|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Byter dom alla 6 spridare till nya så lär dom förlora hela vinsten på bilen så min gissning är att dom kommer slingra sig. Kanske byta en spridare som dom köper från skroten. | |
|
Kommer att bli problem. 6 st spridare á 2700 kr = 16.200 plus packningar, inkodningar, ny olja, filter, arbete. Minst 20 tusen. |
|
|
Hej. Dom är nog inte medvetna om vad detta kommer att kosta. Bilen är inte köpt av BMW handlare. Det som oroar mig mest är om deras verkstad kommer att lösa detta. (Mekonomen verkstad) Har ett mail där dom lovar att åtgärda bilen kostnadsfritt. Vi får se hur det slutar. Peppe |
|
|
Åtgärda bilen kostnadsfritt är ju att byta den trasiga spridaren, inte att byta delar som kan misstänkas gå sönder framöver. Tråkigt för dig, men jag tror inte du får dem att byta alla spridare. |
|
|
Grelle: Funkar inte att bara byta en alt två spridare för att de inte tillhör samma generation. Blir i så fall de inhandlar ett par beg på en skrotfirma... Med min info då finns det 5 st spridargenerationer där G1-G2 funkar. G3-G4 funkar med senaste låt oss kalla den G5 funkar inte tillsammans med de tidigare. Eller är det bara BMW som vill sätta alla nya för att de vet att det snart blir problem med de resterande. Måste väl finnas info om detta på någon sajt!! |
|
|
Hur har det gått? Är spridarna bytta nu??! |
|
|
Hej. Har inte lämnat den ännu. 19/1 ska den in. återkommer med rapport. Gott nytt år Peppe |
|
|
Hej! I detta långa inlägg finns inget svar egentligen. Bara två olika felbeskrivningar. Jag har även jag en tid hos BMW, 12/1. Jag kan återrapportera då. Med anledning av att du skrev i min tråd om diagnosverktyg. Tänkte att den tråden kan få handla om det där verktyget, så svarar jag dig här istället. För det första, min bil ger ifrån sig lite olika felkoder, men jag kommer inte ihåg själva koderna just nu. Jag har använt olika felkodsläsare, obd fusion och så den som är gjord för bmw, carly. Detta är alltså enkla läsare för mobilen. Obd fusion har tidigare gett felkoder enligt det standardiserade formatet (p0171 osv) för bl.a. fet bensinblandning, mager bensinblandning, misständning cylinder 4,5,6, men nu senast även cylinder 3, dock ej lika många. Med carly har jag fått lite andra koder enligt bmw's format. Minns inte dom heller just nu, men dessa har inneburit åldrande nox-katalysator (som jag förstod det), lean-to-rich sensor, rich-to-lean sensor. Igår gick bilen riktigt dåligt och gick ner på reducerad motoreffekt. Då fick jag även felkoder för luftmassemätaren och någon grej till. Men, som jag förstår så kopplas dessa bort vid det tillfället och jag misstänker inte att dessa är några bovar. Så, hur beter sig min bil då. Tidigare har den gått dåligt när motorn varit "ljummen". Antingen vid start i svalare väder, ca 0-15 grader, eller efter att det förhöjda tomgångsvarvet vid en riktig kallstart har dämpats. Det har tagit ca 30-40 sekunder efter att motorn startats, så hugger den till en gång och så börjar hela bilen svajja. Det har även hörts på motorn att den inte går rätt, men den har inte missat något då. Efter ett tag har den börjat gå så pass dåligt att den tänt motorlampan, och då har jag kört in den till BMW. Det som har gjorts åt detta är tändstift, tändspolar (bytte jag själv eftersom dessa är relativt billiga), nox-givare (i onödan tror jag) samt alla spridare. Felkoder då har varit misfire på någon cylinder samt felaktiga värden för syresensorerna. Spridarna är dock bytta i omgångar eftersom dessa är så dyra. BMW's diagnosverktyg indikerar ju såklart att alla spridare ska bytas, men jag har bett om att bara byta på cylindern med misfire. Nu är ju dock alla bytta så det var väl bara att dra ut på eländet kanske. Hur som helst, sista två byttes under hösten om jag inte minns fel och sedan dess har bilen gått riktigt anständigt. Klart trevligare på tomgång och inte alls lika ryckig att köra, tills för ett par veckor sedan. Jag var helt nöjd med bilen då. Nu uppvisar alltså bilen andra fel. Nu går den fortfarande bra precis vid en kallstart, medan motorn upprätthåller ett högre varvtal. När detta sjunker kan den fortsätta gå bra ett tag. När motorn kommer upp i temperatur börjar problemen. Den börjar gå riktigt dåligt på tomgång. Det märks tydligt att den missar på en eller flera cylindrar. Låter jag den stå för länge på tomgång tänds motorlampan. Vid körning känns det ifall jag har en högre växel men låg belastning på motorn. Vid hög växel och hög belastning, segdragning, går det rätt bra med undantaget att motorn någon enstaka gång hugger till lite hårdare. Det som är läskigast just nu är att bilen inte släpper gasen så snabbt som den borde. Det syns tydligt på bränsleekonomimätaren och det känns tydligt. Kan ta 1-2 sekunder från att jag släpper gasen till att motorn slutar dra. Likaså på lägre växlar måste jag ibland bromsa ner farten eftersom motorn fortsätter dra... Och som sagt, med ljummen eller varm motor klarar den inte att gå på