|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
320 2016. Lack släppt här också på huven. Tvätta bil, sen måla . De är snälla som gett mig färg och klarlack dock ;) |
|
Transocean |
@sjolander Jasså, du får lacka själv :-) Är ju helt oacceptabelt att lacken släpper på så nya bilar (fyra olika bilar i denna korta tråd). Vore intressant att veta hur utbrett detta problem egentligen är? Dessa miljölack blir bara värre och värre. |
|
@schnyggve - ok. Jag tycker att du skall driva detta enbart mot firman som sålde bilen till dig, som jag skrev ovan så gäller konsumentköplagen och inom 6 månader så ligger bevisbördan hos säljaren. Beroende på hur förtjust du är i bilen så kan du försöka lösa detta mer eller mindre aktivt själv, men det finns en risk för framtida problem om du gör för mycket själv (leta upp tidigare ägare, lackfirma etc) i stället för att kräva att firman du köpte bilen av löser dina problem. Om du till slut säger att du ger upp och vill få säljaren att fixa problemet eller köpa tillbaka bilen så kan de börja trilskas om du gjort för mycket på eget bevåg. I grund och botten: Detta är säljarens problem och det är upp till denne att lösa det. Hur denne löser det är ointressant för dig. Så låt säljaren göra sitt arbete och uppfylla sina skyldigheter. |
|
| Sjolander:??? Hur resonera BMW där? Yttre påverkan? Du har ju fortfarande garanti. | |
| Som jsn säger - har du köpt bilen via handlare är det handlares skyldighet enligt konsumentköplagen att åtgärda då felet fanns vid leverans. Du ska inte behöva lägga ner tid för att kontakta olika parter. Konsumentköplagen gäller. | |
|
Uppföljning: Omlackeringen har inte gått via bmw utan lämnades in till en annan firma...som givetvis har konkat! Dubbeltrist ur alla synvinklar och för alla inblandade. Var i kontakt med en lackerare idag och dom vill inte ta i jobbet. De hävdar att klarlacken släpper på det där sättet om man inte låter färgen härda ordentligt innan man lackar över. Firman som sålde bilen har erbjudit en förlikningslösning. Dom blandar ihop, garantier, reklamationer och konsumentköplagen (medvetet eller okunskap, ingen aning). Ur perspektivet "nån jävla ordning får det vara" bör jag dra saken vidare. För en smidig lösning acceptera förlikningsbudet. |
|
|
Hur har detta gått? Om någon behöver så har jag två framskärmar i perfekt skick i färgen estorilblå. Fick dom över när jag bytte skärmar till ett par med m3 gälar. |
|
|
Bilen är åtgärdad och mystiken tätnar: Slutade med att jag accepterade förlikningsbudet, för min inre sinnesros skull. Under tiden bilen stod på verkstad så fick jag av en slump veta att en av ägarna hade jobbat på firman som gjort det undermåliga lackjobbet och hans farsa hade suttit i styrelsen. nu kan man ju inte hålla en konkad firma skyldig för något men vad är oddsen? |
|
|
Jaha då har jag fått klarlacksläpp på en av dörrarna och kjolarna är nog att betrakta som klarlacksfria... Är det inte fler vita bmw som har problem? Färgen verkar inte sitta kvar? Har redan fått huven omlackad och nu 3 bitar till? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.