|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| kollat på en beggad 325-2009 men ja tycker de är långt mellan oljebyten vissa är de över 4000 mil emellan annars strax över 3 är de nåt att hänga upp sig på aldrig gillat longlife | |
| En syntetolja i sig håller väldigt länge, men personbilars pappersfilter samt nordiska vintrar med kondensering av vattenånga talar starkt emot Longlife-intervaller. Många kortkörningar gör inte saken bättre. | |
|
Det ska vara max 2 år mellan oljebytena, men de kan gå 4000 mil innan bilen indikerar att den vill ha service. Så länge bilen servats vart annat år hade jag varit lugn och körsträckorna som max är ca 4000 mil. Men om du är orolig för dessa bilar, välj en som servats oftare, men då kan det tyda på mer kortkörningar. Hur många mil är det på bilarna du tittar du? |
|
| Just denna bil hade gått strax över 22 men verkar ha gått mkt långa sträckor dock vilket i och för sig är bättre | |
| Filtrerna torde hålla fint. Snarare oljan som påverkas mest. | |
|
Nja, i moderna bilar är filtret den svaga länken - oljan kan hålla 50-60.000 mil om den bara filtreras väl och man tar bort vatten och bränslerester kontinuerligt...men det klarar inte normala fordonsfilter och då bryts oljan ner och förorenas = förstörs. Pappfiltren är faktiskt nästan ett skämt produktutvecklingsmässigt - de har sett likadana ut och fungerat lika bra/dåligt sedan 40-talet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lustigt att under dryga 70-80år inte filtren utvecklats? Om dom nu e så usla. Känns ju ganska skrämmande. Måste ju finnas nån förklaring på detta. Då all annan utveckling skett/sker i sjuk takt. | |
|
Service i allmänhet och oljeservice i synnerhet är en kassako för verkstäderna och kunderna accepterar oljebyten med "korta" (under parollen - "longlife") intervall, sett ur ett perspektiv hur länge oljan skulle hålla med ett mer avancerat oljefiltersystem med off-line finfiltrering och vatten/bränsleavskiljning. Sådana filtersystem finns och kostar inte så mycket - några få tusen och används ibland i tyngre maskiner. Hade de monterats i alla bilar i fabrikerna, skulle merpriset säkerligen hamna under 2000 kr. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
oljessevice torde ju inte vara lika gynnsamt som förr. Då man gått från i princip var 1000mil till 3-4000mil vart annat år. Visst kostar oljan mer idag än förr men ändå. Fasen man kanske bara ska byta oljefilter var 1000:e mil istället. Byter ju olja o filter i nuläget var 1000:e mil o gjort så länge jag haft kärran. Blir bra mycket billigare :-) |
|
|
Tyvärr funkar det inte så att du får ut längre livslängd av oljan genom att bara byta filter - filtret är svagheten i sig då det inte filtrerar bort små partiklar och vatten och bränslerester. Det är dessa föroreningar som bryter ner oljan. Du behöver ett finfiltrerande off-line-system (ett fullflödesfilter som är så finfiltrerande skulle skapa allt för dålig oljecirkulation i motorn) som tar bort partiklar som är större än 3 micron - ett vanligt pappfilter i en vanlig motor kanske tar bort partiklar som är större än 10 micron i bästa fall. Och dessutom får vatten och bränslerester vara kvar i oljan, vilket leder till oxidation och annan nedbrytning i oljan. Marginalerna på oljan är hiskelig i verkstäderna - samma olja som de tar 200 kr/litern (eller mer) kan du i praktiken köpa för 50-70kr/litern i Tyskland. Det är inte heller mycket jobb att göra en oljeservice och det lilla arbete som sker är simpelt så att praktikanter och nyanställda lätt klarar av det = bra profit på enkla jobb. Så det finns helt enkelt inte tillräckligt incitament för att använda bättre oljefilter i motorerna - kunderna accepterar undermåliga filter som iofs fungerar med täta oljebyten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lustigt att tillverkarna satt så långa intervaller på