tomgång. Den dör inte, men lampan tänds och det stinker bensin. Effektmässigt är det 50/50 skulle jag säga. Ibland känns det att bilen inte går som den ska. Den är trött och slö även om den inte indikerar att den drar mer eller mindre bränsle. Andra gånger är den riktigt kraftig, så som den ska kännas. Jag vågar inte misstänka några fel som jag kan ha för jag har ärligt talat inte en susning. Eftersom den först visade på misfire på cylinder 4,5 och 6 tänkte jag att det är relaterat till den banken, typ lambdasonden eller nåt. Men nu har den fått misfire även på 3'an.. Förmodligen är det en kombination av olika fel. Frågan är bara ifall det ska bytas en massa spridare igen nu, och ifall BMW har någon form av garanti på dessa som jag redan betalat för... Ursäkta att det blev långt, men jag upplever alltså att jag har ett annat fel nu än vad jag hade tidigare. |
|
|
Hej. Vi får återkomma när vi vet mer. Min går skapligt så länge man kör lugnt. Mvh Peppe |
|
|
alien: Vet du om högtryckspumpen är bytt på din bil? Det de kallar "HPFP". Har varit mycket problem med dessa också på N53 så det kan vara något att luska lite i. Om du får fart på INPA så finns det tydligen en funktion för att testköra både högtrycks och lågtryckspumpen: Länk (klicka på pdf-länken) |
|
|
Ger inte högtryckspumpen felkod? Har för mig att det sitter en givare på högtryckssidan. Mvh peppe |
|
| Jo, högtryckspumpen kan ge felkoder. Alien verkar ha bytt det mesta andra som brukar spöka så i det kan nog vara värt att läsa på vilka symptom andra med fallerande pump haft. | |
|
När jag gick igenom lite papper efter att bilen köptes begagnad såg jag ett kvitto på högtryckspumpen. Men det var så pass tidigt att den har hunnit komma i fler revisioner sedan dess. Det som jag tycker har talat emot problem med generella saker är i mitt fall att felkoderna ofta dykt upp "bankvis". Alltså blir ju spridare, tändatift/spolar, lambda osv mer troligt. Dock har jag ju vid senaste avläsningen sett misfire på 3-6 vilket ju täcker bägge bankerna. Oavsett har du rätt, jag ska se över lite trådar som rör hpfp. Vore ju dock roligt om det kunde vara något billigt som omväxling. Allt jag gjort kommer ur egen ficka. Eller ja, kreditbolagens fickor rättare sagt. Men dom fortaätter skicka fakturor varje månad så jag tolkar det som att jag inte fick pengarna gratis av dom :-) |
|
|
Jo, det var så jag tänkte också när jag hade misfire bara i ena banken och bytte spridare i den baniken. Motorn går bra nu men den loggar fortfarande lite 2A2C Fuel mixture control 2 (Gemischregelung 2) vid kallstart så det kanske är någon spridare i andra banken också som är på upphällningen, eller kanske O2-sensor. Hade den felkoden även innan spridar- och nox-bytet (tillsammans med massa andra koder). Men jag ska också läsa på lite innan jag byter något mer. Surt att alla grejer är så dyra. Nu får man se till att behålla bilen ett tag så man kan sprida ut kostnaderna på fler mil ;-) |
|
|
Tror jag kommit en bit på vägen rörande mitt bekymmer. Var tvungen att testa en grej jag läst lite om. Med motorn på tomgång testade jag att öppna oljepåfyllningslocket. Där var det otroligt kraftigt vakuum, mycket kraftigare än det har varit tidigare. Om jag minns rätt betyder det att någon ventil är helt öppen vilket den inte ska vara. Jag ska googla vidare kring detta. Det ska erkännas att jag i stridens hetta försökte öppna locket åt fel håll, men det hördes tydligt vilket sug det var bara man lättade på det lite grann. |
|
|
Satan att bmw aldrig lyckades lösa dessa problem med spridare N53. Katastrof många bilar måste hamna på skroten långt tidigare än planerat. En E60 med dåliga spridare och hpfp är ju 35kkr sedan värd när den funkar 70k kr. Knappt värt att fixa...suck |
|
|
Man kan ju hoppas att de nyaste indexet håller lite längre. Jag bytte nyligen ut tre stycken index 08 mot index 11 i bank 1. Är det någon som hunnit köra sönder index 11-spridare än? För min del går det mycket bättre nu, men den verkar istället som bankerna kommer lite i obalans så förmodligen är det ett mindre läck i någon/några av spridarna i bank 2 som blev mer påtagligt med nya spridare i bank 1 :-/ I vilket fall borde BMW ta sitt ansvar och sänka priserna på spridarna. Nu är det förmodligen samma påslag som vilken annan reservdel som helst. Skulle inte förvåna om man kunde halvera priset utan att förlora pengar, och då börjar det i alla fall bli någorlunda rimligt (åtminstone än så länge). |
|
|
Hur går det för trådskaparen med ärendet? Är det bråk eller har dom bytt allt? |
|
|
Just ja, skulle ju uppdatera då jag haft in min bil på verkstaden. Uppdateringen är dock att jag inte har någon uppdatering ännu då mitt ärende skickades vidare för rådgivning. Jag får återkomma när jag vet något mer. Lät inte som det var något problem med varken pump eller spridare för mig dock. |
|
|
Hej på er. Bilen är inlämnad nu. Har inte hört något ännu. Återkommer när jag vet mer. Mvh Peppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.