AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.128

Välja bort Runflat och hur gör jag då istället för reservdäck?

Sida 1 av 2
Hej!
Nu är det dags att byta ut mina vinterdäck! Jag är sugen på ett par Nokian R2 eller R8 (har inte riktigt landat i frågan om dubb än).

Men det som jag funderar på är om jag ska välja bort Runflat. De kostar omkring 2000kr mer och jag är tveksam till om det är värt det. Eller vad tycker ni?

Om jag väljer bort det måste jag tydligen köpa en pump, istället för reservdäck. Hos BMW har jag för mig de kostade omkring 1200kr, men räcker det med en från biltema sålänge, tills jag fått mer stadga i kassan? Fungerar en sån här sålänge och är det samma sak som BMWs? Länk

Tacksam för svar och synpunkter! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De flesta nya bilar saknar reservhjul och har punkteringsvätska och en 12V kompressor istället, där man får kolla utgående datum på vätskan istället för att kolla luften i reservhjulet vid service.
Man kan ju även ha lagningskit med sig finns även det på Biltema

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skaffa ett assistansabonnemang hos Falck eller dylikt. Kostar 300-400kr om året och då är det gratis bärgning om du får punktering. Men det kommer du med största sannolikhet inte få...

-------
//Lövet
Tack för svaren!

Nej, precis - jag hoppas ju på det! ;-)
Men går jag igenom besiktningen utan runflat och en sån där enkel Biltema Däckfix?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Besiktningen kommer inte ha några synpunkter på någonting som har med RFT eller reservdäck att göra. Det är ingen kontrollpunkt. En av få saker på det området som faktiskt kollas är varningstriangeln.

-------
//Lövet
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja varningstriangeln verkar ju vara det absolut viktigaste. Det är ju det första det säger (en del kan säga hej).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Håller med om assistansen. Billig trygghet!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även utan assistans är självrisken normalt bara 1500kr för en bärgning vid halvförsäkring. Inte ens det motiverar RFT däck med andra ord för man lär inte råka ut för mer än 1 punktering per däcksuppsättning direkt.

-------
//Lövet
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
En sån här skall du ha (som Hasso nämner). Blir permanenta lagningar som du gör på 5 minuter och har däcket kvar på bilen. Köp även en billig avbitare och kompressor.

Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re:50+..

Eller hur?? Tror knappast du står där vid vägkanten en mörk kall vinterkväll!
Nej, bättre då med assistans.
Titta på OKQ8 Backupförsäkring, man får med en hel del annat där också t ex mycket billig självrisk vid rutbyte mm.

Mvh
Förr skulle man ha fläktrem med sig om nu ingen kvinna förbarmade sig och tog av en nylonstrumpa. Allt enl. min "gamle" kusin.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jo, men. Grejorna jag länkade till kostar totalt 250 - 300 kr. Jag har tre bilar med en uppsättning i varje + en assistens som jag betalar 35 spänn i månaden och gäller för alla bilar som jag kör. Jag har även sprej . Jag har allt och jag har fått punka alldeles för många gånger.
Och det bästa av allt är det jag länkade till. Har du problem med att det är mörkt ta med en ficklampa.
Och till sist, på 5 minuter kommer ingen assistans.

Hälsningar / Peter

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: 50+

Vem som helst kan ju förstå att man inte lagar ett däck på 5 min vid vägkanten! Först ska du dessutom hitta hålet!

Men alla väljer ju själv!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Kanske kan vara något!?

Kolla dock så att tätningsmedlet medföljer - går att köpa hos BMW men jag vet inte vad det kostar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Passo222.

Hålet är där det sitter en skruv eller pyser luft. Är däcket platt är det nog bara assistans som gäller.

Hälsningar Peter
Tack för alla svar och synpunkter!

Minns jag inte fel har jag en assistans-försäkring. Men då kan jag varva ner om både runflat och kompressor helt enkelt! Låter bra och då blir det ett par vanliga däck! :-)
Sp
151
Spectre
330e 2020
Så länge bilen är under fem år går det väl bra med Bmw mobile Care?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte utan RFT. Det är ett villkor i den assistansen. Men som sagt, finns gott om andra lösningar.

-------
//Lövet
Sp
151
Spectre
330e 2020
Så om man har normala däck, vad säger de om man ringer mobile Care?
I hur många biltester har det inte anmärkts på dessa RFT.
Mycket märkligt att BMW Sweden hårdnackat vägrar inse ett stort försäljningstapp.
En ren fröjd att byta ut halvslitna RFT mot nya Michelin "normala".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spectre: Som jag förstår det kommer de hämta dig ändå men du får betala för bärgningen

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.