|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tackar! Intressant det där med BST. Av det jag läst och hört (YouTube) så verkar de flesta mest tycka att BST är jobbigt och besvärligt och skönt att vara utan. Lite så var det för mig när jag körde på en kant och airbagen löste ut utan att det var någon fara alls för mig eller bilens vitala delar och jag inte visste vad BST var för något. Och så höll jag på att få ringa bärgare eller något när bilen inte startade och jag stod på en trafikerad väg inne i stan. Youtube blev räddaren även i den nöden :) Men sen kan jag definitivt förstå det du skriver om att det kan vara bra att strömmen kopplar ur vid en mer allvarlig krasch. Alternativen vad jag förstår är att köpa en cable splice från BMW och bli ruinerad eller att hitta en BST från en okrockad bil på en självplock. Har du något annat alternativ att tipsa om? |
|
|
Sitter man där lite fastklämd så är det skönt om det inte gnistrar när det börjar lukta bensin... Jag tror tyvärr de plockar bort den laddningen på skroten. Men kolla med någon skrot annars blir det väl BMW. Kan ju finnas på eBay eller liknande också. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Om ni med BST menar den där säkringen som skjuter iväg vid en smäll som ser till att startmotorn inte får ström så verkar det vara en del som tillverkarna gärna säljer i ett svindyrt paket men som finns på Ebay som lös del. Om ni har kollat Matt Armstrong på tuben så vet ni att han har ofta detta problemet med de bilar han köper och det första han gör är att skaffa en ny sån säkring på nätet så han kan teststarta motorn. Om du kan få loss den som är paj för dig så lär det stå ett artikelnummer på den, sök på nätet så ska du se att det finns en uppsjö. Flera biltillverkare verkar ha samma. Niklas Fransosen |
|
| Tack för din input Fransosen. Det finns att köpa på ebay även till min bil och nu börjar det luta åt att göra det i stället för det jag var inne på innan med att ersätta den riktiga sensorn med ett motstånd. Annars kan man ju ha tur och hitta en okrockad bil på skroten. Nu står bilen nedplockad sen några månader så det är ingen brådska att få den körsäker nu ändå. :) | |
|
Hej alla! Har ju som sagt programmerat bort och klippt bort airbagsen. Allt frid och fröjd på så vis... Parkerade bilen 2018 pga. inköp av kombi (fick första ungen då), och bilen har stått i ladugården sen dess. Alla fjädrar är av, alla bromsar osv, är fastrostad mm. Men har planer på att fixa nya delar, så jag får ut den på vägarna igen :) Men hur som helst så gick jag in på car.info för att se om jag kunde hitta lite info om oljemängd etc, och ser då följande: 2019-12-12: Modellen inlagd i EUis riskdatabas. Länk 2017-02-24: Modellen inlagd i EUis riskdatabas Länk ? Har något minne av att jag fick hem något brev tidigare men struntade fullkomligt i det. Någon som vet vad exakt detta innebär? Något nytt brev som kommer efter att jag ställer på bilen? Är det ett krav eller rekommendation att åtgärda detta? Gratis eller ej? Vad innebär det i mitt fall, nu när jag klippt airbagsen på förarsidan/dörren? Kan jag spela dum och låtsas som ingenting? |
|
|
TheBeerHunter Kommer bli kul att åka E46 igen! Jag har fått ett liknande brev och bokade in tid på BMW-verkstad för en kontroll. Den blev dock aldrig av då jag fick förhinder. Det ska inte kosta något eftersom det är en recall från BMW pga produktionsfel. I samband med att du bokar tid kan du ju nämna att du varit och grejat lite med srs-systemet men vet inte om det påverkar det dom eventuellt gör. Om du inte ställer krav på att fixa nya delar till bilen har jag en hel del bra begagnade grejer som jag kan sälja. Håller på att renovera min bil så byter ut saker som inte är uttjänta men som inte ser så kul ut. Däribland bakre fjädrar och alla komponenter till handbromsen mm. Skriv till mig privat om du är intresserad av något. |
|
|
Joffaklinten Okej, låter bra! Men misstänker att det blir protester över att jag varit och grejat. Ähh bara att chansa! Tack för erbjudandet! Jag har lagt lite grejer i varukorgen på AutoDoc på ca 16K. Har inte så mycket krav mer än att jag vill byta allt slitet till nytt och fräscht, så det har mestadels blivit Ridex (budget) som fabrikat. Däremot ska jag i framtiden byta ut alla dörrar samt bagageluckan pga rost i hörnen. |
