upp motortemp på någon display mer än 100 knapptryckningar i hemliga menyer? Att köra bilen kall länge kan ju inte vara speciellt bra för soppasystemet, kanske blir överbelastat av kall motor? Sedan, finns det någon bra tråd som beskriver i detalj vad som är felet/felen på alltihopa? |
|
|
Alla bilar med n53 får ju inte problem, risken med forum är ju att bilden blir lite skev. Alla de som inte har problem skriver ju inte och berättar det utan det blir ju vi som haft trubbel som fyller trådarna med vårt sorgearbete... Min E61 525:a bytte jag tre injektorer på och efter det gick bilen som en klocka igen. Tror att de flesta moderna motorer är känsliga, kallstarter och långa serviceintervaller är nog inte helt bra det heller. Jag gör alltid en mellanservice där jag byter olja och filter var tusende mil för säkerhets skull. Tror det är en billig "försäkring"? Det går inte kolla så att problemet inte uppstår men du kan ju kolla när du köper bilen så att den går som den ska när den är kall, ingen ryckig tomgång och det ska inte lukta bensin om bilen. Den ska givetvis gå som den ska när den är varm också med korrekt gasrespons. I övrigt kan man ju inte göra så mycket, leta upp en fin och gå på magkänslan. Gillar du 523 så köp en, jag hade en sådan innan jag köpte 525:an och den var helt ok. Lite dåligt bottendrag kanske men jag hade en manuell så det blev kanske mera tydligt då? I övrigt är det fina bilar tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.