AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.126

Välja bort Runflat och hur gör jag då istället för reservdäck?

Sida 2 av 2
Tack än en gång för synpunkterna!

Lät ju inget vidare att man måste betala för bärgningen om man inte har runflat... Men å andra sidan har jag fått punktering en gång under mina 15år som bilägare och då på en parkeringsplats.

Men en fråga:
Jag har tänkt att köpa ett par Nokian däck och då inte på BMW. När jag läser om däcken stämmer ju såklart dimensionen perfekt (195 55R/16), men infon efteråt stämmer inte. På däcken jag kikar på står det 91T XL och på däcken jag har på nu (ej dubb) står det 87H. Detta har tydligen med tyngd och hastighet att göra.

Nu var jag ute och kollade i instruktionsboken vad som gäller, men det står ingenting om detta. Bara att jag ska köpa BMW godkända däck på BMW typ och att de vet.

Fungerar däcken jag har kollat och behöver jag bry mig om att det inte står samma?
Det där med BMW-godkända däck låter i mina öron bullshit. Har jag rätt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, de däcken funkar. Den högre siffran betyder att de klarar högre vikt än dina andra däck. Det är helt ok att gå och det hållet (men inte tvärtom).

BMW godkända däck behövs inte.

-------
//Lövet
Toppen!
Tack för svaret! 😊
Sp
151
Spectre
330e 2020
Angående BMW mobile Care så står det inget om att man måste ha runflat däck i info broschyren som tillhör bilen.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Angående BMW mobile Care så står det inget om att man måste ha runflat däck i info broschyren som tillhör bilen.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Det är ju inte extremt tydligt på hemsidan, vad exakt ingår om man inte har RFT?

Assistans vid punktering.

Om du får en punktering hjälper vi dig att laga däcket på plats om det är möjligt. Om din bil är utrustad med däck av RFT-typ ordnar vi ytterligare Mobile Care-service om inte ersättningsdäck kan tas fram inom fyra timmar. Kostnader för utbytesdäck ingår ej. Undantag: vid en punktering hjälper vi till i den omfattning som anges.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.