|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tvättade bilen idag och splrutt så släppte värdens kaka med klarlack på vänster framskärm. Uppskattar att ca 20% av klarlacken försvann, 30x30 cm och mer är på väg. Det är ganska högt upp mot dörren så det är inte direkt där stenskotten tar. Ska bli spännande att se hur/om de försöker slingra sig ur sitt garanti åtagande. Kan tillägga att det är stora släpp även på trösklarna på bägge sidor. | |
| När e bilen tillverkad? 3års lackgaranti! Men så sinnesjukt lacksläpp du fått borde tas på goodwill. Men inget förvånar mig om dom inte tar det. Håller tummarna. | |
|
Har en 3gt -2015 Klarlacksläpp höger framdörr... |
|
|
Glömde tillägga att de tar det på garantin...men jag får INTE lånebil undertiden, skall ta ca 10dagar :-( Es geht los... |
|
| Ja du har ju garanti o då ska dom självfallet ta det. 10dagar för lack av framdörr?? | |
|
Var uppe med bilen till bmw idag. Dom gjorde stooora ögon över omfattningen på lacksläppet. Men konstaterade även att skärmen varit skadad inte mindre än 2 gånger tidigare senast i augusti. Verkar som mer eller mindre hela bilen är omlackad. Dom skulle dra det mot fb, men nån lackgaranti är det inte tal om. Fortsättning följer |
|
| Tråkigt, får se hur det går. Måste inflika att F3x verkar få väldigt mycket grus o stenskott mot framskärmar, trösklar och dörrar. Min som är bakhjulsdriven är ändå rejält blästrad. Har inte varit med om liknade på tidigare bilar som dessutom drivit på framhjulen. Mina framskärmar är för övrigt omlackade pga lackblåsor. Men i ditt fall så kanske det omlackning som gått fel. | |
| intressant att få se det på en bild | |
|
Bmw ringde idag och de sa att de inte fick ut från FB vem som hade lackat om skärmen och där blev det stopp. Tipset var att ja skulle ringa till FB och se om jag kunde få reda på vem som gjort det undermåliga arbetet. Enl Konsumentköplagen så har jag ju ett visst skydd då det är ett undermåligt arbete som utförts, får försöka att riva i saken lite under morgondagen. |
|
|
Förstår inte riktigt? Du skriver att BMW ser att den varit omlackad två gånger senast i Augusti. Om BMW ser detta så har ju bilen lämnats in hos antingen BMW eller annan auktoriserad BMW verkstad. O det dräller inte av auktoriserade verkstäder. Kan dom se att den varit omlackad i augusti så kan dom ju självfallet se vilken BMW verkstad bilen lämnats hos!! Vissa mindre BMW verkstäder som ej har plåt o lack verkstad lejer bort jobbet. Men det e skitsamma e bilen lämnad hos auktoriserad verkstad så har du 1års garanti på jobbet!!! Oavsett om jobbet e gjort hos BMW's egna plåt o lack eller om dom lejt bort jobbet. Dom kommer aldrig komma undan detta. Kan lova dig det. Sedan ska du kräva lånebil! |
|
Transocean |
Tror inte BMW lackar bilar själv. Det vanliga är att ta kontakt med närmaste lackeraren, BMW betalar lackfirman, kunden betalar BMW som tar provision på arbetet. |
Transocean |
Det jag ville säga var att BMW med hög sannolikhet vet vem som lackade bilen. |
|
Självklart vet BMW vem som har lackerat om bilen. Det är så pass nära nutid att det går att reklamera. Även ditt försäkringsbolag borde kunna hjälpa dig att ta reda på försäkringsärendet. Stå på dig och begär att få detta åtgärdar utan kostnad. Lycka till! Mvh Håkan |
|
| Stämmer säkert att alla BMW verkstäder lejer bort jobben. Men det är BMW som är ansvariga för jobbet!! Och det är minst ett års garanti på sådana här jobb. Inget snack bara kolla vilken BMW verkstad bilen lämnats in hos. Sedan åberopa garantin. | |
