AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.754

Koppling "hugger" E46, 320i -03, 10000mil

Sida 3 av 3
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Inte direkt, men om tomgångsreglerventilen kärvar antar jag att det kan bli så. Den har ingen positionsåterkoppling så datorn kan inte detektera om den kärvar (till skillnad från gasspjället som är mkt noga övervakat).
Vid låg last typ upp till 50km/h på femman är gasspjället stängt och bara tomgångsventilen används!
Så kärvar den på tillbakavägen kommer varvet fördröjas.
Pelsen
För och konstatera om det är denna som ställer till det, är det bara och byta ut den mot en ny och hoppas eller går den att felsöka på något sätt.

Ger den någon felkod?
ma
7.450
marin849
Ingen felkod på kärvning. Man tar loss insugsbälgarna o tar loss ventilen sp kan man känna på den o göra rent den. Har ingen aning om hur vanligt detta är dock, så varning för om detta inte är bästa tipset att kolla först.
Pelsen
Har haft loss ventilhuset men det är kapslat och finns inte en skruv, bult eller mutter som antyder på att de går att demontera eller frigöra något alls.

Är bara ett genomgångshål men någon form av skovel i loppet, ser som sagt inte alls ut som att det går och skruva isär.
ma
7.450
marin849
ICV (tomgångsventilen) är en avlång sak, som är separat från spjällhuset.
Länk
Pelsen
Japp, sitter strax under disa ventilen. Ansluten från den lilla tarmen i innersta insugningsslangen, pratar vi samma sak då?
ma
7.450
marin849
klicka på bilden på nr 8 så ser du hur den ser ut.
Inuti är det en metallgrej som kan vrida sig 0,5 varv
Pelsen
Lossat den nu...när man tittar genom hålen, ska den vara helt tillsluten då eller ska det vara en liten lucka så man ser lite ljus genom den.

Är väl någon mm som verkar vara öppen!
ma
7.450
marin849
Har för mig den är återfjädrande åt ena hållet. Vrid på den. Ska gå jämnt o fint.
Pelsen
Testat den och smörjt de som går.

Verkar öppna och stänga normalt.

Fortfarande sluter den inte helt tätt, vilket den kanske inte heller ska göra!?
Kan för min del tillägga att jag inte upplevt något hängande varvtal. Enbart kopplingshuggen vid start.
Pelsen
Tack för hjälpen alla, återkommer när vi gjort någon form av åtgärd. De första blir sannolikt ett kopplingsbyte, förhoppningsvis utan att behöva byta svänghjul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.