AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.356

Ny 5-serie, ok spec?

Sida 1 av 3
Hej,
Har haft en 3-serie innan men aldrig en 5-serie. Tänkte ta del av erbjudandet som är just nu på 520D - F11. Jag har tänkt följande spec:
520D
Automat
Comfort
Sport paket
Läder dakota cinnamon
Ambient light
M-sport ratt

Är det något som jag inte fyllt i som är ett måste? Tänk på att jag är tjänstebilsförare så alla kryss kan inte fyllas i.

Funderar på HIFI, är det värt pengarna? Jag är ingen ljudnörd men gillar att köra högt i bilen då det är enda stället man får lyssna på i dagsläget.

Tacksam för alla svar, tips.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Jag hade absolut kryssat i svankstöd adaptiva xenon, backkamera och hifi i nämnd ordning
Kryssat ut ambient light och Mratt
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra spec, själv hade jag varit nöjd med den, men jag hade föredragit hifi före ambient light.
Hifi rekommenderas varmt! Men framförallt hade jag valt X-drive före M-ratt och ambient light.
Då jag bor i skåne så har jag inte valt till X-drive. Tycker dessutom att bilen blir lite mer dynamisk med "bara" bakhjulsdrift. Kanske bara en vanesak. Vad det gäller HIFI så tror jag att jag kör på det. Skall provlyssna på torsdag därefter bestämmer jag mig. M-ratt kostar bara 500kr så den är given. Dock kanske ambient light är ett "onödigt" tillval. Dock gillar jag när det lyser i kupén. Svårt med alla val :-)
e3
336
e39520it
520dT -14
Är det inte att be om trubbel om man väljer M-ratt, speciellt där du bor? Det stjäls typ flera var dag i Norden, och då oftast i sydliga delen.
Sant, men jag gillar verkligen ratten. Bor i hus i ett "bra" bostadsområde så jag tar nog risken. Man får ju inte säga så men om något händer så är det ju en tjänstebil...
e3
336
e39520it
520dT -14
Då har du iaf koll:)
Ambient light hadde jag nog inte valt bort som några andra tipsar om. Mysigt, speciellt om du väljer cinnamon.
HiFi tipsar jag om. Ångrar själv att jag valde standard: burk-ljud.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
HIFI är ett självklart val, hade standard i min gamla och ångrade detta, i nya blev det H/K. Bra ljud är icke att förakta, speciellt när man är småbarnsförälder och enda stället man numera kan spela högt är när man kör bil (själv).

Ambient tycker jag höjer myskänslan inne i bilen, kanske helt onödig men det är kul med lite extra detaljer, kanske du kan pruta in det i offerten..

Svankstöd hade jag inte i vår gamla femma med sportstolar och tycker det inte var några problem. Valde därför inte det till vår nya bil. Men detta är givetvis individuellt baserat på din kroppsform och kräver lite test med långtur.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Självklart ska du ha Ambient Light, utöver diverse trevliga lampor får du ju även snyggare dörrhandtag som enligt mig gör mycket för bilens helhetsuttryck.
Tack för alla tips. Körde en längre sträcka i helgen, 3h och kände inte alls av något i ryggen så svankstödet kommer jag inte lägga till.

Ambient light får ligga kvar, visst inte den nödvändigaste utrustningen men helt klart höjd mysfaktor. Gillar när det lyser lite både här och där.

@danielb jag är i precis samma situation, småbarnsförälder så ett bra ljud i bilen är ett måste. Jag har inte hört på standardljudet ännu men baserat på era upplevelser väljer jag till HIFI, blev grymt sugen på att gå upp tikk H/K nu. Skall köra en sista prutrunda och se om de kan slänga in något.

