AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.421

Införskaffat 330d F31, När är det "lämpligt" att börja serva själv!

Sida 1 av 2
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Har bytt "upp mig" på tantens inrådan från en E91a till en 2013 ås F31 330d X-drive, 7500 mil på mätaren. Tanten är jättenöjd, vilket känns skönt då jag impulsköpte utan att fråga :). Jag har alltid haft för vana att serva bilen, själv, på hösten. Den fina presenten hade jag tänkt att ge den här bilen också. Men då har vi ju den elektroniska serviceboken som jag inte kommer åt. bmw vill ha 5000 spänn för en oljeservice (hutlöst undar vad en stor service kostar). ser ett stort svart hål i privat ekonomin hur som helst.

Frågan som följer:
1. hur länge gäller maskinskade garantin, efter den gått ut är ju autoriserad service meningslös.
2. Det skall väl gå att komma åt serviceinställningen med att hålla in trip knappen? kom in inte in i menyn när jag testade.
3. Finns det något diagnos program/dosa som kan återställa service indikatorn
4. köpa en servicebok be att bmw spämpla upp de servicar som hittils har gjorts, sedan mellanserva bilen som jag alltid gjort och lämna för ungefär varannan service? Då finns ju en bok när jag börjar sedan börjar serva själv?

el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Maskinskadeförsäkringen varierar beroende på bolag, men 8 år/ 10000 mil är det vanligaste tror jag, det står i villkoren för din försäkring.

Jag hade nog väntat några år med att börja serva själv, inte för att det på något sätt är skadligt för bilen utan för andrahandsvärdets skull.
De flesta begagatköpare vill se en stämplad servicebok från auktoriserad verkstad, det ser tryggt ut, även om det är en falsk trygghet.

Jag servar min bil själv men den är väl värd ca en tiondel av din...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror en av de viktigare frågorna du ska ställa dig är hur länge du ska äga bilen. Hur gammal kommer den vara när du säljer den är den avgörande faktorn.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Kolla maskinskadeförsäkringen, jag har för mig det vanliga är 12k mil men att någon kan sträcka sig till 15k mil. Det skiljer alltså mellan bolagen.

Ett alternativ att sänka servicekostnaden är att köpa oljan själv från Tyskland och skicka med när de skall göra servicen. Verkstäderna tar ju hutlösa en-bra-bit-över-200kr-litern för lösviktsoljan de häller i. Du kommer lätt under 100kr/l på olja från Tyskland, och du skall ha 6.5l.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
5000 spänn för en oljeservice är cirka 3000 mer än vad det bör kosta -> dumpa den verkstaden direkt, de försöker blåsa dig.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
När det gäller oljebyte så spara kvitto på olja och filter samt dokumentera
när det är gjort då gäller maskinskadeförsäkringen på de flesta bolag jag
ringde och kollade på mitt och bad dom skicka ett mail och bekräfta det,
när det gäller andrahandsvärdet så påverkas det nog mer att det sitter
en N47 motor i min,du har ju trots allt en riktig spis i din.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Vi skall in på oljeservice med F30. Oljeservicen kostar nog (bara?) ca 2000,. De byter alltid microfilter vid den för ca 1000,- och beroende på körsträcka och tid även luftfilter, bränslefilter och bromsvätska som ligger få ca 1000 styck.

Microfilter gör du lätt själv för ca 3-400 kr. Men kolla med dem vad som ingår för 5000 kr.

Hälsningar Peter
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Kan ju säga att jag köper min olja på bulk här.
Länk

Har för mig det slutatde med ca 45 kl/l sist jag köpte en dunk. Då blir servicen billig, och har jag kvar bilen ett tag så kommer det med marginal att kompensera för ev märdeminskning.

Ska kolla om nån annan märkesverkstad är billigare på en oljeservice, eller om de godtar att de fyller min medhavda olja istället :D. Skämt å sido det är ju inte bara olja, de skinnar en ju lätt på 15 kakor för ett komplett bromsbyte och delarna är ju inte dyra i sig. men då är det den där serviceboken.

Har någon en länk till hur man nollar serviceindikatorn på en bil med elektronisk servicebok? de jag har hittat funkar inte då de verkar vara till bilar som har vanlig bok.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
På min F10 hamnade jag där jag av en slump, jag skulle egentligen in i en annan meny...
Från helt avstängd bil slå på tändningen men starta inte bilen
Håll trippnollställarknappen intryckt i ca 5 s så kom servicepunkterna upp samt att de angav huruvida jag just då kunde nollställa dem eller inte. Jag provade inte då jag letade efter annat men det såg ut som om det skulle ha gått.
Nolla indikeringen är en sak, men att få in i iDriven att oljebyte är gjort är en helt annan och inget du gör via hemliga menyer med trippmätarknappar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Varsågod kolla gärna idrive menyn i slutet:Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nyckelfrågan är hur länge du ska ha bilen. Om du tänkt sälja om 1-2 år kan jag nästan lova dig att spekulanter kommer ha stora problem med att du hemmaservat bilen. Spelar ingen roll att du säkert utför alla moment precis som du ska - det är psykologi. En fackman på auktoriserad verkstad är mer tryggt än en privatperson som dyrt och heligt lovar att han har full koll på allt.

