AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.876

Passat gte räckvidd på el

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det står ju 50km i specen. Har aldrig lyckats köra längre än 38km på batteri. Nu när det är kallt går den ca 32km på batteri. Dyrt att ladda också. Kostar mer än bensin om man inte är hemma och laddar över.
Växelspaken har vajer till växellådan känns det som. Försvann på bmw för måånga år sedan.

När bensinmotorn går igång drar bilen 0.8l per mil. Som en vanlig bil alltså. Vaför betala 460k kr för den här bilen. Kan inte finnas någon som.köper privat...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det beror väl på vilket körmönster man har. Jag har tittat på Passat GTE, för jag kör (likt väldigt många andra människor) sällan mer än 3 mil på en dag. Då skulle jag i stort sett bara behöva ladda hemma och bensinmotorn skulle sällan behöva starta.
För min det går dock Passat GTE bort i och med att 330e framstår som ett mer tilltalande alternativ. Jag tycker Passaten skulle behöva vara påtagligt billigare än BMW:n.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
50 km är väl maximal räckvidd under optimala förhållanden. Allt över 30 km får man nog vara nöjd med givet batteriets begränsade kapacitet.

0,8 l/mil låter lite väl högt, å andra sidan har ju bilen en tjänstevikt på drygt 1700 kg - det är väl egentligen lite väl mycket för en 1,4-litersfyra att flytta på. Hade oturen att få köra en kollegas Passat Ecofuel (bensin+gas) för en tid sedan, den snittade runt 1 l/mil på motorväg vid körning på bensin.

/Masten
3mil får nog ses som rätt hyfsat - det räcker ju egentligen för de allra flesta behov. Långpendlar man på motorväg är dieseln ett bättre val.
För att få ut mest av hybriden får man planera sin körning och var man kopplar in elmotorn. Låter man bensinmotorn jobba på motorvägen och stänger av den i stan där förbrukningen annars är som högst så får man riktigt fina siffror med en hybrid.

Men inte kostar en GTE 450kkr för företagare? Jag hade offert på en för 395kkr med drag, ganska basic iofs men mycket är ju standard på GTE.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
kamel2: Att den går 30-40 km på ren eldrift låter fullt normalt.

Kostnadsmässigt är hybridbilar (och elbilar) helt ointressant att köpa privat, ingen nyhet.

330e och Passat Variant GTE kostar ungefär lika mycket i grundpris, Passat har betydligt mer standardutrustning. Att det sedan säljs fler Passater som leasingbilar är inte så konstigt, man får en stor rymligt familjekombi med möjlighet till dragkrok, fjärrstyrd värmare etc.

MVH Christofer
Problemet med Passaten är att leasingbolagen, av någon märklig anledning, ger den ett högre TCO (dvs totalkostnaden för företaget), dvs 330e blir billigare med ett par hundringar i månaden trots liknande inköpspris. Detta diskvalificerade GTEn för mig och flera andra som har strikta TCOregler att gå efter. Gäller det bara basbelopp är det en annan sak...

Vad har GTE som standard som inte finns på BMWn?

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer: Aha, OK. Leasingregler kan jag inte mycket om.

GTE har exempelvis:

17"-fälgar
Sportstolar
Skinnklädsel/Alcantara
LED-strålkastare
Adaptiv farthållare med frontassist
Avbländbara speglar och regnsensor
PDC fram och bak
Appconnect/Carplay/Mirrorlink

Sen kan man som sagt få exempelvis dragkrok och fjärrstyrd värmare till en rimlig kostnad.

Sammanfattningsvis är Passat GTE välutrustad i grund, medans BMW som vanligt är en tomhylsa.

Bemärk att jag inte förespråkar Passat GTE, tycker hybridbilar är trams, men jag kan mycket väl förstå varför man väljer GTE framför 330e.

Egentligen är 330e storleksmässigt mer jämförbar med Golf GTE.

MVH Christofer
Reduceringen av förmånsvärdet justeras från 1 Januari 2017 till max 10' istället för som idag 16'. Alltså en höjning med 500kr per månad. Kan tänka mig att det inte pratas om det när står i bilhallen och beställer...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
crille82: 330e har eDrive Package som kostnadsfritt tillval som innehåller;
17"-fälgar
Model Sport (inkluderar bland annat sportstolar)
LED-strålkastare
PDC bak
Navigationspaket
Aktiv farthållare
Driving Assistant

Rätt skaplig utrustning trots allt...

/Masten
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Aha, OK. Ja det gör ju avsevärd skillnad...

MVH Christofer
I väntan på att det skulle gå att ladda på jobbet har en av företagets GTE gått bara på bensin, dvs som vilken Prius som helst.