|
|
Ja chansa du! Inget att förlora på det. För 16 k får bilen en rejäl uppfräschning. Jag har faktiskt precis varit och köpt bakdörrar och bagagelucka till min bil. Köpte från en tyskimporterad bil som var i riktigt fint skick. Tyvärr hittade jag en buckla på en av dom när jag kom hem men lever hellre med det än massa rost. Kvar att göra är trösklar, skärmar mm. |
|
|
Ja, precis! Ja det känns ju som bilen kommer bli OK. Skönt för själen av vetskapen om att fjädring, vätskor, filter, multirem etc. blir utbytt. Som jag fattar så verkar just E46 vara en av BMWs driftsäkraste bilar dom gjort. Min 320i har dessutom 6cyl (M54). Känns som det finns fler/mer vanligt av 4cyl? Bilen har gått 19K mil så hoppas den håller ett tag till. Nåt man bör känna till i övrigt, i det miltalet? När bör kamkedjan ses över? Bilen har bara gått och gått utan något problem utöver vanliga slitagedelar. Min plan var ju från början att bara ha kvar den i 20-30år för att se om det kommer bli eftertraktad i framtiden (likt Volvo 240/740/940/Amazon som man tidigare grävde ner när dom var utjänad). Men för att bevara den så bör man ju också motionera den och underhålla. Okej, ja kanske det man ska kolla efter! Jag satt och kollade lite på Laga.se mrn vardera dörr kostar ju ca 3000kr styck :/ |
|
|
Nu är jag ingen expert men i e46 sitter det rak-6a i alla modeller förutom 318 och 316. Just M54 ska vara en av BMWs mest pålitliga motorer, så länge underhållet sköts. M54 sitter också i flera E39 5 serie och kanske i fler bilar jag inte känner till. Med tanke på hur populär e46 var och att den själv stod för en stor andel av alla bilar BMW sålde under den tiden tror jag inte den kommer bli någon raritet inom överskådlig framtid. Dock äts många upp av rosten så vem vet egentligen. Vad gäller just E46 chassit så kan jag rekommendera att du iallafall gör en visuell inspektion av infästningen till bakvagnsramen. Andra kanske säger att jag överdriver det problemet eller blåser det ur proportion, men om du kollar i min tråd som heter ”Mitt e46 renoveringsprojekt” har jag lagt in en film på hur min spruckit i chassit. Har sett exakt samma sak hända på en 318 touring automat(!). Alla e46or drabbas av det mer eller mindre förr eller senare tyvärr. Så eftersom du nu tänkt satsa en del pengar så rekommenderar jag att göra en kontroll. Motormässigt har jag inte jättekoll på vad som gäller vid 20k mil förutom att behållaren till kylarvätskan bör bytas och gärna tillhörande slangar. Vanligt att kärlet spricker, vattnet rinner ut och motorn överhettas. Hände min vid 30k mil men hann som tur va stanna innan tempen gick på rött. Min motor är förvisso M52 men lär va samma kärl i M54. Sen är det ju vanligt med oljeläckage pga dålig ventilkåpspackning, packning till oljefilterhuset, oljetrågspackning. Och om du ska byta multirem så byt också spänn- och löprullarna. |
|
|
Aha ja så är det nog! Det stämmer nog! Fick bara för mig att dom med 320i på 150hk var 4cyl och 170hk med 6cyl :D Så egentligen menar jag att 2,0L är rätt mer vanlig än 2,2L. Har jag fått för mig iaf. Ja man vet ju aldrig men med tanke på 240/740s överflöd gjorde ju att man gjorde om dom till folkracebilar eller helt enkelt bara körde slut på dom in i det sista. Just för att dom fanns i överflöd. Sett en del E46:or dom köttar sönder på isbana, och även en del ungdomar överlag som köper dom som förstabil och sladdar sönder dom. Till slut så börjar väl även dom sina mer och mer på vägarna, och sen börjar fom efterfrågas allt eftersom, och därav ökar i värde. Nån gång kommer ju denna bil bli en veteranbil (bara spekulerar) :D Ska kika din tråd! Tack för tips! Slänger ett getöga där. Ja jag tror ventilkåpspackningen var slut redan när jag parkerade den, eftersom jag har minne av att jag ofta fick en bränd oljedoft. Läcker väl ner nån droppe på grenröret misstänkte jag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.