Hemmaservade min 540i E60 mellan ordinarie intervall (alltså dubbelt så många servicar som rekommenderat!) och fick ändå en massa frågetecken kring detta.

-------
//Lövet
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Som andra redan nämnt, ett oljebyte inkl filter bör inte kosta mer än 2500 kr. Jag har gjort ett extra oljebyte och för det betalade jag 2300 kr inkl filter och arbete hos auk bmw verkstad.
Transocean
Min 2011:a (8000 mil) har servats på märkesverkstad vid 1300 mil (olja), 2200 mil (bromsvätska), 4300 mil(olja). Sen har jag servat den själv sex gånger (5x olja, 1x bromsvätska). Tänker inte låta BMW serva den mer. Jag tar alltid bilder på varje service jag gör med bilen, bild av vilken olja jag har brukt, bild av det nya filtret när jag sätter det in, bild av rinnande alltolja taget så att även reg.nr syns och till slut kilometerställningen. Blir en bra digital servicebok, om framtida köpare inte tycker om det är det bara att vänta tills den riktiga köparen dyker upp.

Gjorde samma sak med min förra bil en Citroën C5 som jag köpte vid 600 mil, sålde vid 12 000 mil. Den servade jag 100 % själv, den var aldrig på märkesverkstad för service. Det var varken problem med garantireparationer eller reklamationer efter att garantitiden utlöpt. Och när jag visade min digitala servicebok till han som köpte bilen sa han att det var den bäst dokumenterade bilen han sett :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean: Jävlar i min låda foton på allt varenda moment. Du e fan king! :-)). Själv sparar man kvitton och skriver miltal på dom.

Räkna inte med att BMW kommer ta ett skit på goodwill eller rost på bilen. Min bil tar dom inte i med tång när det gäller all rost jag haft. Trots servad hos verkstad dock ej BMW ansluten. Vad nu fan rost har med service o göra. Dom har sin fordonskontroll som dom påstår att dom går igenom hela bilen kollar efter rost överallt. In my ass!

Fan kan inte smälta att du fottar allt. Helt outstanding!

Förresten har du bytt oljan i lådan ännu?
Transocean
@Gaspo

Nej, oljan i lådan har jag inte bytt, däremot har jag chippat bilen; växlar bättre så :-)

Länk
Länk
Länk
Länk

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
King!

Va fan norsk kärra?
Transocean
Jamen, Oslo sedan 2001
sc
31
schnyggve
330d Touring X-drive -13
Givetvis ska jag ha kvar bilen tills den är slut och köra den gråtandes till skroten! Men med viss självkännedom så vet jag att jag kommer att tröttna eller ändra om en 2-3år :).

Kom in i återställnings menyn enligt länken. Däremot så undrar jag vad det står i serviceboken om man gör så? Det framgår inte av filmen.

Kollade även maskinskade försäkringen och den är 10000 mil i aktsam (som jag har), andra bolag har något längre. Bilen skall servas om 900mil och har då gått 8500mil. Gör då en service på bmw ( kommer att vara i sommar typ) och sedan så kommer den att ha gått en bra bit över 10000 mil när det ör dags för nästa. Passar på att göra en mellanservice nu och sparar kvittot så känns det bra i magen!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Den elektroniska serviceboken registrerar ju varje gång en reset av service görs?! O borde så göra när du nollar på videons sätt. Kan ju Iofs inte svära på det då jag ej vet exakt hur F serien fungerar. Kan man komma in i historiken via idrive? Sedan går det väll att utläsa en del genom nyckeln? Vet dock inte vad som går att avläsa genom nyckeln?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förövrigt ger jag inte många cent för cbs systemet på min bil iaf. Det verkar leva sitt egna liv. Hade 3500mil kvar till service bromsar fram för nån vecka sedan. Häromdagen 18mil !!! :-). Kollade beläggen mer än hälften kvar av dom,skivorna kanon och slitvarnaren likaså. Inget fel på givare. Nollade servicen bara. Nu 6000mil till service fram.

En rolig grej e att jag nu kört med skivor o belägg fram dryga 7000mil. Och beläggen lite mer än hälften kvar och skivor i kanonskick. Skivor bak 7000mil kanonskick. Belägg byttes bak för drygt 700mil sedan pga att ett ok nöp. Men dom var i kanonskick dom med. Var verkstaden som ville tjäna pengar. För jag bad om att få se dom gamla beläggen inget fel på dom.

Jag kör mycket stadskörning så bromsarna används flitigt dessutom har jag automat.

Oj blev ett lång helt orelevant inlägg av mig ber om ursäkt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.