|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Om det inte blir skillnad att skifta plats på spolen på felande cylindern, kan det vara lämpligt att göra ett kompressionsprov - om du har dålig kompression på felande cylindern får du dålig förbränning där. Har du någon bild på hur stiften såg ut, de som såg "normala ut" och det "sotiga"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om man ändå hade av insuget varför bytte man inte till nya insugspackningar innan man monterade ihop det? | |
|
delorian inget fel på insugspackningar Johan B kompressionsprov 10 bar på alla förutom 3an 8 tycker 8 är bra men jag tror mest på luftmassmätare har skafta ett ny ska prova den |
|
|
Hej! Din beskrivning av felet uppfattar inte jag har med styrsystemet att göra. Det skulle du märkt på annat sätt. T.ex. dålig tomgång, tvekande effekt etc. Felet tror jag är mekaniskt. Katalysator. Har du kompprovat själv? jag har inte läst igenom alla inlägg i tråden ifall detta nämnts tidigare. Det viktiga vid kompprov är att cylindrarna avviker så lite som möjligt. 10 är inte många kilo och absolut inte 8. Mer vanligt brukar vara någonstans mellan 12-15. Detta ska inte missuppfattas som fabrikantens kompressionsförhållande. Ett annat värde. MVH |
|
| Mja på komptrycket...8 kg kan vara helt OK! Hur högt/lågt komptryck man får beror på bland annat batteriets skick samt om man mäter vid kall eller varm motor. Det är OK om det skiljer uppåt 1-1.5 kg mellan bästa o sämsta cylinder. 8 bar på en cylinder kan mycket väl bero på otäta ventilsäten, men jag ställer mig tveksam till att detta skulle vara anledningen till de dåliga avgasvärdena... Jag hade själv tidigare en E30 med M20B23 där det visade sig att en avgasventil var något krokig (upptäcktes först vid renovering av toppen då jag kört av en vipparm). Vet ej vad komptrycket kan ha varit på den cylindern men klart lägre än övriga säkerligen. Bilen gick normalt, toppade ca 210 på mätaren så jag hade ingen anledning att misstänka nåt "ventil fel"...Avgasvärdena hade den inte heller problem med, men å andra sidan så är det låga krav på en -84:a :D | |
| va tror ni om det då felet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.