|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 2014 F31 335iX har ett 120 Ah AGM-batteri som blivit trött för att jag helt enkelt kör för lite och för korta sträckor. BMW vill ha ca 4300 kronor för ett nytt. Det är rejält dyrt. Kan jag köpa motsvarande batteri billigare någon annanstans? Och det måste vara både AGM och minst 100 Ah. | |
| E du säker på att det e ett 120ah agm. Låter ruskigt kraftigt. | |
| Sen att det skulle gett upp på två år låter riktigt underligt. | |
|
kanske du måste ladda batteriet ibland på vinter( köp en ctek laddare ) alex |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
120 Ah AGM låter mycket högt, det brukar mer ligga runt 90 Ah. @Arneby : Vad står det för BMW reservdelsnummer och styrka på ditt batteri (är ett 11-siffrigt nummer typ 61 21 7 555 285 / 61 21 7 555 718 samt sifferraden 12V, 80Ah, 800A som på bilden nedan)? Länk Biltema har ju 3 års garanti på även sina enklaste batterier. @Arneby : Täcker inte garantitiden från BMW detta? Eller har du redan frågat och blivit nekad nytt batteri? |
@Arneby : Var offerten på 4300 SEK från BMW inklsuive montering och kodning? Var ju inte så farligt isåfall. Finns ju annars 105 Ah (120 Ah är mycket ovanligt) från tex Batteribolaget eller Batterilagret. Nu ger jag bara några exempel, har noll koll på om polställningen eller dimensionerna passar din bil Varta 105Ah AGM : 3395 SEK Länk Banner Running Bull 105Ah AGM : 3395 SEK Länk Energizer 105 Ah AGM : 3195 SEK Länk |
|
Sitter i samma sits fast min bil är betydligt äldre (6-7 år). Fick ett pris på 4700kr för batteri och inkodning och det tyckte jag var sinnessjukt dyrt. Har därför beställt ett batteri på nätet (Ebay) från Tyskland, byter själv, men ber en lokal mekaniker koda in batteriet (han tar 250kr istället för 700kr på BMW). Räknar jag rätt landar det in på runt 2000kr. Får väl återkomma i nästa vecka hur det gått. 120Ah låter sinnesjukt mycket som de andra sagt. Kolla på Real OEM vad du har standard eller kolla på typ Tudors eller Banners hemsida vad de rekommenderar. Skulle tro du landar in på 90Ah AGM batteri max. |
|
4300 SEK för ett 120Ah AGM från BMW inklusive installation och kodning är ju inte överdrivet dyrt. Med tanke på att ett mindre 105Ah AGM med motsvarande kvalitet kostar typ 3400 SEK i handeln. Ett 120Ah AGM bör ju kosta runt 3800 SEK, vilket ger en 500-hundring för installation och kodning. @Arneby : Offerten täcker således att BMW plockar ett av deras 120Ah AGM batterier och installerar det i din bil? @Arneby : Oavsett vad lösningen blir så måste du införskaffa dig en enklare laddare, troligtvis räcker det med en enklare underhållsladdare på typ 3A-4A. Eftersom du verkar ha en mycket "ofördelaktig" körprofil så har du inte så mycket annat val :-) Denna CTEK MXS 3.8 täcker dina behov Länk |
|
SGA i Bromma har bra priser på Banner. Jag har köpt 6 batterier där på ett drygt år:). Ett 88AH kostar 1028kr. Batteribolaget tar 1695kr som jämförelse. Enligt ETK så har 335iX F31 70AH, 80AH eller 92AH Länk har du kollat vad som sitter i din? Till min 550i E60 köpte jag ett Banner och lät Danviksbils koda i det. 550in har starkare batteri än 88AH. Minns inte exakt vad. Batteri och kodning kostade ca hälften av vad BMW vill ha av dig. Stephan |
|
| Låter VÄLDIGT billigt då BMW GÖTEBORG ska ha 4760 för 80ah AGM med reggning. Tvivlar starkt på att BMW ens har 120ah AGM. 95ah e jag nästan bombis att du har. Eller vad BMW skriver 92ah. BMW kanske har nått special ah tal :-) | |
| Ringde för skojskull reservdelar BMW o fråga efter ett 120ah dom kunde inte hitta något. Däremot 105ah AGM till X5 550i. | |
När ni gör prisjämförelser, tänk på att trådskaparens batteri är ett 120Ah AGM och då ska ni göra prisjämförelser på batterier med samma kapacitet. ;-) |
|
Skrev bara vad BMW tar för 80ah AGM för att man ska ha ett hum på att priset på 4300 är ett bra pris. Från 80ah AGM o uppåt. Självklart snackar vi BMW priser :-) Men som skrivet e nästan 100% säker att det inte finns ett 120ah agm BMW batteri. Varta tex som är en av original leverantörerna gör inte större än 105ah AGM batterier till personbilar. Inte heller Tudor/Exide. |