| Två års garanti brukar man få när man lackar om, om verkstaden är seriös. Det har jag fått iaf, har dock endast behövt nyttja garantin en gång, lacken "reste sig" på en framskärm efter ca 8 månader, togs på garantin utan omsvep. | |
| Gaspo: är det ett försäkringsärende så är BMW inte alls ansvariga för jobbet, det är försäkringsbolaget. | |
|
Bara så att jag förstår - du har nyligen köpt denna bil? Och då var allt frid och fröjd? Köpte du den av en handlare eller privat? Om av en handlare, var det då en BMW-återförsäljare? Samma återförsäljare som du nu pratar med? Var det en BMW Premium Selection? Om du köpte den av en BMW-återförsäljare så bör detta gå under den garanti du fick på bilen när du köpte den, och eftersom det ännu inte kan ha gått sex månader sedan du köpte bilen så ligger bevisbördan hos försäljaren att visa på att detta fel inte fanns när du köpte bilen. Redan här tycker jag att diskussionen borde sluta. Alla diskussioner om vems felet är och ansvarafrågor och fb hit och fb dit är något som säljaren får göra upp med fb resp lackverkstad om, du skall inte drabbas av detta. Detta är vad konsumentköplagen säger, och om de fortsätter trilskas så tala om för dem att ARN gärna kan få titta på detta ärende. Men det låter som om de försöker ducka för sitt ansvar. Jag utgår från att den tidigare lagningen och omlackningen gjordes via en BMW-verkstad, men det låter som att det är en annan BMW-verkstad som ansvarade för omlackningen i Augusti än den du nu pratar med? Naturligtvis skall BMW-verkstaden kunna kolla upp detta åt dig, men vet du vilken verkstad arbetet gjordes på? Då måste det gå att hitta både ansvarig BMW-verkstad och aktuell lackfirma. |
|
| Lus:Okej! Det låter oehört märkligt. Verkstan har åtagit sig jobbet och är då ansvariga för att jobbet utförts korrekt och ska lämna garanti på detta. Försäkringsbolaget kan ju knappast hjälpa att jobbet inte utförts korrekt! | |
| Det är fb som är beställare/köpare av tjänsten, inte BMW eller försäkringstagaren. | |
|
Lus:Bara så jag hänger med nu så jag inte missuppfattar dig. Du menar att BMW kan göra jobbet utan att överhuvdtaget inte ta nått ansvar för jobbet? Menar du det så är det helt fel. Du skriver nämligen så här: Gaspo: är det ett försäkringsärende så är BMW inte alls ansvariga för jobbet, det är försäkringsbolaget Eller menar du att det är försäkringsbolaget som ska ta kontakt med BMW. Och åberopa garanti på det utförda jobbet? Det förstår jag självfallet. O ber on ursäkt för min misstolkning. |
|
|
Ser att jag varit otydlig. Jag har köpt bilen av en oberoende handlare (inte bmw) för några veckor sedan. Tidigare lackering är gjord på bmw orginalförsäkrings uppdrag, så om bmw har varit inblandade eller inte vet jag inte. Kan inte svara för alla bmw verkstäder men många har inte egen lackverkstad och lämnar bort (och tar provision emellan). Bmw kunde i detta fall se vilka garantijobb som gjort (ingen aning om hur, men det stod IF på pappren). Men bmw tar inget ansvar och påstår att de inte vet vilken lackfirma som gjort jobbet (sant eller falskt). Och jag har ingen aning om bmw har varit involverade i arbetet. Ringde till FB och de lämnar INTE ut vilken verkstad som gjort jobbet, men säger att det är bedrövligt och att jag skall vända mig till den ägaren som lämnat in bilen. Så att denne skall åberopa garanti. Jag ringde firman som sålt bilen och de var tillmötesgående och skulle ta upp det med den som sålde bilen och att den kunden skulle ta kontakt med lackfirman och lösa det hela. Ska inte måla fan på väggen men vi får se hur tillmötesgående de är om lackfirman vägar ta ansvar eller tidigare ägare trilskas, får hoppas det löser sig på ett smidigt sätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.