AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.389

bmw e36 325 m50 hög hc ligger på 1000

Sida 2 av 5
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
det värdet är vid tomgång bara vid högre varv då klara den sig sen är så bilen går inte rent utan sen skakar tomgång ligger på 1000

om ni tittar på länken så gör min bil men inte så mycket lite mindre

br
399
braman
Dawwe 1300 vart det
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur och med vad gjordes felkodsavläsningen?

Gärna en bild på hur stiften ser ut - och då menar jag elektrodsidan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
br
399
braman
Johan B abslut men hur laddar man bilden här
1300 går de så högt ens? 999 är det högsta jag sett...Säker på att det inte är 130 (vilket skulle låta mycket rimligare med tanken på att övriga värden är OK)?
br
399
braman
Dawwe är säker på det 1300 då sa bes manen så när det är över 1000 det brukar vara katten eller kolv ringar men in drar ej olja inget rök
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får lägga upp bilderna på en extern bildhemsida och sedan länka till dem.

Med tanke på att du har skramlande katalysator, är det troligt att den är trasig...

Hur gjordes felkodsavläsningen och med vilket verktyg?

Mvh
Johan B

En frisk katt rensar kanske uppåt 500 så...O med så högt HC så borde även ditt CO vara för högt. Jag skulle börja med att ge bilen en oljeservice o byta lambdan (den har säkert sett sina bästa dagar). Därefter skulle jag mäta värdena igen, o kolla/filma värdena själv under mätningen. De som är kunniga kan med hjälp av att se samtliga värden under mätningen dra rimliga slutsatser om vad som kan kanske fela, vilket de baserar (?) på O2 (syrgas!) värdet.
Oavsett om din katalysator är trasig eller ej så är jag tveksam till att en ny katatlysator löser problemen. Jag besiktigade en Passat med tom katalysator för ca 10 år sedan. Samtliga värden var inom gränserna, utom CO som inte ville bli lägre än 0.5. Men ny Biltema katalysator blev alla värden noll, utom lambda då :D
br
399
braman
Johan B med autcom katalysator skramlande inte bara s¨när man slår dem med hand då hör man det
br
399
braman
Dawwe tänkte byta lambdan och olja dra ett nytt test
br
399
braman
o jag har mätt mina tändspolar några av 08ohm o 09ohm
Byt även luftfiltret om du inte vet när det bytts. Biltema filter funkar! Filma gärna värdena under hela mätningen. Jag är tämligen säker på att katalysatorn är inte ditt egentliga problem, även om den förmodligen har sprickor i monoliten.
br
399
braman
Dawwe jag har sportfilter
Du har precis slängt ditt sportfilter tycker jag mig kunna läsa :D. Sportfilter (insats som "oljas" eller sånt där runt) kan göra livet tuffare för LMM. Sätt tillbaka original.
br
399
braman
den satt när jag köpte bilen
Då är det dags att införskaffa original, o kanske även en annan/ny LMM?
br
399
braman
jo det ska blir så bilen vart sönder stylad kolfiber motorhuv racestolar ett stor vinge lite annat har återställd tillbaka till original

nu är det har skaffat catar ska byta dem på måndag se hur det går nu
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du byter katalysatorer utan att laga ev. grundfel (t ex. trasig LMM och/eller lambdasonder) kommer du att behöva byta katalysatorer igen ganska snart....

Så kolla noga upp skicket på LMM och Lambdasonder först!

Mvh
Johan B

br
399
braman
Johan B köpte cat med lambdasonder lmm verkar det fungerar för att när jag drar ut kontakten då motor förändrar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.