|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
har läst kamaxel givare kan fe samma symtom. Jag har inget felkoder jordkabel som är fästat på karossen till hydraulisk styrväxel va har den för funktion nått med motor göra eller |
|
| nu har jag bytt vevaxel givare har ej startat bilen än | |
| idag bytt cat packning mellan grenrör avgas lambdasond utan resultat fan blir snart galen | |
|
Gör en riktig fyrgasmätning så du ser exakt vilka avgasvärden du har vid olika varvtal. Har du bytt den trasiga katalysatorn? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har du kollat ventiltätningarna? Izzy |
|
|
Johan B katalysatorn är bytt det känns lite förändring ej mycket lite mer drag i bilen ska prova lite nya tester bilen är sämre när den är kallt startat ibland när jag läger i växel åker så fort jag lyfter foten från kopplingen den dör varvtal ligger på 1200 1400 vid start sen sjunker den till 1000 stabilt där medan motor går ojämn på tomgång ventil tickande har jag insug ok bytt stift bytt vevaxel givare bytt katalysatorn bytt slut dämpare bytt lambdasond bytt ventiltätningarna ok kolla efter lekars över allt o avgas ok ska ta ett titt över grenrör och packning där se om saken är inne in motor va skulle det vara |
|
| Izzy japp det kontrollerad | |
|
En fyrgasmätning skulle ge värdefull information! Ger mer ledtrådar än bilprovningens mätningar. Kallstartventilen kan ju kunna vara en möjlig felkälla... Vilket märke var det på lambdasonderna? Var det "universal" (som skarvas) eller var det sådana med färdiga kontakter? Drar bilen någon kylarvätska (internt läckage)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B cat är från en 325 95 med original lambdasonderna bilen drar ej vatten o olja |
|
|
Om sonderna är begagnade skulle jag nog mäta hur/om de fungerar korrekt. Lambdasonder slits med tiden och fungerar allt sämre vartefter slitaget ökar. Men återigen: Gör en fyrgasmätning så du ser exakt vilka hur avgaserna är. Utifrån mätvärdena kan man dra olika slutsatser beroende på hur de olika gasernas mätvärden förhåller sig till varandra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ny mätning där har ni bild på det Länk |
|
| ingen som vet varför | |
|
Bilen går fett! Jag skulle misstänka trasig LMM och kanske även trasig katalysator! Så en mätning av lambdasondernas funktion är också nödvändig. Här kan du läsa lite mer: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Är bilen "chippad"? Sportluftfiltret har troligen förstört LMM - så börja med att ta bort sportfiltret och sätt dit ett originialfilter med originalfilterluftbox! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B katalysator är byt dem jag satt på verkar fungerar för några dag sen hade jag 1300 hc angående LMM det fungerar eftersom när jag drar ut kabel då blir bilen sämre plus när lmm kabel är av dragen då fortfarande bilen bubblar | |
| bilen är inte chippad | |
|
Faktum kvarstår - bilen går fett! Har du kollat funktionen på lambdasonderna? Sannolikheten att LMM är trasig är stor då du har sportluftfilter och så kassa avgasvärden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
här är filmen hur bilen låter |
|
|
Hur många gånger måste man upprepa för dig att sportluftfilter inte är bra för dina avgasvärden? Och som Johan B har påpekat så visar ditt lambdavärde att den ger för fet bränsleblandning. |
|
| henke lexus idag satt jag ditt original burken med ett annan lmm o 6st tändspole samma sak inget bättre nu miss tänker jag dem eller spridare va säger ni? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.