Förbrukning runt 0,5-0,55 mätt över tankningarna även om körsträckorna är ganska korta. Helt ok för bilstorleken och bättre än jag förväntade mig.

Den andra föraren kan ladda både hemma och på jobbet samt har körsträckor som passar bra för hybrid = väldigt låg totalförbrukning.

Lite skorr i plasten när man höjer stereon, men det är garantijobb.

daagis: Det blev jag faktiskt informerad av både VW och BMW om. Fast vad gör det om förmånsvärdet stiger med 500kr och ger en möjlighet att köra "gratis" till jobbet? Det blir ändå inte mer än 1600kr per månad vilket är vad ett busskort kostar. Lär nog knappast få tjänstebilister att börja välja diesel eller bensin om de inte måste.
Det trodde jag inte, är kanske lite fördomsfull mot bilförsäljarna på företagsidan.
Nej, 500kr gör kanske inte så mycket i de flesta fall. Som anställd blir det väl bara kännbart till hälften dessutom. Det jag inte gillar är man förändrar förutsättningarna för tjänstebilisterna lite som man tycker, ofta till det sämre. Nu ska väl justeringen från 16' till 10' gälla till 2020 har jag för mig.
Kan ju vara lite obehagligt att gå in i leasingavtal annars.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kostar busskort så mycket i Hufvudstaden?? I götelaborg klarar man sig med 600 kr..

Min kollegas Passat GTE är inlämnad igen, mycket missljud / gnissel & gnek just. Räckvidden är helt OK dock.

Hade ej tvekat på att välja BMW (eller Merca) istället!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
830kr kostar månadskort sthlm efter senaste höjningen.

-------
//Lövet
OT: Sani: Hur det är i andra städer inkl hufvudstaden låter jag vara osagt men det beror väl på antal zoner och avstånd. Vad priset blir för boenden 3-4 mil utanför är ju det intressanta i jämförelsen med hybridens räckvidd på el eftersom det är vad jag relaterade till. Men nu var det inte detta tråden skulle handla om ;-)
Transocean
Volskwagen/Audi-hybrider går inte att köras med el när det blir kallare än -10 ute. Blir det kallare än -28 grader startar dom inte alls.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Transocean: Något du har personlig erfarenhet av kanske?

MVH Christofer
Transocean
@crille82

Personlig erfarenhet...nej

Däremot massvis av forum-och tidningsartiklar från Norge (dessa bilar kom till Norge ett år före Sverige)

Golf GTE - Oppstart under lave temperaturer
Av: XX Publisert: 05.01.2016 0
4 liker dette

Det er knyttet en del spørsmål og usikkerhet til oppstart av GTE-modellene våre under svært lave temperaturer. Her kommer en kort redegjørelse for hva som gjelder.

GTE-modellene våre vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift. Det er imidlertid en del forhold som gjør at bensinmotoren vil starte automatisk. Det gjelder også ved oppstart. Bensinmotoren starter dersom ett eller flere av disse kriteriene oppfylles:
• HV-batteriet (høyspenningsbatteriet) er utladet
• Hastigheten er over 130 km/t
• Kickdown eller boostfunksjonen aktiveres
• Utetemperaturen er under -10 grader
• Uregelmessigheter i HV-anlegget

Dersom HV-batteriet har en temperatur på -28 grader eller lavere vil ikke start på bilen være mulig!

Hva er årsaken til dette?
GTE-modellene benytter elmotoren som startmotor og kapasiteten på batteriet vil da være så redusert at elmotoren ikke kan dra bensinmotoren rundt. Temperatursensoren sitter imidlertid inne i batteriet slik at den reelle utetemperaturen nok må være en god del lavere for at dette inntreffer.

Er det noen mulighet til å påvirke dette?
Dersom HV-batteriet står på lading vil sannsynligvis dette kunne påvirke temperaturen på batteriet i slike tilfeller. Elektrisk forhåndsoppvarming eller bruk av Webasto parkeringsvarmer vil trolig ikke ha noen påvirkning, men vi håper å kunne bringe dette på det rene innen kort tid og oppdatere denne informasjonen.

Länk
Länk
Länk
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken tur att man inte bor i någon eländig avkrok där det blir -28 då
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
I luleå så har tidiga kunder av GTE fått möjligheten att lämna tillbaka sina bilar just pga detta. Vi har ju så kallt( eller kallare) ett flertal dagar per år. Om nån valt att göra det vet jag ej. Nya kunder får det ej då man nu vet om detta innan köp.

Låter dock vansinnigt, varför ska de bilarna inte starta som en vanlig? Sen om man inte kan köra på el är väl ok, men att de överhudtaget inte ska starta är ju bara dumt.

//RX 450h -12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.