AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.274

Imponerad av xDrive!

Sida 1 av 2
Var ute och körde med X3:an i det Stockholmska "snökaoset" idag och jag är grymt imponerad av xDrive måste jag säga. Körning i djupsnö renderade knappt något hjulspinn!
När jag skulle hämta min dotter i skolan, var jag tvungen att parkera i en snödriva och var lite orolig att jag inte skulle komma därifrån sen. Hade snö upp till underredet, men det var bara att smyga iväg. Vända i en oplogad korsning gick också hur lätt som helst. Enda gången jag fick lite problem var när jag skulle köra in i garaget på jobbet och tog det lite för försiktigt över en trottoarkant. Men det vara bara att backa lite och ta ny sats.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Åker också x-drive numera med Hakka och det gick hur fint som helst. Men problemet är ju inte ens egen framkomlighet utan hantverkarbilen på tvären med sommardäck* :-(

* eller hipsterpappan i sin 9-5 med 3mm kvar på sina dubbfria vinterdäck. "Öh, det är ju vinterdäck, det ska väl funka?". Jävla idiot.

Två exempel från dagens biltur

-------
//Lövet
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har alltid varit skeptisk till X-drive men idag kom det för första gången till lite nytta. Likväl blev det svårt att ta sig till jobbet, hann bara köra 150 m från uppfarten ut på den oplogade lokalgatan innan framfarten blev hindrad av just "hantverkarbil på tvären med sommardäck"

/J.I
Slapp bli blockerad, men det stod bilar längs vägkanten lite här och var. Får väl se om de lyckas ploga till i morgon nu när det verkar ha slutat snöa.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Längtar till vi i Gbg får rikligt med snö så man får testa sina nya Good Year ultra grip ice 2.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Och sen kan du med Tractionknappen välja om du vill att bilen ska kunna slira och tugga sig genom drivan eller ej. Med Traction på stryps inte gasen alls lika mycket då det slirar samtidigt blir antisladdsystemet lojjare och låter bilen jazza ut med bakändan.

Med måttliga rattutslag är kopplingen i xDrive helt låst mellan 0 till 20 km/h. Däröver styrs inkopplingen utifrån en massa parametrar för att över 180 km/h vara helt urkopplad. T. ex. så styr antisladdsystemet hur mycket kopplingen skall vara åtdragen. Tendens till överstyrning drar åt kopplingen och vid understyrning lättas kopplingen.

Så det är en ren fröjd att köra xDrive då det är slirigt.

I rather go ponding
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Kollegorna med sin Audi & Saab, fastande på samma ställe där jag bara gled igenom hur enkelt som helst.

Kommer aldrig välja en bil utan Xdrive
Ja det var en härlig känsla med xdrive på min 520d som plockades ut förra veckan.
Inte tillstymmelse till att fastna i snöovädret i Stockholm idag. :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
fiske & bilar:Vad för modeller på Saab och Audi 4wd?
Kommer nog välja xdrive på nästa skippade det den här gången. En födel för min del med RWD är att jag dels tar det lugnare och dessutom lär mig hantera bilen bättre. Lite vassare skills bakom ratten helt enkelt.
Däremot kör ju frun bilen också och hon har väl inte samma intresse så xdrive på nästa.
Lycka till stockholmare, ta det lugnt i snön
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kan bara instämma ang. X-Drive. Bästa "tillvalet" så här års :-) snödrivor och oplogade vägbanor bara plöjdes fram. Bromsförmågan med nya Hakka dubb skadade inte hellre igår.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
@gaspo

9-3 & A5 (ej quattro) så dom hade av förklarliga skäl något jobbigare med fwd.

Fyrhjulsdrift är ett måste i det här landet, och Xdrive känns väldigt kompetent.

