|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag upplever samma problem med min bil som då är nyare. Har tagit bort cdv:n och problemet försvann nästan helt under ett par veckor...för att sedan komma tillbaka. Nu är det precis som innan igen med hugg i dragläget. |
|
|
Varför tror ni att CDV har med detta att göra? Titta på konstruktionen. CDVn förhindrar ett för snabbt (rivstart) kopplingsingrepp. Inte normal körning. |
|
|
Säga vad man vill om CDV:n, men när jag tog bort den så upphörde huggandet och bilen gick helt normalt. Dock bara i typ några veckor, av någon outgrundlig anledning.. Vet att fler här på forumet upplevt CDV-operationen på samma sätt. |
|
Pelsen |
Verkar konstigt om det fungerar några veckor för att sedan återgå till samma problem som tidigare...borde väl rimligen vara antingen bättre eller sämre och bestående!? |
| CDV borttagning på in 320 -02:a var som natt och dag. Innan borttagning var den nästan okörbar i stadstrafik... | |
|
Kan också (eller snarare) bero på att man har luft i kretsen till kopplingen så att hydrauliken "fjädrar" istället för att följa kommandot från pedalen. När man tar bort CDV öppnar man denna krets och avluftar. Tror i så fall det har större betydelse än inverkan av själva CDV. CDV är en enkel strypning som gör att om man väldigt väldigt fort släpper upp kopplingspedalen begränsas uppsläppningshastigheten. Vid all normal körning gör den ingenting. Sen är det ju så att kopplingskretsen aldrig luftas/byts vätska på eftersom det INTE ingår i bromsvätskebytet att även lossa anslutningen till kopplingen och köra fram ny bromsvätska dit. |
|
| Bör väl tillägga att vid "sportig växling" har CDV (negativ) effekt. | |
Pelsen |
Hur är det med hydrauliken till kopplingen, är den separerad från behållaren för bromsvätska eller är dessa båda system sammankopplade!? |
| Det är samma behållare men det är en skiljevägg i behållaren. Om kopplingen läcker är tanken att man inte ska tappa bromsarna. | |
|
Det är enbart vid start/igångsättning som problemet med huggen uppstår, och nästan aldrig om man låter bilen dra igång på tomgång utan att ge gas aktivt. Det är som ett intervall mellan tomgång och en bit upp i varvtal där huggen kommer. Antingen tomgång eller högvarv för att slippa det alltså, och ingen jävel vet varför det förekommer på så många bilar : ) |
|
|
Förutom oljeläck: Glappt svänghjul som också har sliten yta? Det försvinner om man byter delar. Jag har ett gammalt glappt svänghjul i garaget sen förra bytet. När svänghjulet (eller växellåda diff och bakvagn) är glappa blir drivlinan "slapp". Lyft bilen o se hur mkt du kan röra hjulet fram o tillbaka med fyrans växel. Det som händer är att lamellerna börjar dra, drivlinan spänns upp, lamellerna låser, drivlinan spänns upp så mycket att lamellerna rycks loss igen (koppling ännu i draglägr), drivlinan slappnar då av och lamellerna slutar slira, drivlinan spänns upo l så håller det på till bilen kört ifatt motorns varvtal eller föraren gör något. Med styvare drivlina sker detta inte i normal start och med taskig yta på svänghjulet, halvbra lameller eller fjädrar så blir friktionen ojämn vilket gör att den kan passa på att "sluta slira" för att sedan "ryckas loss" osv. Så flera faktorer samverkar. Men allt veror på att en eller flera komponenter är för slitna eller trasiga. Inte på CDV. ;) |
|
| När man är i detta skakande läge hör man tjatter/skrammel utanför bilen eftersom drivlinan står o slår mellan glapp o spänd. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det där kladdiga och glassiga dubbelmassesvänghjulet har orsakat många problem på alla typer av bilmärken under lång tid numera. Fint när det fungerar, mindre fint när det inte fungerar riktigt som det är tänkt (kan orsaka problem både som relativt nytt och relativt slitet). |
|
Det tycks som att den troligaste förklaringen är dubbelmassesvänghjulet. Men hur kommer det sig då att problemet inte är lika stort varje dag? Vissa dagar hugger bilen som en kobra och andra knappt alls. Det kan vara från dag ett till två med samma väderförhållanden. |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@320-Mike : Det har jag också kliat mig i huvudet länge över, och kan tyvärr inte komma fram ens med en teori. Jag har liknande problem med min E87, fast inte lika markant som i den här tråden och ibland är det där men oftast inte. |
Pelsen |
Vore verkligen intressant om någon kan förklara hur det kan variera som både 320-mike och bmw-slangen beskriver. Vissa dagar är det inte alls så påtagligt som andra...obegripligt! |
|
Ja obegripligt är ordet.. Nästan alltid kan jag undvika hugg genom att låta bilen dra igång själv på bara tomgång utan att ge aktiv gas, men i morse högg det lite lätt även när jag lät bilen gå iväg på tomgång. Väldigt lite, men ändå kännbart. 9 gånger av 10 känns inga hugg på tomgång, och sådär 8 av 10 gånger hugger kopplingen (eller vad fan det nu är?) när jag drar iväg normalt. Tycks inte vara väderberoende, och inte relaterat till om bilen körts innan eller inte. PLUS det märkliga i att CDV-operationen avhjälpte problemet..temporärt enbart. Hallå! BMW! Har ni någon förklaring på detta fenomen? |
|
Pelsen |
Ytterligare en sak är helt osannolik. Emellanåt med dessa huggproblem hänger sig gasen/tomgången vid 1200-1500 varv. Är precis som att man håller kvar gasen vid 1500 varv även om foten sedan någon sekund eller två redan är borta från gaspedalen. Precis som 320-mike skriver, när man startar bilen helt utan gas och bara släpper kopplingen kommer aldrig huggen...!?!? Finns det någon Bmw expert som kan reda ut begreppen!!?? |
| En frisk M54 skall aldrig hänga sig på gasen förutom i en situation: Nyss kallstartad (hög tomgång och tillsatsluftfläkten fortfarande på, dvs max 90sek efter start) och man med växel i är uppe i kanske 1300-1500 varv men minskar gasen och frikopplar i ett visst exakt ögonblick. Då kan den dröja sig kvar på 1100-1300rpm i några sek och sen direkt släppa ner. Det är funktionen för att "fånga" motorn när man släppt gasen och frikopplat från högre varv som tillsammans med att motorn nyss är kallstartad gör att "fångningen" blir så kraftig att varvet inte går ner. Men annars inte som sagt. | |
Pelsen |
marin849, har du möjligen någon teori vad som kan orsaka att varvtalet blir "hängande" vid ex växling. Detta förekommer oavsett kall eller varm motor! Behöver och är tacksam för experthjälp här... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.