|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har bra koll angående påfyllning Ad-blue? Jag köpte en dunk på Statoil men har inte gjort något mera ännu. Är det bara att fylla på när bilen varnar för låg nivå? Eller är det något speciellt att tänka på? Är Statoils dunk okay eller måste man köpa hos BMW? /Anders | |
|
Bara fylla på när den varnar för låg nivå. De färdiga dunkarna på macken är tre gånger dyrare än pumppriset och tre gånger omständigare med. Har du bensinkort behöver du bara köra bort bilem dit lastbilarna tankar, där finns ofta en separat pump för adBlue med literpris om ca 8 kr. Exakt samma produkt som den i dunken. |
|
|
tack för svar, varför är det omständigt att fylla från dunken? /Anders |
|
|
För adBlue-tanken är 20-30l och dunkarna 5-10l, ibland inte tillräckligt många kvar i lager för att fylla upp helt. De har en lite speciell påfyllning med tunt munstycke så det går oerhört långsamt jämfört med pumpen. När man blivit otålig och dessutom skiftar dunkar så blir det spill i motorutrymmet. Detta bör torkas för adblue både kristallierar sig och påskyndar korrosion, inte kul bland elkablar vid motorn. |
|
|
Vilka mackar har ad-blue påfyllning? Det är inget som jag nånsin kollat eftersom det aldrig varit aktuellt tidigare. /Anders |
|
|
Nästan alla som också har en lastbilspump vid sidan om nånstans. Preem och Shell brukar vara rätt duktiga på detta, annars även Statoil. Mackarna utmed E4 i Stockholm har det liksom större mackar på annat håll i södra Sverige, men sällan mindre ställen, där det är trångt (adBlue kräver separat tank och förmodligen andra miljötillstånd) eller där få lastbilar passerar. Enda kruxet är att du behöver ett tankkort eftersom pumpen bara kan aktiveras med sådant. Jag gjorde tabben att åka in till mack som bara sålde på dunk. De hade bara en liten dunk kvar, svindyr så jag unnade mig ingen mat resten av dagen, och jag brände den på nolltid och fick förstås göra om det hela igen. Nackdelen med dunk är också att den inte slår ifrån när det blivit fullt, så man slipper alltid i slutet och spillet är som sagt väldigt ohälsosamt för bilen. Utfallet av att strunta i tanka AdBlue kan vara många. På tidiga modeller brände man katalysatorn av att köra utan AdBlue. Andra motorer reducerar effekten när AdBluen tar slut. På vissa händer ingenting och man kan sonika montera bort hela systemet. På lastbilssidan tenderar AdBlue-pumpen eller något annat relaterat, att gå sönder efter ett tag och kostar massvis att reparera. Många monterar bort det då i mån av möjlighet. Framtida miljökrav kommer kräva en mycket högre inblandning av AdBlue, uppemot 5% av dieselmängden, vad jag förstått. |
|
|
Vi (eller rättare sagt min fru) valde att göra det på Audi Malmö, var bara att svänga förbi och få det påfyllt. Fakturerades sedan direkt till leasingbolaget. Jag tyckte också det verkade lite omständigt med ett särskilt kärl som skulle användas enligt instruktionsboken som ändå bara kunde ta en liten del av minimi volymen som krävs (17L på en A6). |
|
|
Har köpt adblue dunk hos BMW, inte särskilt dyrt heller tyckte jag. Annars ska dom fylla när du har bilen på service. Och tanken är på typ 16 liter eller va det nu är och bör räcka mellan serviceintervallarna. Crille |
|
|
Vadå köpa ad blue-vätska? Åk till närmsta grisfarm och be om lite. Helt säkert gratis. |
|
|
Bra tänkt @spacco, du har en affärsidé där du borde sätta ut i livet 👍🏻👍🏻👍🏻 Kreativ kille Crille |
|
| På Audi gäller påfyllning var 1000e mil så det blir svårt att hålla sig till de vanliga serviceintervallen. | |
|
Jag kör mestadels lugn motorvägskörning med farthållaren inkopplad, och jag kör lätt 3k mil utan att behöva fylla på AdBlue i min F10 535d xdrive. |
|
|
Jag har för mig att behovet av adBlue år mindre när katalysatorn går riktigt varm, dvs vid motorvägspendling, speciellt med jämn tillförsel av bränsle. Vissa motorer stänger då av eller reducerar adblue-inblandningen. Det är vid något lägre temperaturer och ojämn förbrukning (acceleration etc) som dieselbilar inte förbränner dieseln ordentligt och bildar partiklarar. Om jag minns rätt fyllde jag på nån gång vid 1500 mil första gången. |
|
| Ok, då förefaller det vara olika på BMW vs Audi... | |
| Det där med att fylla på via pump. Har ni hittat pumpar som är gjorda för personbilar ännu? Den för lastbilar kräver ju någon slags magnetventil el dyl för att inte slå ifrån hela tiden. Det tar en evinnerlig tid att pumpa i 10 liter där... | |
|
Jag var runt i lördags till de flesta mackar i Uppsala som ligger nära eller i anslutning till "nya" och "gamla" E4. Ingenstans kunde man fylla på Adblue via pump. Endast en OKQ8 hade möjligheten men då måste man ha något speciellt kort. Det blir alltså att fylla på från dunk då. Det verkar dock ingen brådska. Datorn säger 1200 km och 10,5L och den körs bara lite sporadiskt för tillfället. Tack för all input! /Anders |
|
| jsn: Så F10 535d har adblue men inte F30 335d? Skumt när det är samma motor. | |
|
Kolla miljökassen på bilen, Euro 6 är ett krav efter 1 november 2014. På min 530 är det adblue för att klara av kraven till Euro 6. En 530 från tidlig 2014 behöver inte ha adblue då Euro 6 inte var ett krav. Om så en 530 från tidlig 2014 har adblue vet jag inget om. Crille |
|
| Tänkte tanka Adblue imorgon vid lastbilspumpen. Man kunde låna en ventil på macken så det skulle fungera för vanlig personbil. Frågan är om den själv slår ifrån eller man får ha koll på hur mycket som går i? | |
|
Tankat från pump på Tanka vid E18 i Enköping. Inga problem alls med pipen. Dock föredrar jag nog ifrån flaska/dunk, då det var avlagringar på pipen, som kanske kan trilla ner... Går ju knappt åt nåt alls, så priset spelar ju ingen roll. |
|
|
Går ju att läsa av på fordonsinfo hur mycket som behöver fyllas på stämde på dl när jag fyllde på från dunk det finns ju både 5 o 10 liters på Biltema. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.