bytena. Då dom och mindre verkstäder hade tjänat betydliga mer summor på kortare intervaller. Sedan Jo jag ver mycket väl marginalerna inom hela eftermarknaden i Sverige. Då jag jobbat med försäljningen av den. Men du som privatperson köper billigare delar/olja från Tyskland än vad verkstäderna köper från diverse reservdelsföretag här i Sverige. Det e ganska sjukt. Men riktigt trevligt för oss konsumenter och bilnördar som klarar av o pilla lite med bilar. Älskar MrAuto o Autoteilemann:-). Mer o mer folk uppmärksammar detta med Tyskland o förhoppningsvis kommer priserna sjunka i framtiden i Sverige. Meca,Mekonomen,Bds etc kommer snart inse att det håller inte. Bds får det Iofs svårt o dumpa priset då dom inte är i närheten av samma kvantiteter av inköp. |
|
| Om man tänker i driftstimmar så är 3500 mil ca 500 timmar. Det är samma bytesintervall på en traktor eller hjälpmotor på en båt, dvs inte mycket. Men det är det där med många starter. | |
|
Lustigt att tillverkarna satt så långa intervaller på bytena. Då dom och mindre verkstäder hade tjänat betydliga mer summor på kortare intervaller. Sedan Jo jag ver mycket väl marginalerna inom hela eftermarknaden i Sverige. Då jag jobbat med försäljningen av den. Men du som privatperson köper billigare delar/olja från Tyskland än vad verkstäderna köper från diverse reservdelsföretag här i Sverige. Det e ganska sjukt. Men riktigt trevligt för oss konsumenter och bilnördar som klarar av o pilla lite med bilar. Älskar MrAuto o Autoteilemann:-). Mer o mer folk uppmärksammar detta med Tyskland o förhoppningsvis kommer priserna sjunka i framtiden i Sverige. Meca,Mekonomen,Bds etc kommer snart inse att det håller inte. Bds får det Iofs svårt o dumpa priset då dom inte är i närheten av samma kvantiteter av inköp. |
|
|
Gaspo, hur hade biltillverkarna tjänat mer på kortare intervaller? BMW erbjuder ju "fri" service i 3 år och då får de ju stå för färre antal besök om de har längre intervaller. Dessutom vet de att många köpare räknar på en 3 års ägandekalkyl och en extra service under den tiden kan slå mycket på servicekostnaden. |
|
| Sant tänkte jag inte på :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Max 1500 mil /12 månader på samma olja är min rekommendation, är också vad de företagsbilar vi servar använder sig av. Bilar som kortkörs med många kallstarter har jag sett insatsfilter som sjunkit ihop efter 2000 mils körning, en del bilmärken har ju så små filter idag att det ser löjeväckande ut, får plats i handflatan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, här gäller det ju inte vad som rekommenderas av oss på forumet att serva. TS är ju beroende av hur andra gjort eftersom han ska köpa begagnat och är fundersam över de intervallen som bilarna gått. Bilarna har sedan nya kunnat gå upp emot 4000 mil mellan tillfällena som bilen indikerat utan att ha missat nån service och är därmed servade enligt "bok". Har det däremot gått över 2 år så har ägaren missat en service. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På en E90/E91 så är det 3000 mil som det räknar ned ifrån. Har bilen rullat 4000 mil så står -1000 mil normalt när man kört för långt. De gamla serviceindikatorerna som räknade förbrukat bränsle var mycket bättre. Skulle undvika att köpa en bil som körts 4000 mil på samma olja/filter är enbart dålig skötsel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det står 3000 när du nollställer! Sedan räknar den ner helt o hållet beroende körstil. Så upp emot 3500-4000 mil kan det bli för vissa. | |
Tycker serviceindikatorn och serviceboken på de BMW jag servar stämmer ganska bra, Har inte noterat så stora avvikelser för då hade jag nog reagerat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso, de går längre än 3000 mil. Min farsas gamla 325d -09 ville in först vid 3800 mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.