|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har nyligen köpt mig en BMW 328 -00 men har problem med att få bra värme i kupén. Jag har bytt vattenpump och termostat och värmeventil. Det har blivit lite bättre men jag tycker fortfarande att det är lite för dålig värme. Arbetstempen går upp till normal nivå. Däremot lyser lampan för låg kylarvätskan alltid de första 5-10 kilometrarna för att sen slockna. Har även använt mig av guiden på gds sidan när jag luftat systemet. Någon som har någon idé på vad jag ska göra eller felsöka härnäst? Tacksam för hjälp /Andreas | |
|
Luft i systemet alt. igensatt värmekylare. Du har väl reglaget på rött vid utblåset i mitten? |
|
| Reglaget står på 32 grader och fläkten på 4 pluppar | |
|
Du har även den här: Länk |
|
| Lyser lampan för låg kylvätskenivå då har du för lite glykol i | |
|
Hur mycket kylarvätska indikerar pinnen i exp.kärlet när lampan lyser? Spontant låter det som luft i systemet - de motorerna kan vara kinkiga att lufta! Fronten i hög uppförsbacke och full värme på kupévärmen, samt halv fläkt vid luftning är viktigt för att få det att fungera. Sedan får man räkna med att efterfylla kylarvätska flera gånger närmaste veckan efter luftningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vredet i mitten står på rött för Max värme. Lampan lyser för kylvätska när den är kall och slocknar efter 5-10 km. Pinnen i kylaren till nivån står på Max. |
|
|
Har du skruvat loss den här skruven när motorn är varm Länk |
|
| Ja det har jag | |
|
Det största fel man gör när man luftar en e46:a är att man fyller endast tills flottören/pinnen är på max när man häller i kylarvatten. Det innebär att du fyller kylaren full men motor fortfarande är fylld med luft. Det är därför många säger att man ska ha bilen i lutningen och sedan efterfylla ett antal gånger under fler veckors period. Med andra ord så gör man fel. Så här gör man för att bli av med allt luft och i dom flesta fall behöver aldrig mer efterfylla: När du har tömt hela kylsystemet. Skruva loss några varv luftningsskruven. Häll i glykol (kall motor) tills du når högsta nivå på expanskärlet (alltså upp till locket tills det nästan börjar svämma över) när du nått högsta nivå så märker du att kylvatten fortsätter sjunka sakta (vid det ögonblicket har du fyllt kylaren fullt och det som långsamt försvinner fyller motor). Fortsätt hälla i tills vatten inte försvinner länge och att det börjar rinna ut genom luftningsskruven. Skruva åt luftningsskruven (ej locket). Starta bilen och låt den gå tills motor kommer i normal temp samt sätt värme på 32 grader. När motor kommer i arbetstemp så sug ut kylarvatten ur expkärlet (så att du ser endast flottören) och att pinnen visar MAX. På med locket. Kör några mil och sedan öppna locket när motorn har svalnat och efterfyll vid behov. |
|
| har nu provat detta sätt. Nu får den stå för att svalna tills imorgon så kollar jag nivån igen. | |
| Fortfarande väldigt dålig värme. Dock bättre värme när den stått på tomgång väldigt länge. Men vid körning fortsatt dålig värme. Och lampan till nivån lyser likadant som tidigare. | |
|
När lampan för låg nivå lyser har du kollat att pinnen är på max markering då? Starta bilen och öppna locket när lampan lyser. Har du pinnen på max samtidigt som lampan lyser så är det fel på givaren. Har pinnen sjunkt då är det bara efterfylla. Har du bytt pump,, termostat, värmeventil, fyllt enl beskrivning ovan och har inga läckage så ser jag inga problem (antar att du bytte till nya grejer). Det som kan göra att du har kallt är att värmeelement (liten kylare i kupen)som är igensatt. Har haft det en gång på en e36. Fick plocka ut den och göra rent. Finns rengöringsmedel för kylare utan att man behöver plicka ut den. Kan vara värt att testa. Hur såg gamla pumpen? Det har inte låsnat nå bitar från den? Inget läckage? |
|
|
nivån är bra när lampan lyser. Men kan givaren vara trasig även om lampan slocknar efter en stunds körning? Allt jag har bytt ut är bytt mot nya saker. Va inget fel på den gamla vattenpumpen, bytte den mest för själv veta att jag bytt allt. Ska se om jag hittar sådant medel, för det verkar bökigt att byta värmepaket. |
|
|
Ja jag tror att på e46 är det lite annorlunda mot e36. Jag gissar på att givaren är kass. Jag tror biltema har sånt medel. Du bara häller i den systemet och sedan kör bilen i några dagar sedan tömmer du systemet och fyller med nytt glykol. När du byter glykol blsnda 50/50, blandar du 30glykol/70vatten blir det mycket tunnare konsistens som gör att vätska i systemet rör sig snabbare vilket gör att man kan förlura nån extrs grad på det. |
|
| Bytt givare i samband med när du tömmer systemmet. I annst fall måste du tömma systemet igen sedan när du byter givare. | |
|
Du borde ta reda på om det cirkulerar i värmepaketet. En frisk M54 luftar sig själv är min erfarenhet efter att aldrig gjort mer än att hälla i kylvätska i påfyllningshålet (men jag använder elpumpen för att lufta värmepaketet och cirkulera kylvätskan medan jag fyller på) och det har fungerat utmärkt varje gång. Om du kört motorn genomvarm kan du stanna, sätta fläkten på lägsta, värmen på högsta och känna på slagnarna till/från kupeelementet. Båda ska vara duktigt heta. Sen drar du på fläkten på max, den ena (returen) kommer då vara lite svalare. Svalnar den "mycket" är det dåligt flöde. Prova samma sak med motorn av, cirkulationen drivs då av elpumpen istället. Snurrar inte elpumpen, ja då är det en hint om vad problemet är. :) Men den ska inte behövas när motorn är uppe i varv egentligen. Om elpumpen går kan du kolla om ventielrna till värmepaketet fungerar. Ändra från 32C till 16C, då skall ventilerna stänga och pumpen låta annorlunda. Sätter du temp mitt i mellan så ska ventilerna slå av och på. Ändras inte pumpljudet när du ändrar max-min eller min-max då fungerar inte ventilerna. Är det en värmezon är det en ventil. Förutom det som nämnts i tråden kan det ju också vara att någon givare i systemet är trasig, t.ex. tempgivaren på värmepaketet. Kan kollas med dator. Att lampan för kylvätskenivå lyser eller inte spelar ju ingen direkt roll för problemet om du är säker på att nivån är rätt. |
|
| Jag har ju en m52 motor men det spelar kanske ingen roll? Dessutom har jag ingen elektrisk cirkulationspump. Men ska kolla slangarna till värmepaketet i alla fall | |
| Det skulle inte förvåna mig om bmw har lagt in en programering i systemet som gör att om vätske nivå skulle sjunka så lågt att lampan tänds så stängs det sekundera systemet av (värmepsket) för att bibehålla så mycket vätska som möjligt i det primera systemet (motorkylning). Så det är inte helt omöjligt att det är givsren som ställer till allt. | |
|
Men det är M52TU? I princip identisk. Ok, ingen pump alltså! Har ingen E46 det? Kom på en sak, dra ur kontakten till värmeventilen så får du max värme! Blir det rejält varmt då (varm motor) är det ju något med styrningen, och det låter ju iaf rimligt som Tomas e36 skriver även om jag inte minns att jag läst om en sådan funktion i utbildningsmaterialet. |
|
|
Hur går det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.