Håller med om att 4WD (kör A6 quattro nu) är bra men väldigt ofta blir ändå nyttan ganska liten, främst pga andra bilister som kör med billiga kinadäck eller lastbilar med sommardäck. Sitter du väl fast i en kö med bilar hjälper knappast fyrhjulsdriften dig särskilt mycket. Sen finns det många som också gasar på lite extra med 4WD, problemet är att 4WD inte hjälper dig ett dugg att få stopp på bilen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller med dig Kristoffer. Tyvärr åkte jag till Stockholm för ett möte igår. Färden från Uppsala till Frescati tog nästan fem timmar. Jag har vinterdäck på min RWD bil och tyckte faktiskt inte det var särskilt besvärligt väglag, men eftersom en massa andra bilar (inte minst lastbilar och bussar) kört fast så blockerade de min väg och därför tog det så orimligt lång tid.
Tyvärr finns det nog en del som tänker att de ska klara den typen av väder som drabbade Stockholm igår med sin 4WD bil, trots att de ännu inte skiftat till vinterdäck. Dessvärre bromsar en 4WD bil (liksom en 2WD) med sommardäck väldigt dåligt på snö och is och kan därmed ställa till med en olycka.
Enda gången jag tänkte på att det hade varit bra med 4WD var när jag skulle parkera, eftersom det låg djup snö på alla lediga P-platser. Med lite körskicklighet gick det ändå att backa in på en plats, men när jag skulle öppna dörren så tog snön emot.
Jag har dock inga problem att förstå att man kan uppskatta 4WD en sådan dag.
Har nästan lite ångest idag. Ska hämta en 330e och byta in vår andrabil en Volvo V60 D5 AWD. Den har tjänat oss mycket bra och speciellt i går. Har iof en X3 också men i alla fall.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
xDrive är helt suveränt!

Jag övade lite aktiv körning med min nya bil och måste säga att den är väl balanserad och relativt "lekvänlig" trots diesel och hög vikt.
Den är betydligt piggare och trevligare än min förra E61.

Intressant dock, och skrämmande första gången!!!, att den drar åt bältet med en knyck när man får till en lite häftigare retur efter en fin sladd.
Likaså vid plötsligt/hårt tryck på bromspedalen, då även bromsljusen tokblinkar.
Men bra säkerhetsfunktioner trots allt.

Lite läskigt är det dock att man med bra däck och xDrive får upp så mycket högre hastighet vid kul och inspirerad körning i jämförelse med en rwd.
Man bör ha en viss respekt för vikt och hastighet, inte börja taffla med ratten när det går fort!

PS: Bäst att leka av sig lite nu innan man blir för gammal, fyller ju snart 56
;-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Trevlig läsning om era upplevelser. Sjukt avis :-(
Själv får man köra sin kärra tills det e dags för skroten.

Blinkande bromsljus e en mycket bra säkerhetsfunktion. Vet inte när det kom men sitter på E serien också.
"Med måttliga rattutslag är kopplingen i xDrive helt låst mellan 0 till 20 km/h. "

Känns som att den är låst även med ganska stora rattutslag. Vände i en igensnöad korsning igår och fick inte ett enda hjulspinn eller tendens till svansviftning. Nog lätt att bli övermodig dock.

"Enda gången jag tänkte på att det hade varit bra med 4WD var när jag skulle parkera, eftersom det låg djup snö på alla lediga P-platser"

Parkerade också i en snöhög och var lite orolig först, men det gick hur bra som helst. Inget antispinnblinkande över huvud taget.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Just i de fall när snön är djup har X3 fördelen av högre markfrigång. Enda gången jag fastnat med en BMW har varit när bilen blivit liggande på snön och hjulen inte "nått ner" till fast mark.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Att trafikverket ens ska behöva gå ut med en uppmaning att om folk har sommardäck på så ska de låta bilen stå... Det är ju fullständigt obegripligt hur man ens kan komma på tanken att ge sig ut i gårdagens väder med sommardäck. Sen gråter folk ut i tidningar och sociala medier om stt det tar timmar att ta sig hem... Det är väl inte så förvånande när det kommer 40-50 cm snö att det blir problem i trafiken? Ibland undrar man om folk har slutat tänka själva (stod inget på nätet att man inte skulle ge sig ut, buhu, buhu) och allt ansvar är någon annans...

Många människor behöver ju endast en dator, internet och tel för att sköta jobbet så fattar inte varför inte fler jobbar hemma dagar som dessa? Bättre för alla då de som måste ge sig ut och till jobb får bättre framkomlighet. Jag stannade hemma och njöt av det fantastiska vinterlandskapet utanför...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
För att knyta an till tråden, saknar mina tidigare xDrive-bilar just nu, grym skillnad mot FWD :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.