AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.949

Däcktryckssensor och vinterdäck

Sida 2 av 2
@Ulf530: När jag skriver på plattan, blir det lätt att jag formulerar mig förkortat och, ibland, otydligt. Och som "typiskt svensk" vill jag naturligtvis inte alls framstå! ;) Särskilt inte då jag visat mitt sanna jag och länkat till ett osvenskt (?) fusk.

Jag Vet inte om det är olagligt att programmera bort TPMS (vilket det trots allt möjligen generellt är i EU). Men när det finns en EU-bestämmelse om att systemet skall finnas, och numera dessutom måste baseras på trycksensorer, lär du inte kunna få en bmw-handlare/verkstad att riskera problem genom att bli beslagen med att ha trixat bort något som i grunden dessutom är en säkerhetsfunktion. Om bilen ifråga skulle råka ut för något där TPMS kan ha bäring, hamnar de ju bara i problem.

Då är det ju mycket bättre att slippa den risken och dessutom casha in.

Man får anta, att bmw är så "typiskt svenskt. Eller varför inte så "typiskt tyskt".

/Lennart
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Jonas B!
Sverige är alltså undantaget och man behöver alls inte ha TPMS.
Hoppas att även du kan tänka dig klara av att leva med det beskedet Lennart..?
@Ulf530: Vi talar förbi varandra.

"Typisk svensk" diskussion?

/Lennart
Ma
18
Mauru
520d F11 xDrive Msport -16
Har sen 3 dagar skaffat 17 225/55 Nokian Hakka R2 RF med RDC lufttrycksensorer , funkade nästan direkt efter återställning 19´till 17´ man fick köra typ 5-10 km innan det uppdaterades.
im
123
immis
520d -14
hej nilhen!bytt precis till vinterdäckutan tpms.vad som hände var att efter ca 5km plingade det till och intrumentpanelen varnade för att jag kör utan däckluftskontroll.en liten varningstriangel lyser och däcksymbolen likaså.varje gång du startar så kommer det att komma upp ett meddelende på idriven men inget plingande.bara att trycka ok.dock kommer varningstriangeln lysa fast hela tiden och däcksymbolen blinkar till en början men lyser den fast med efter ett tag.inget problem att stå ut med det för min del

immis
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Köpte dom till min vinter uppsättningen:
Länk
Monterades och behövdes inga programmering.
Fungerar klockrent.
Visa användare
53
javahaxxor
M340i G21
Jag har en 530d F11 xdrive som har 245:or runt om. Skulle det vara farligt på något sätt att köra på 225:or som vinterdäck?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
225 breda vinterdäck är helt ok.
Du bör dock ha koll på hjulens storlek, bl a däckens profil, så att du får rätt rullomkrets.
Viktigt på en xDrive att det är samma rullomkrets mellan fram- och bakdäck. Och i övrigt ungefär samma som bilens original hjul-dimensioner.
Enkelt att kolla genom nedan länk:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.