|
| Måste det vara ett agm kan man inte köpa ett annat batteri? | |
Eftersom bilen är utrustad med det värdelösa Start/Stop så bör det sitta ett AGM-batteri. Bilen kan mycket väl även vara utrustad med det lika värdelösa Brake Energy Regeneration och det är ännu en anledning varför det måste sitta ett AGM-batteri. Tillägg : Har man bara Start/Stop funktionalitet och vanlig/fördelaktig körcykel så bör det räcka med ett EFB-batteri (som enkelt uttryckt kan sägas vara en gapfiller mellan standard flooded batterier och AGM-batterier). Köper man tex Bosch-batterier så börjar deras artikelnummer på S6* för AGM-batterier, S5* för EFB-batterier och S4* för de vanliga SFB-batterier. Men med tanke på trådskaparens problem och situation så ska det sitta ett AGM-batteri där. |
| Har batteriet givit upp totalt? | |
|
Om man bara byter batteri rätt av kommer batteriövervakningssystemet slå bakut då och inte ladda batteriet som det är tänkt ? Jag brukar cteks ladda mitt batteri i garaget 1 gång per månad ungefär. |
|
Det kommer inte att slå bakut, men energimanagementsystemet kommer inte att arbeta så bra det skulle kunna. Gäller speciellt när man ändrar batteriets kapacitet, och speciellt när man flongar in ett 120Ah istället för ett 90Ah :-) Och ett energimanagementsystem som arbetar så bra som det kan är precis vad trådskaparen behöver, med sin mycket ofördelaktiga körprofil. Vi ska tänka på att vid tex Start/Stop så måste batteriet driva all konsumption själv utan någon hjälp. Dvs all extern belysning men framförallt måste alla eluppvärmda rutor, backspeglar, eluppvärmda stolar, eluppvärmda rattar, eluppvärmda mugghållare, äggkokaren, driva ompa-ompa stereon, hemma-bio anläggningen i baksätet, satellitmottagningen, Internet-servrarna, WiFi-hotspoten, kupeluftfläkten på maxvarv, 399 datorstyrboxar ska förses med ström som hanterar alla dessa funktioner, automatiska vindrutetorkare fram/bak och dess sensorer och styrboxar, automatisk strålkastarrengöring samtidigt som ungarna där bak måste ladda båda paddor för batteriet är slut efter allt Pokemon-spelande :-) Generatorn stängs ju även av vid lämpliga tillfällen som en del av Brake Energy Regeneration systemet, och det är ännu en anledning varför man vill ha full koll på sitt energissystem. Vad energimanagementsystemet gör att den kontinuerligt övervakar hur mycket effekt som går ut, går in samt när/var/hur. Den försöker helt enkelt estimera när det är dags att strypa effektuttaget för att förhindra att man dränerar batterier under lämpliga nivåer. Samtidigt försöker den även styra hur mycket generatorn ska ladda batteriet när väl laddning är tillåten hur mycket kraft den vill den ska laddas (som en del av detta miljötänk så försöker den ladda så lite som möjligt). Ja, en gång i månaden bör fungera bra. Skulle dock inte haft längre avstånd emellan om jag hade en mycket ofördelaktig körprofil. Det bästa är ju att kunna sätta bilen på underhållsladdning varje gång man kört klart eller tex över varje helg, men det är inte alltid man har den möjligheten. |
| Det e riktigt duktigt att helt sumpa ett AGM batteri på 2år oavsett körstil etc. | |
@Arneby : Hur gick det? @Arneby : Vad står det för BMW reservdelsnummer och styrka på ditt batteri (är ett 11-siffrigt nummer typ 61 21 7 555 285 / 61 21 7 555 718 samt sifferraden 12V, 80Ah, 800A som på bilden nedan)? Länk @Arneby : Täcker inte garantitiden från BMW detta (Biltema har ju 3 års garanti även på sina enklaste batterier)? Eller har du redan frågat och blivit nekad nytt batteri? @Arneby : Täcker offerten på 4300 SEK från BMW att de tar ett av deras 120Ah AGM batterier och installerar det i din bil? Dvs att BMW installerar ett nytt 120Ah AGM batteri i din bil. |
@Arneby : Är din bil fortfarande batterilös? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.