AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.385

bmw e36 325 m50 hög hc ligger på 1000

Sida 1 av 5
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
BMW e36 325 m50 hög hc ligger på 1000 va kan det vara la´allt annat värde är ok

bilen är lite orolig på tomgång
Catalysator dålig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Katalysator och/eller lambdasonder ligger väl närmast till hands att misstänka, men det kan vara annat också, som t ex. LMM.

Hur långt har bilen gått?
Hur ser stiften ut?
Har bilen sportluftfilter?
Har bilen modifierats i övrigt när det gäller motor/avgassystem etc.?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Då jag hade dåliga avgasvärden på min 325i E36 1994 så var det lambdasonderna som behövde bytas och sen var problemet ur världen. Jag märkte ingen nämnvärd skillnad på motorn före versus efter bytet - den gick likadant så vitt jag kunde märka.
Jag har ingen aning om du har samma eller annat problem.
Hade inga felkoder om jag minns rätt men min lokala BMW bytte lambda (2 st om jag minns rätt) och sedan var besiktningen och miljön nöjd igen.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
br
399
braman
bilen har gått 16500 sportluftfilte har den hade lite problem med tändspolar byt den blev lite bättre men fortfarande ojämnt tomgång luktar lite illa luftade bilen slog med handen på katalysator det skramlar lite det konstigaste är bilen går bra den stripar ej på varva går hc bra sjunker
br
399
braman
ingen som har nått förslag
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Har du några felkoder?? lyser motorlampan??

Rätta mig om jag har fel:

Sportluftfilter förstör lmm som ger fet blandning som förstör kat. (och lambdasonder)

Sätt in original luftfilter, byt ev tändstift, Gör ren lmm med avsett rengöringsmedel, tanka 30 - 40 % E85. Kör den varm (rktigt het) höga varv över en mil gärna två och slå inte av bilen. In och besikta och be till gud.

Hälsn Peter

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att katalysatorn skramlar är ett tecken på att monoliten troligen har lossnat i den = kass katalysator...

Sportluftfiltret kan mycket väl vara den utlösande faktorn till en rad komponentfel som Peter nämner!

Fastbränd olja på LMM brukar vara mycket svårt att få bort = byte av LMM.

Så i detta fallet skulle jag börja med felkodsavläsning - utan felkoder blir det bara en dyr gissningslek...

Mvh
Johan B

br
399
braman
50+medbmw tack för ditt svar har inget fel koder motorlampan lyser ej har testat lmm monterade av kabel blev sämre o mer ojämn lambdasonder har jag ej byt men värde på lambdasonder vart okej antal den fungerar

igår gick jag ut skulle titta lite närmare på insuget startade bilen efter bilen gick till arbetes tempo såg massa rök som kom under insuget

ett annan gel som jag upptäckte idag AC kontrollen alla lampor lyser menar ac lampan bakruta värme ett annat lampa som inget varm luft kommer

jordkabel från karossen till motor är ärgat ser sliten ut kan det ha med det göra om jag har dålig jordpunkt kan motor gå fett

jag är tacksam för alla svar
br
399
braman
Johan B om katalysator är kass borde inte bilen strypas vara slö få dålig värde på allt har problem ändas med hc på tomgång i varv hc klara sig

tacksam för ditt svar
br
399
braman
uppdatering dig monterade av insuget intet konstigheter heter ser gav mig på tändspole såg två av dem vart tejp på gummi hade ej sån hemma jag tejp dem med ej skillnad fortfarande ojämn på tomgång
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla microbrytaren vid gasspjället.
Finns 2 lägen. Antingen tomgång då
tomgångsmotor får spänning från
brytaren eller gaspådrag. Slår den inte
om till just tomgångsläge så hostar o hoppar
motorn som inte reglerar längre. Hade så
på en 530-E34 med lilla V8.

Mvh Jonas B
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Monoliten kan vara lös och då passerar gaserna förbi i stället för genom den...

Men gör en riktig felsökning!

Börja med att kolla på hur stiften ser ut - läs dem och dra slutsatser från detta.
Gör en felkodsavläsning och dra slutsatser från felkoder.

Prova att dra ur kontakten till LMM - går motorn inte märkbart sämre (eller t om bättre) då, är LMM kass.

Mvh
Johan B

br
399
braman
Brynet microbrytaren vid gasspjället vilken är det om du menar den svarta som sitter på pjället den har jag provat dra ut kontakten då bilen börja gå dålig dör
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka felkoder har du?

Hur ser stiften ut?

Mvh
Johan B

br
399
braman
Johan B jjag misstänker samma ska men om det är Monoliten varför har jag bra värde på allt annat förutom hc
Alla andra värden OK o HC på ca 1000? Hur kan det vara möjligt, borde inte CO vara för högt pga "gott om oförbrända kolväten"? Iaf, har du 1000 i HC så har du flera fel än bara en trött/defekt katalysator.
Katalysatorn tar hand om både HC och CO, så dessa borde gå hand-i-hand
br
399
braman
Johan B inget felkoder stiften ser mycket fin ut
br
399
braman
Dawwe det hc som är högt vid bes prov
O det ligger på 1000? 200-300 i HC med övriga värden OK må vara hänt iofs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.