Såhär får det bli:

520DT
Automat
Comfort
Sport paket
Läder dakota cinnamon
Ambient light
M-sport ratt
HIFI alt H/K

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Om du funderar på ambient och H/K så är steget till lounge paketet där dessa ingår inte "superlångt". Då får du dessutom Comfort Access och panorama, två tillbehör som jag personligen uppskattar otroligt mycket. Men allt handlar givetvis om vilken budget du har.
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Elinställbar stol med minne är ju guld värt om man är 2 olika förare som inte är skapta i samma form:)

//RX 450h -12
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Herrejösses e det fortfarande inte standard med svankstöd? Trodde iaf det det var självklart på en 5serie. Inget ljus vid make up speglarna? Undra vad det e med BMW o svankstöd. Standard i så många andra bilmärken. Ja,ja kan man ta betalt för nått så gör tillverkarna det :-)

Fatty:Blir ju en kanon bil med dessa paket! "Avundsjuk" :-)
@danielb Bekymmret är att jag redan nått taket i budgeten, allt jag lägger till utöver detta blir ett bruttolöneavdrag vilket inte känns så spännande då det är en tjänstebil. Men visst Lounge paketet hade varit grym, luftigare kupe med glastak men tyvärr håller nog inte börsen...

Så sant benke, har det idag och det är grymt då jag och min fru inte är riktigt lika skapta. Vet inte hur många gånger jag slagit huvudet i taket, tryckt in mig i bilen eller fått stå utanför att justera stolen med regn på ryggen. Tyvärr så är det nog så även här. Börsen håller inte...
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Alltid det där med budget som ställer till det. Bättre med privatköp, bara kryssa och se glad ut ;-)
Kör du på HIFI och ambient light, kommer bli en kanonbil!

Viktigt! Glöm inte aluminium takrails och utökat instrumentkluster totalt 2500:- för båda.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
H/K kommer för mig långt före alu rails och utökat instrument.
Från standard ljud till HiFi är ett hyfsat steg men för upplevelsen tycker jag att det är ytterligare minst dubbelt så stort steg från HiFi till H/K.

Jag är absolut ingen ljudnörd och lyssnar kanske 75% på radio, jag vet och skäms! Men H/K ingick i mitt paket (Innovation Edition?) och det ångrar jag absolut inte. Numera tycker jag det är underbart att kräma på rejält när det kommer en favoritlåt (jag kör 90% ensam) vilket jag aldrig har gjort tidigare.
T o m ungdomarna är imponerade av ljudet när de hittar Equlaizern och justerar upp basen...

Är så nöjd med ljudet att vi kostade på H/K även när vi nyligen beställde andrabilen, 118d xDrive.

Ambitient light tycker jag klart ökar trivselfaktorn.
Panorama tycker jag är klart övervärderat. Jag tror faktiskt att jag hade varit beredd betala samma pris för min bil om jag hade fått slippa glastaken (ökat vindbrus, kall-ras, kondensfukt, lägre takhöjd, ökad vikt, tekniska problem, etc...).
Läderklädsel tycker jag också är överreklamerat. Halt att sitta på, kallt på vintern och varmt på sommaren. Om det gått att få komfortstolarna med textilklädsel så hade jag gärna valt det, till samma pris.

Komfortstolar är nog f ö det option som jag personligen är allra mest nöjd med på min bil, men helt klart ett problem när man ska hålla sig inom budget...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
danielb; håller inte med dig att det är lättare kryssa och se glad ut när man själv ska betala varje detalj med skattade pengar. Rent ekonomiskt tycker nog jag det är betydligt mindre betungande att köra tjänstebil och låta arbetsgivaren eller det egna företaget betala för mina kryss...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf350:Så sant! Om man nu har förmånen att kunna kryssa i hejvilt ;-)

Kan inte släppa att BMW snålar på sådana självklara saker som svankstöd. Fan en helt ren V40 har svankstöd,belysning för makeupspeglar,baksätesvärmare. Iofs en Volvo :-)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
;-) = Ironi, skoj, roligt, inte riktigt sant.

Självklart är det en fördel med tjänstebil, men eftersom jag inte har möjlighet till det så måste jag ändå se fördelarna som det innebär att behöva använda sina egna stackars skattade stålar!
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Har du funderat över dragkrok?
Verkar vara något som de flesta lägger på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.